زهد به معنای بی‌نظمی نیست/ زاهد ارزش‌های انسانی را در خود تقویت می‌کند
کد خبر: 3850314
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
آیت‌الله حسینی‌زنجانی:

زهد به معنای بی‌نظمی نیست/ زاهد ارزش‌های انسانی را در خود تقویت می‌کند

گروه معارف ــ آیت‌الله حسینی‌زنجانی، مرجع تقلید با بیان اینکه زهد به معنای بی‌نظمی و بی‌انضباطی و لباس‌های کهنه پوشیدن نیست، افزود: مراد از زهد ریشه دواندن ارزش‌های الهی در وجود انسان است.

زهد به معنای بی‌نظمی نیست/زاهد ارزش‌های انسانی را در خود تقویت می‌کند

به گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله سیدمحمد حسینی‌زنجانی، عصر روز گذشته، 23 مهرماه در جمع طلاب علوم دینی در مدرسه سید زنجان اظهار کرد: پیروی از هوای نفس یکی از عوامل گرفتاری بشر در قیامت است، در حالی که اولیاءالله همواره رضای پروردگار را بر خواسته‌های خود ترجیح دادند.

وی با اشاره به اینکه انسان هنگامی ‌که پا به عرصه‌ وجود می‌گذارد، همراه با هوای نفس متولد می‌شود، یادآور شد: هوای نفس یعنی هر چیزی که در مقابل امر خداوند قرار گیرد. یک دفعه من یک چیز را می‌خواهم و یک دفعه خدا چیزی را امر فرموده است.

این مرجع تقلید ادامه داد: این‌طور تعبیر شده که معیار، رضا الله است. زمانی‌که هوای نفس بر انسان غلبه کند، ایمان و دیانت را تحت‌الشعاع خود قرار داده و انسان شروع به توجیه و دلیل آوردن می‌کند، برای همین است که دستور به زهد داده‌اند.

وی بیان کرد: زهد به معنای بی‌نظمی و بی‌انضباطی و لباس‌های کهنه پوشیدن نیست. مراد این است که ارزش‌های الهی در وجود انسان ریشه پیدا کند که این موضوع گاهی اشتباه معنا می‌شود.

آیت‌الله حسینی‌زنجانی افزود: متأسفانه به طور معمول بعضی از افراد دین‌دار، مقیّد به وقت نیستند و ارزش برای وقت دیگران قائل نمی‌شوند. نمونه‌ بارز آن برخی از مسئولان هستند که برای اوقات دیدار و رسیدگی به امور مردم با ساعت‌ها تأخیر حاضر می‌شوند و بعضی وقت‌ها اصلاً نمی‌آیند و اگر به آن‌ها اعتراضی شود، فوراً از خودشان به خاطر تأخیر زیاد، دفاع می‌کنند.

وی تأکید کرد: انسان زاهد و پارسا باید به اصول اخلاقی پایند باشد و در مثال ذکر شده، خود مسئله تقیّد به وقت و قول مهم است. یا نباید قول و وعده بدهیم یا اگر دادیم باید عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha