کمبود 100 هزار معلم در کشور
کد خبر: 3851170
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵

کمبود 100 هزار معلم در کشور

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم برای سال تحصیلی جاری، گفت: این کمبود با تأخیر در بازنشستگی معلمان که قانون اجازه می‌داد و بکارگیری یک سوم وقت دیگر بازنشستگان، استفاده از حق‌التدریسی‌ها و اضافه کاری معلمان رسمی جبران شد.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت؛ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص مدارس سیل‌زده اظهار کرد، گفت: عملیات تعمیر همه مدارسی که در سیل آسیب دیدند و نیازمند تعمیر بودند، پایان یافت؛ واقعیت ناایمن بودن برخی از مدارس را قبول داریم و باید با سرعت به وسیله اعتبارات دولتی و خیران آن‌ها را مناسب‌سازی کنیم.

وی افزود: ۴۵۴ مدرسه در سیل آسیب دیدند که ۵۴ مدرسه نیاز به احداث مجدد داشت و عملیات احداث ۲۰ واحد آموزشی آغاز شده است.

حاجی‌‌میرزایی با اشاره به اینکه کلاس مناسب برای همه دانش‌آموزان سیل زده فراهم شده است، گفت: کار ساخت مدارس زیر سه کلاس تمام شده است و احداث مدارس با بیشتر از سه کلاس تا پایان امسال و مهر ۱۳۹۹ تمام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به کمبود ۱۰۰ هزار معلم برای سال تحصیلی امسال، گفت: این کمبود با تأخیر در بازنشستگی معلمان که قانون اجازه می‌داد و بکارگیری یک سوم وقت دیگر بازنشستگان، استفاده از حق التدریسی‌ها و اضافه کاری معلمان رسمی جبران شد.

وی افزود: آیین‌نامه تبدیل وضعیت معلمان حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی در دولت به تصویب رسید و تا پایان برنامه متناسب با نیاز مناطق شناسایی و جذب می‌شوند. هدف مشترک جوامع این است که چه به صورت فردی و چه گروهی به پیشرفت و توسعه دست یابند.

وی اظهار کرد: تنها چیزی که محل اختلاف بوده، این است که پیشرفت چگونه حاصل می‌شود ولی تجربیات جهانی و داخلی نشان می‌دهد که اصلی‌ترین عامل، پیشرفت در «تطهیر» انسان‌هاست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش خود را مسئول می‌داند که افراد را برای حضور موثر در جامعه و کشور آماده کند، گفت: یکی از اهداف سند تحول بنیادین این است که مفهوم آموزش را به مفهوم تربیت پیوند بزند.

وی با تأکید بر اینکه این هدف با جدیت دنبال می‌شود، افزود: در این راه پرمخاطره، معلمان اصلی‌ترین سرمایه آموزش و پرورش و جانشین نداشته‌های ما هستند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه هر خواسته‌ای که داشته باشیم به وسیله معلمان باکیفیت جبران می‌شود، اظهار کرد: در صورتی کشور می‌تواند روی پای خود بایستد که مردم آن روی پای خود بایستند. ایمن سازی مدارس یکی از اهداف ما است و طی‌سال های گذشته اقدامات مؤثری انجام و بیش از ۷۰ درصد مدارس در کشور واجد استانداردهای لازم هستند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم‌سازی است، اضافه کرد: این کار بزرگ جز با مشارکت عمومی میسر نمی‌شود و ما باید دایره خیرین را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه مجتمع‌سازی و ساخت مدارس بزرگ و متوسط سیاست ما است زیرا این موارد در کیفیت آموزشی تاثیرگذار است، گفت: در کشور 15 میلیون و ۱۴۰ هزار دانش‌آموز در ۱۱۰ هزار مدرسه آموزش می‌بینند. اگر خواهان حل مشکلات آموزش و پرورش هستیم باید وارد میدان شده و با کارهای سنجیده آنها را رفع کنیم و در این زمینه از طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه حمایت و پشتیبانی کنیم.

وی جلسات شورای آموزش و پرورش را بسیار مهم عنوان کرد و افزود: اعضای شورای آموزش و پرورش با آگاهی از مشکلات منطقه، شناخت ظرفیت‌های بومی و اتخاذ تصمیمات بسیار مهم، می‌تواند راهگشای مشکلات آموزش و پرورش باشند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مسائل مربوط به نیروی انسانی آموزش و پرورش مربوط به امروز نیست، تصریح کرد: مشکلات نیروی انسانی در آموزش و پرورش به دهه‌های گذشته بر می‌گردد که متاسفانه به طور کامل حل نشده است و ما این نگرانی را به دولت گزارش داده‌ایم تا در پی حل جدی آن برآییم.

وی گفت: دستگاه آموزش و پرورش قبل از آنکه بتواند مسئله اصلی کشور محسوب شود باید مسئله اصلی شهر و محله قرار گیرد یعنی آموزش و پرورش باید کانون یادگیری محله باشد و ریشه‌های خود را از آنجا تقویت کند و به عنوان یک مرکز تبادل آگاهی مطرح شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه برآیند آموزش‌هایی که به دانش‌آموزان داده می‌شود باید با محتوای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همسو باشد، افزود: باید آموزش‌ها در مدارس قابلیت عملی و مهارتی دانش آموزان را افزایش دهد و از توجه صرف به حوزه دانش پرهیز کرد. باید به آموزش مهارت محور دانش‌آموزان توجه اساسی شود زیرا باعث می‌شود که اقتصاد کشور از پایه دگرگون شده و بهبود یابد و این خود نیز نقش بسزایی در امیدبخشی به جامعه دارد؛ آموزش و پرورش قطعاً در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر است و در این مقوله نقش خطیری بر عهده دارد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص منزلت معلمان گفت: شأن معلمان بسیار بالا و مهم است اما آنچه از آن هم بالاتر است این است که معلمان، خود منزلت و شأن خود را حفظ کرده و به جایگاه مقدس خود توجه ویژه داشته باشند. اگر می‌خواهیم تربیت دانش‌آموزان را چند ساحتی کنیم به طوری که همه اهداف سند تحول بنیادین تحقق یابد باید از همه ظرفیت‌های فکری در تمام سطوح بهره‌مند شده و کمک بگیریم.

انتهای پیام
captcha