هدیه‌ای از جانب خداوند/ آرزو دارم طعم شیرین زندگی را به بانوان بچشانم
کد خبر: 3857143
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
گفت‌وگوی ایکنا با یک بانوی کارآفرین؛

هدیه‌ای از جانب خداوند/ آرزو دارم طعم شیرین زندگی را به بانوان بچشانم

گروه اجتماعی ـ یک بانوی کارآفرین گفت: کارآفرینی را یک هدیه از جانب خداوند می‌دانم و سعی کرده‌ام این لطف خداوند را به دیگران نیز هدیه داده و زندگیشان را از رخوت و سستی نجات دهم و این آرزوی من است که افراد اطرافم توانمندی‌های خود را درک کرده و با هدفی متعالی زندگی کنند که این راز خلقت خداوند است.

هدیه‌ای از جانب خداوند/کارآفرینی به فرآیند خلق ارزش جدید(مادی یا معنوی) از طریق یک تلاش متعهدانه با در نظر گرفتن ریسک‌های ناشی از آن اطلاق می‌شود و کارآفرین به فردی گفته می‌شود که علاوه بر برخورداری از خلاقیت بالا، دارای روحیه‌ خطرپذیری است و می‌تواند برای حل مشکلات دنیای امروز راهکارهای عملی و مبتکرانه ارائه دهد.

در خراسان‌جنوبی هنرهای سنتی وجود دارد که بسیاری از آنان با هنرمندان خود از بین رفته‌اند. در این میان افرادی هستند که این هنرها را زنده می‌کنند. خانم طالبی یکی از این افراد است که نه تنها هنرهای سنتی خراسان‌جنوبی را آموخته بلکه در راه آموزش آن به نسل‌های جوان نیز قدم برداشته است.

در ادامه سلسله گزارشات ایکنا از بانوان کارآفرین و توانمند استان، با بانویی آشنا شدم که سعی کرده زندگی پرامید را به بانوان اطرافش هدیه دهد. او کارآفرینی را هدیه خداوند به زندگی‌اش می‌داند و سعی کرده این هدیه را در جامعه انتشار دهد.

رقیه طالبی، یک بانوی کارآفرین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: مدت یک سال و نیم است که در عرصه صنایع‌دستی فعالیت دارم و از سال 83 نیز به عنوان کارآفرین برتر شهرستان بیرجند شناخته شده‌ام.

وی با بیان اینکه در این راه توانستم آنچه یاد گرفته‌ام را به دیگران نیز منتقل کنم، افزود: با تلاش‌های بسیار و با همکاری اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی استان در طرح ملی مشاغل خانگی توانستم کارگاه صنایع‌دستی بانوان روستای سرچاه تازیان و روستای دستگرد را راه‌اندازی کنم.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه 45 نفر از بانوان در دوره‌های آموزشی شرکت کردند، تصریح کرد: از همان ابتدا درصدد بودیم شرکت تعاونی برای تولیدات صنایع‌دستی بانوان را راه‌اندازی کنیم.

طالبی با اشاره به اینکه شش روستای دستگرد، مرک، رهنیشک، دزگ، میریک را تحت پوشش این تعاونی قرار دادیم، بیان کرد: بانوان علاقمند این روستاها همراه با شروع کار آموزش‌های لازم را به صورت رایگان می‌بینند که بعد از آموزش صنایع تولیدی بانوان را خریداری می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم.

وی اظهار کرد: در این کارگاه تولیدی تولیدات پارچه‌بافی، حوله‌بافی، کیف‌های مکرمه، رودوزی‌های سنتی، خیاطی، گلیم‌بافی و پلاس تولید خواهد شد.

این کارآفرین یادآور شد: سعی داریم که در هر روستا تحت حمایتمان کارگاه صنایع‌دستی را به همراه آموزش رایگان و فروش تولیدات بانوان راه‌اندازی کرده و تولیدات صنایع‌دستی دیگر بانوان را نیز که عضو تعاونی نیز نیستند خریداری و برای آنان به فروش برسانیم.

طالبی گفت: در حال حاضر برای بازاریابی و فروش محصولات مشکلی نداریم و سفارشات خوبی نیز گرفته‌ایم، اما برای تهیه مواد اولیه با توجه به وجود واسطه‌گری مشکلات زیادی وجود دارد.

این بانوی فعال در عرصه صنایع‌دستی با بیان اینکه برای معرفی محصولات به مخاطبان سعی کردیم بروز بوده و تنوع کاری داشته باشیم، بیان کرد: تاکنون در دو نمایشگاه کشوری در تهران و نمایشگاه استانی در بیرجند شرکت داشته‌ایم.

هدیه‌ای از جانب خداوند/

پاسکاری برخی مسئولان برای ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی

طالبی با بیان اینکه پاسکاری برای دریافت مجوز کارگاه بسیار زیاد بوده که توجه مسئولان را می‌طلبد، یادآور شد: برخی از افراد برای ایجاد کارگاه صنایع‌دستی تسهیلات دریافت می‌کنند، اما متاسفانه کارگاهی را ایجاد نمی‌کنند.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه دنبال برند برای تولیدات صنایع‌دستی خود هستیم تا با این برند به بازار عرضه شود، تصریح کرد: تا یک ماه آینده این برند برای فروش محصولات صنایع‌دستی تولیدی این کارگاه آماده خواهدشد.

طالبی یادآور شد: در حال حاضر بیش از 100 نفر از بانوان در کارگاه دستگرد و سرچاه تازیان فعالیت دارند و با راه‌اندازی پنج کارگاه دیگر تعداد بانوان برای فعالیت در این شرکت تعاونی به 250 نفر خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی را یک هدیه از جانب خداوند می‌دانم و سعی کرده‌ام این لطف خداوند را به دیگران نیز هدیه داده و زندگیشان را از رخوت و سستی نجات دهم و این آرزوی من است که افراد اطرافم توانمندی‌های خود را درک کرده و با هدفی متعالی زندگی کنند که این راز خلقت خداوند است.

این بانوی کارآفرین از آرزوهایش گفت و یادآور شد: آرزو دارم این هنر را به بانوان بسیاری آموزش دهم و دستشان را بگیرم تا آنان را از افسردگی و زندگی بی هدف نجات دهم.

با دیدن او این نکته را دریافتم که بخشندگی تنها به معنای بخشیدن مال به فردی فقیر نیست بلکه بخشنده آن کسی است که تمام توانش را برای بخشیدن آنچه یاد دارد به دیگران به کارمی‌گیرد تا بتواند زندگی شادی را برایشان ایجاد کند.

انتهای پیام
captcha