پیاده‌روی اربعین نماد حمایت از حرکت حق علیه باطل است
کد خبر: 3850321
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

پیاده‌روی اربعین نماد حمایت از حرکت حق علیه باطل است

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین نماد حمایت از حرکت حق علیه باطل است، گفت: ریشه پیاده‌روی اربعین به تاریخ شیعه بازمی‌گردد.

پیاده‌روی اربعین سمبل حمایت از حرکت حق علیه باطل است

حجت‌الاسلام اصغر نقدی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین نماد حمایت از حرکت حق علیه باطل است، گفت: ریشه پیاده‌روی اربعین به تاریخ شیعه بازمی‌گردد.

وی اظهار کرد: جابر بن عبدالله انصاری از صحابی پیامبر(ص)، دوستش عطیه و سپس کاروان اسرای کربلا، اولین افرادی هستند که در اربعین با پای پیاده به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) رفته‌اند.

حجت‌الاسلام نقدی، با بیان این‌که علاوه بر این پیشینه، پیاده‌روی برای زیارت در روایات از جمله اعمال مستحب است، افزود: حتی در روایتی آمده که برای تشرف به زیارت امام رضا(ع) نیز مسیری را پیاده‌روی کرده و در آرامش ذکر گفته شود، این عمل، آمادگی جهت تشرف به محضر شریف امام معصوم(ع) را فراهم می‌کند.

این استاد دانشگاه، با اشاره به احادیث و روایات در مورد اهمیت و جایگاه «زیارت اربعین»، بیان کرد: روایت شده یکی از علامت‌های مؤمن، زیارت اربعین بوده و زیارت سیدالشهدا(ع) نیز در روایات و احادیث بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، از این‌رو جایگاه والای زیارت اربعین بیش از پیش روشن می‌شود.

امام حسین(ع)، نماد مبارزه با طاغوت است

حجت‌الاسلام نقدی با تأکید بر این‌که امام حسین(ع)، نماد مبارزه با طاغوت است، افزود: هر کس به زیارت حضرت سیدالشهدا(ع) برود، در حقیقت از حرکت حق علیه باطل پشتیبانی کرده و نام خود را در نهضت حسینی ثبت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که پیاده‌روی اربعین از قدیم‌الایام بین مردم عراق رواج داشته و موضوعی نیست که صرفاً در چند سال گذشته به وجود آمده باشد، افزود: این پیاده‌روی ریشه در تاریخ ما داشته و پیاده‌روی برای زیارت معصومان نیز رایج بوده است، بنده نیز در طول زندگی خود شاهد آن بوده‌ام و به خاطر دارم که 50 سال پیش در شهرستان مراغه در روز اربعین و به نیت «زیارت اربعین» 10 کیلومتر راه را با پای پیاده به سمت امام‌زاده سیدابراهیم(ع) می‌پیمودند و عزاداری می‌کردند؛ چنین اعمالی از قدیم بین شیعیان مرسوم بوده و موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان این‌که رونق یافتن گسترده‌ پیاده‌روی اربعین طی سال‌های اخیر چند دلیل اصلی دارد، گفت: با از میان رفتن حاکمیت صدام و همچنین پاک شدن منطقه از لوث وجود تروریست‌های داعش، زمینه برای رونق این پیاده‌روی فراهم شده و شیعیان عراق و ایران بر این امر رونق بخشیدند و امروز شاهد سیل میلیونی زوار به سمت کربلا هستیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز، با بیان این‌که شرایط زمانی و قرارگیری جبهه مقاومت اسلامی در مقابل جبهه استکباری دیگر علت رونق یافتن این حرکت است، اظهار کرد: امروز پیاده‌روی اربعین، نمایش قدرت جبهه مقاومت اسلامی بوده و رونق دادن به آن از واجبات و ضرورت‌های دینی است.

وی گفت: در طول تاریخ حاکمانی مثل متوکل عباسی، زائران حسین را شهید کرده و آزار و اذیت می‌دادند، از این‌رو زیارت سیدالشهدا(ع) به نوعی نماد مبارزه با ظلم و بیداد است.

حجت‌الاسلام نقدی، با بیان این‌که علاوه بر جنبه‌های معنوی، امروز پیاده‌روی اربعین یک جنبه دیگر پیدا کرده و در حقیقت راهپییمایی ضداستکباری در عرصه سیاسی است، اظهار کرد: این راهپیمایی، نمایش قدرت جهان تشیع و جبهه مقاومت اسلامی در برابر مخالفان و مستکبران (سلفی، تکفیری، وهابی، حکومت‌های امپریالیستی و استکباری و نظام سرمایه‌داری) است.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که زیارت اربعین و راهپیمایی برای شرفیابی به زیارت به نوعی بیعت با امام حسین(ع) و لبیک‌گویی به نهضت اوست، افزود: حضور در این راهپیمایی و اعلام حمایت از نهضت حسینی، حمایت از حق در برابر باطل و حمایت از عدالت در برابر ظلم و ستم حاکم بر دنیاست، ازاین‌رو تقویت این جریان وظیفه هر مسلمانی بوده و می‌توان گفت که واجب کفایی بوده و اولویت و ضرورت دارد تا جریان حق و عدالت را تقویت کند.

وی با تأکید بر این‌که شیعیان در صورت داشتن توان جسمی و شرایط، در پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، اظهار کرد: شرکت در این راهپیمایی، در وجود انسان احساس نشاط ایجاد می‌کند و چنانچه بحث نشاط اجتماعی امروز مورد توجه است، تجمع‌هایی چون «زیارت اربعین» جزو عوامل نشاط بخش بوده و اندیشمندانی مثل امیل دورکیم نیز بر این باورند که برای ایجاد نشاط در جامعه باید حضور فرد در جمع و ایجاد احساس مشترک مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام نقدی، تأکید کرد: علاوه بر جنبه‌های دینی و معنوی، اندیشمندانی چون دورکیم نیز چنین اجتماعاتی را جهت ایجاد نشاط در جامعه لازم می‌داند و در روایات بسیاری نیز آمده که چنین حرکت‌هایی به جامعه نشاط می‌بخشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز، در خاتمه تأکید کرد: باید تا حد امکان و به‌صورت مادی و معنوی از این جریان حمایت کرده و همچنین مسئولان ایران و عراق نیز در فراهم کردن شرایط برای برگزاری مناسب این تجمع تلاش کنند.

انتهای پیام
captcha