افول کمی و کیفی نمایشگاه قرآن در سال‌‌های اخیر/ شش ویژگی بخش دانشگاهی
کد خبر: 3850256
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷
حمید محمدی بیان کرد:

افول کمی و کیفی نمایشگاه قرآن در سال‌‌های اخیر/ شش ویژگی بخش دانشگاهی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به افول کمی و کیفی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم طی دوره‌های اخیر، به شش ویژگی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن که باعث می‌شود یک نمایشگاه را به حد مطلوب برساند، نیز اشاره کرد.

افول کمی و کیفی نمایشگاه قرآن در سال‌‌های اخیر / شش ویژگی بخش دانشگاهی

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ جلسه هفتاد و دوم شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها بعدازظهر امروز 23 مهرماه، در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها برگزار شد.

در بخشی از این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سخنانی با اشاره به اینکه میزبانی بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در دوره‌ای که پشت سر گذاشته شد، کار قابل قبول و منظمی بود و از این جهت جای قدردانی دارد، گفت: برگزاری این بخش در دوره قبل می‌تواند الگو قرار بگیرد اما با این رویکرد که به فکر ارتقای بیشتر باشند.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی نمایشگاه قرآن در سال‌های اخیر افول کمی و کیفی داشته و این شورای جای باز کردن بیشتر آن نیست، افزود: این موضوع در شورای توسعه فرهنگ قرآنی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز گزارش دقیق آن ارائه خواهد شد. در روزگاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پنج برابر نمایشگاه فعلی بود اما رفته رفته از گستردگی آن کاسته شد تا به نقطه فعلی رسیده است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه بخش دانشگاهی در دوره اخیر در نامناسب‌ترین جای ممکن بوده است، تصریح کرد: این در صورتی است که پیشانی نمایشگاه قرآن کریم بخش دانشگاهی بوده و در کنار آن بخش حوزوی حضور دارد، بنابراین به اعتقاد من نگاهی که در این زمینه بوده و باعث چنین تصمیمی شده است باید اصلاح شود.

محمدی با بیان اینکه زحماتی که در نمایشگاه قرآن کشیده می‌شود باید دیده شود، اظهار کرد: قرآن کریم با معارف در افواه و با هنر در قلب‌ها رسوخ پیدا می‌کند، بنابراین بایستی نمایشگاه قرآن به خصوص در بخش دانشگاهی از هر دو بخش مورد اشاره نه تنها بهره‌مند بوده بلکه در اوج و در بالاترین قله باشد. همه انتظارات عالی ما از نمایشگاه قرآن باید از این بخش تأمین شود. در حقیقت بخش دانشگاهی باید قله‌های مورد انتظار در نظام جمهوری اسلامی را در معارف و هنر نمایندگی کند، ‌چرا که عمده دانشگاه‌ها هم در بخش معارف و هم در بخش هنر فعالیت دارند، بنابراین باید برآیند تولیدات قرآنی یک سال را از نمایشگاه قرآن انتظار داشته باشیم و عمده برآیند نیز باید در همین بخش برآورده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حتی در بخش دانشگاهی نمایشگاه می‌توان بخش‌های کارکنان، اساتید و دانشجویان را از هم مجزا کرد،‌ گفت: این مجزاشدن در عین یک بخش بودن می‌تواند ایجادکننده یک رقابت سالم باشد. بخش اساتید و دانشجویی حتماً از بخش‌های حساس و مهم است، زمانی بسیاری برگزاری مسابقات قرآن برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را باور نمی‌کردند، اما این مسابقات برگزار شد و اتفاقاً یکی از زیباترین مسابقات قرآن کشور همین مسابقات قرآن اساتید و هیئات علمی است.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نمایشگاه بین‌المللی قرآن با تمام اشکالاتی که دارد، حداقل در بخش دانشگاهی باید ایجادکننده هویت نوینی باشد، افزود: به اعتقاد من بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن باید شش ویژگی داشته باشد. بخش دانشگاهی باید علمی‌ترین، پرمایه‌ترین، پژوهشی‌ترین، هنری‌ترین، جذاب‌ترین و پرتأثیرترین بخش نمایشگاه قرآن باشد. اگر این شش ویژگی را داشته باشد می‌تواند اهداف را برآورده کند.

محمدی با تأکید بر اینکه باید تأثیر بخش دانشگاهی بر مخاطبان در هر دوره مورد ارزیابی قرار بگیرد،‌ تصریح کرد: این مورد با استفاده از سنجه‌های ارزیابی کیفی می‌تواند در موضوعات مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد؛ یعنی این اثرگذاری در بخش معرفتی، ایمانی و رفتاری مورد ارزیابی قرار بگیرد و مشخص کند نمایشگاه چه مقدار تأثیر معرفتی بر مخاطبان داشته است و چه میزان انسان عمق ایمانی و نیز تغییر رفتاری داشته‌ است.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه نفس برگزاری نمایشگاه قرآن به تنهایی می‌تواند مطلوبیت خود را داشته باشد، افزود:‌ چنین ارزیابی‌هایی باعث می‌شود تا متوجه شویم چه میزان کار شده است و چه میزان از مسیر و هدف دور شده‌ایم. ایکنا به عنوان یک رسانه تخصصی قرآنی می‌تواند در انتقال این مطالب کمک‌کننده بسیار خوبی باشد؛ در این بخش باید واقع‌بینانه و مطالبه‌گرانه همدیگر را مورد توجه قرار دهیم و نسبت به هم ادای وظیفه داشته باشیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه در نمایشگاه قرآن بحث بازدید نیز مهم است، اظهار کرد: با اینکه نمایشگاه قرآن عنوان بین‌المللی دارد، اما یکی از بخش‌های مغفول همین نمایشگاه بخش بین‌الملل بوده است که اتفاقاً بخش دانشگاهی می‌تواند در این بخش نیز دارای غرفه و محتوا باشد، چرا که ما در کشورمان دانشجویان خارجی زیادی داریم که می‌توانند در نمایشگاه حضور داشته باشند. ضمن اینکه در بخش دانشگاهی می‌توانیم انعکاس دهنده فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌های جهان اسلام نیز باشیم و بسیاری از دانشگاه‌های خارجی را که فعالیت دانشگاهی دارند دعوت کنیم. این باعث می‌شود هویت نمایشگاه مقداری معنادار شود.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نمایشگاه از ابتدا حدود یک ماه بود بعد رفته رفته به سه هفته و در ادامه دو هفته کاهش یافت، گفت: حتی شنیده شده پیشنهاداتی مبنی بر دو سالانه شدن نمایشگاه نیز مطرح شده است و بعد هم شاید رفته رفته به تعطیلی کشیده شود. این در حالی است که همیشه در سفرهای خارجی وزرای مختلف ایرانی در دیدار با وزرای کشورهای اسلامی مهم‌ترین نماد موفقیت جمهوری اسلامی ایران را نمایشگاه بین‌المللی قرآن می‌دانستند. بسیاری از کشورها درخواست داشتند تا مشابه نمایشگاه قرآن ایران اقدام به برپایی نمایشگاه کنند، بنابراین نباید کاری کنیم که این نمایشگاه چنین وضعیتی پیدا کند.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اینکه پس از هر ارائه گزارشی از اثرسنجی آن فعالیت سؤال می‌شود، گفت: این موضوع است که موفقیت یا عدم موفقیت ما را تضمین کند.

انتهای پیام
captcha