شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در کش‌و‌قوس بوروکراسی
کد خبر: 3849420
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷

شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در کش‌و‌قوس بوروکراسی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس در خصوص شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها، گفت: وقتی موضوعی همچون شورای توسعه به برخی بوروکراسی‌ها و مشکلات اعتباری برخورد می‌کند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. بنابراین برای فعالیت در این عرصه نباید منتظر مباحث دولتی ماند.

علی بختیار، نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: از سن 5 سالگی حفظ موضوعی و سوره‌های کوچک قرآن، روخوانی و روان‌خوانی کلام وحی را آغاز کردم. قبل از آنکه حفظ قرآن را به صورت جدی و ترتیبی آغاز کنم قسمت‌هایی از سوره‌های مبارکه «بقره، حجرات، اسراء، جمعه و ابراهیم» را حفظ کردم، اما از اول دبیرستان حفظ را به صورت جدی از سوره مبارکه «آل‌عمران» آغاز کردم؛ چراکه قسمت‌هایی از سوره«بقره» را حفظ بودم.

بختیار ادامه داد: پس از آغاز حفظ به صورت جدی و ترتیبی به توصیه سیدتقی امام جمعه، حافظ کل حفظ جزء سی‌ام قرآن را آغاز کردم و بعد از آن به حفظ سوره«بقره» پرداختم و از آن پس سوره‌ها را ترتیبی حفظ کردم تا به حفظ 15 جزء از این مصحف شریف نائل شدم.

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی با بیان این نکته که حفظ قرآن به راحتی صورت نمی‌گیرد و برای انجام آن باید برنامه داشت، اظهار کرد: از وقتی مصمم به حفظ قرآن شدم هر روز صبح یک صفحه حفظ و 5 صفحه مرور داشتم، هرچه به محفوظات من اضافه می‌شد به تعداد صفحات مرور نیز اضافه می‌شد تا جایی‌که روزانه یک جزء مرور می‌کردم.

عامل بودن به مفاهیم قرآن

وی عامل بودن به مفاهیم و مضامین قرآن در هر کسوت و شغلی را ضروری دانست و اضافه کرد: همه فعالان حوزه قرآن حاملان قرآن هستند و باید در حوزه‌ای که فعالیت دارند وظایف و تکالیف محول شده از سوی خداوند را به بهترین شکل اجرایی کنند.

بختیار در تشریح لذایذ فعالیت در رشته‌های مختلف قرآن هم گفت: همه فعالان در این مجموعه لذت وافی و کافی از انس با این مصحف شریف می‌برند، اما حافظان با توجه به اینکه واژه به واژه قرآن را در سینه‌های خود به امانت دارند از لذتی چندین برابر برخوردارند آنان هر گاه اراده کنند بدون اینکه قرآن در اختیار داشته باشند می‌توانند هر قسمت از کلام وحی را تلاوت کنند.

وی وقت گذاردن برای حفظ و برنامه‌ریزی دقیق را مورد تأکید قرار داد و گفت: بسیار علاقه دارم حافظ کل شوم اما بیم از آن دارم که حفظی که انجام می‌دهم به دلیل مشغله‌های بسیار کاری، تثبیت نشده و پس از مدتی به فراموشی سپرده شود؛ لذا در اولین فرصت که از مشغله‌ها رهایی پیدا کنم اقدام به ادامه حفظ می‌کنم.

پشتیبانی مسئولان از فعالیت‌های قرآنی

این حافظ 15 جزء دلیل بروز مشکلات و افزایش آن در جهان حتی در کشورهای اسلامی را دور ماندن از تعالیم الهی و قرآنی دانست و ادامه داد: برای رهایی از مشکلات باید از راه قرآن و عترت عبور کرد، به موضوع فرهنگی و قرآنی بها و توجه لازم داده نمی‌شود، توجه به قرآن توجه به مادیات نیست.

بختیار توجه مسئولان و پشتیبانی آنان از فعالیت‌های قرآنی را ضروری توصیف کرد و افزود: متأسفانه این توجه آن‌چنان که شایسته و بایسته است انجام نمی‌شود، هرچند در طول 40 سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تقویت فعالیت‌های قرآنی، تربیت حافظان و قاریان ممتاز و پخش قرآن از مساجد هستیم اما این فعالیت‌ها پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست.

منتخب مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از طرف دیگر نتوانستیم در عرضه قرآن و جاری ساختن مفاهیم آن در جامعه با ارائه راهکارهای خلاقانه و جذاب موفقیت چشمگیری پیدا کنیم تا عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان و افکار عمومی از ما مطالبه قرآنی داشته باشند و این امر ضعف جدی است.

نباید منتظر مباحث دولتی ماند

عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس در خصوص شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها هم گفت: وقتی موضوعی همچون شورای توسعه به برخی بوروکراسی‌ها و مشکلات اعتباری برخورد می‌کند مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و تعطیل یا ضعیف برگزار می‌شود، اما برای فعالیت در این عرصه نباید منتظر مباحث دولتی ماند.

وی فعالیت‌های مؤسسه کشوری مهد قرآن را نمونه موفق فعالیت‌های قرآنی در کشور برشمرد و اضافه کرد: این مرکز قرآنی بدون بودجه دولتی طرح‌های خود را برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌های خود را پیش می‌برد. این مرکز با پشتیبانی و حمایت مادی و معنوی مردم کار حفظ قرآن را پیش می برد.

بختیار در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: برای توسعه و ترویج فعالیت و فرهنگ قرآنی نباید منتظر بودجه دولتی بود، بودجه دولتی پاسخگو نیست که بتواند قرآن را توسعه و بسط دهد. هر قسمت همچون عزاداری سیدالشهدا(ع) اگر مردم ورود کردند شاهد خیرات و برکات بسیار هستیم، لازم است مردم و خیرین در امر قرآن جدی‌تر وارد شوند که اگر امور قرآنی به دست آنان سپرده شود بی‌شک شاهد خروجی بهتری هستیم.

انتهای پیام
captcha