بهره‌گیری از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی
کد خبر: 3855035
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱

بهره‌گیری از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی برای ارتقای شاخص‌های فرهنگی

گروه فرهنگی ــ مدیرکل ارشاد خراسان‌جنوبی در پیامی با بیان اینکه باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ناب فرهنگی استان، شاخص‌های فرهنگ عمومی را ارتقا و گسترش دهیم، گفت: نسل‌های تازه هر ملت باید راه و رسم زندگی را فرا گیرند و این امر از طریق «انتقال» فرهنگ رخ می‌دهد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی برای ارتقای شاخص‌های فرهنگ عمومی/ فرهنگ رسم زندگی می‌آموزدبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، ناصر نبی‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی به‌مناسبت ١٤ آبان‌ماه روز فرهنگ عمومی پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جز تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی هیچ کار دیگری انجام ندهد باز هم به وظایف خودش عمل کرده است. (مقام معظم رهبری)

شورای فرهنگ عمومی کشور با توجه به اهمیت فزاینده فرهنگ عمومی، ١٤ آبان‌ماه را در تقویم رسمی، به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری کرده است.

روز فرهنگ عمومی، فرصت ارزشمند توجه به جایگاه فرهنگ عمومی و مؤلفه‌های آن در نظام مقدس جمهوری اسلامی است تا بیش از پیش به اهمیت شورای فرهنگ عمومی و تأثیر آن در توسعه همه‌جانبه جامعه بیاندیشیم و در مواجهه با آسیب‌های فرهنگی استان و شهرستان‌ها اهتمام جدی برای جبران کاستی‌های فرهنگی داشته باشیم و با سیاست‌گذاری صحیح و بهره‌گیری از فرصت‌های بی‌بدیل و ظرفیت‌های ناب فرهنگی استان، شاخص‌های فرهنگ عمومی را ارتقا و گسترش دهیم.

فرهنگ عمومی مؤلفه‌هایی از فرهنگ است که تأثیرات آن عام و فراگیر بوده و عامه مردم در کیفیت آن نقش دارند و از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف و عادات و رسوم و زبان ساخته می‌‌‌‏شود.
فرهنگ عمومی همچنین حوزه‌ای از عقاید،‌ ارزش‌ها، جلوه‌های احساسی و هنجارهاست که اجبار اجتماعی غیر رسمی از آن حمایت می‌کند و فراتر از گروه‌ها و اقشار خاص در کلیت جامعه مورد قبول است.

نسل‌های تازه هر ملت باید راه و رسم زندگی را فرا گیرند و این امر از طریق «انتقال» فرهنگ رخ می‌دهد. انتقال فرهنگ جریانی است که طی آن نسل جدید با شیوه زندگی نسل قدیم آشنا می‌شود و چگونگی زندگی کردن به شیوه آنان را می‌آموزد.

نهایتاً این فرهنگ عمومی است که توجه و اهمیت به قدرت فرهنگ در جریان تحول و تکامل جامعه و زمینه دخالت دادن مردم برای تغییر با در نظر گرفتن باورهای اصیلی مذهبی و ملی را فراهم می‌کند.
دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان‌جنوبی افتخار دارد با تطبیق سیاست‌های فرهنگی با رهنمودها و اندیشه‌های مقام عظمای ولایت و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و با حرکت در راستای اولویت‌های ابلاغ شده شورای فرهنگ عمومی کشور در سال جاری سهم شایسته‌ای در رویدادهای فرهنگی کشور ایفاء کند.

روز خجسته فرهنگ عمومی را به عموم شهروندان که در حقیقت صاحبان اصلی فرهنگ هستند و همه خدمتگزاران این حوزه مقدس، تبریک و از پیشگاه خداوند متعال سربلندی و توفیق تلاشگران و خادمان عرصه خدمت و صیانت از ارزش‌های فرهنگ اسلامی و علی‌الخصوص اصحاب فرهنگ و هنر خراسان‌جنوبی را از درگاه خداوند یکتا خواهانیم.

انتهای پیام
captcha