الگوهای سبک زندگی رضوی/ قناعت در کلام امام رضا(ع)
کد خبر: 3853192
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

الگوهای سبک زندگی رضوی/ قناعت در کلام امام رضا(ع)

گروه معارف- فقه شیعه انسان را ملزم می‌داند که از گفتار، فعل و تقریر معصومین(ع) پیروی کند، امام رضا(ع) در کلامی ارزشمند تباه‌سازی اموال را پدیده‌ای مذموم برشمرده و می‌فرماید: « اِنَّ اللهَ یُبْغِضُ ... اِضاعَةَ الْمالِ؛ خداوند تباه‌سازی اموال را دشمن می‌دارد».

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، فقه شیعه انسان را ملزم می‌داند که از گفتار، فعل و تقریر معصومین(ع) پیروی کند و الگو بگیرد براین اساس شناخت سیره اهل‌بیت(ع) اهمیتی دوچندان می‌یابد.
دراین مجال به بررسی نقش الگوهای دینی در زندگی و اهمیت ترویج آن می‌پردازیم چراکه الگوگیری و الگوپذیری یکی از روش‌های مهم تربیتی در دین اسلام است و نقش بسزایی در تربیت انسان بازی می‌کند براین اساس سبک زندگی رضوی الگویی کامل برای جامعه است و شاخصه‌هایی دارد که نهی از اسراف و قناعت از مهم‌ترین آن‌ها است.
در این خصوص حجت‌الاسلام مهدی توسلی، معاون فرهنگی – اجتماعی اوقاف و امور خیریه کرمانشاه اصل قناعت را از اصول و شاخصه‌های سبک زندگی رضوی برشمرد و گفت: امروز با حجم بسیار بالای اسراف در زندگی روبه‌رو هستیم و از این سبک زندگی بسیار دوریم. اگر کسی اصل قناعت را در زندگی خود رعایت کند دست نیاز به سوی کسی دراز نمی‌کند و این مسئله‌ای است که در سبک زندگی رضوی مورد تأکید است.
وی با اشاره به کلامی ارزشمند از امام رضا(ع) که ایشان تباه‌سازی اموال را پدیده‌ای مذموم برشمرده و می‌فرمایند: « اِنَّ اللهَ یُبْغِضُ ... اِضاعَةَ الْمالِ؛ خداوند تباه‌سازی اموال را دشمن می‌دارد»، اظهار کرد: اسراف آفت دین و دنیای انسان‌ها و عامل اصلی فقر است و در مقابل قناعت باعث جلوگیری از تباهی مال و در واقع سدی در برابر بسیاری از مفاسد است.
معاون فرهنگی – اجتماعی اوقاف کرمانشاه سبک زندگی رضوی را الگویی برای جامعه دانست و تصریح کرد: این الگو باید در تمامی ابعاد فکری و روحی ما جلو‌ه‌گر باشد.
وی اسراف‌کاری را فعلی در برابر قناعت دانست و آن را موجب تباه کردن سرمایه زندگی دانست و افزود: اسراف موجب فقر شده و سیر و حرکت معنوی انسان را دچار تزلزل می‌کند.
وی در پایان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که قناعت را مایه آسایش معرفی می‌کنند، گفت: از امام رضا(ع) سؤال شد که قناعت چیست؛ امام(ع) در پاسخ فرمودند: «قناعت جامع صفات خویشتداری و ارجمندی و آسوده شدن از زحمت فزون‌خواهی و بندگی در برابر دنیاپرستان است».

انتهای پیام
captcha