آیا کودکان مشق هویت می‌کنند؟
کد خبر: 3848919
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

آیا کودکان مشق هویت می‌کنند؟

گروه اجتماعی_ کودکان یک کشور اسلامی باید متفاوت با کودکان غربی تربیت شوند. کودکان ذهنیتی خلاق و پرسشگر دارند که اگر به درستی به آن پاسخ داده نشود دنبال اهداف و محتواهایی می‌روند که باعث آسیب‌های در بزرگسالی می‌شود.

آیا کودکان مشق هویت می‌کنند؟کودکی سن حساسی است، چرا که تمام ذهنیت و شصیت افراد در این سنین شکل می‌گیرد، بنابراین نیازمند توجه بسیار است و باید ببینیم چه غذایی برای روح آنان درنطر گرفته‌ایم.

گاهی محتواهایی در اختیار کودکان سرزمین اسلامیان قرار می‌گیرد که هیچ‌گونه ارتباطی با فرهنگ عنی اسلام ندارد.

بدیهی است که کودکان یک کشور اسلامی باید متفاوت با کودکان غربی تربیت شوند. کودکان ذهنیتی خلاق و پرسشگر دارند که اگر به درستی به آن پاسخ داده نشود دنبال اهداف و محتواهایی می‌روند که باعث آسیب‌های در بزرگسالی می‌شود.

نظام‌های آموزشی در شکل‌دهی به هويت ملی نقش بی‌بديلی دارد

حجت آقایی، سرگروه کمیته تولید محتوای پیش دبستانی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، با اشاره به محتوای موجود در مدارس و پیش دبستانی اظهار کرد: نظام‌های آموزشی در شکل‌دهی به هويت ملی کشورها نقش بی‌بديلی به عهده دارند.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در چند سال قبل به این موضوع پرداخته و در محتواهای دوره ابتدایی موارد مهمی لحاظ شده است.

این کارشناس ارشد مشاوره بیان کرد: در دوره پیش دبستانی نیز سعی شده هویت ایرانی _ اسلامی و تمام ابعاد هویتی کودک در قالب نمایش خلاق، بازی، کاردستی، شعر، قصه و فعالیت‌های علمی تقویت شود.

آقایی ادامه داد: هویت کودکان در پیش دبستانی شکل می‌گیرد و باید به محتواهایی که در این سن در ذهن کودکان جای می‌گیرد، توجه بسیار کرد.

آیا کودکان مشق هویت می‌کنند؟

تلاش برای تربیت کودکان بر اساس اقتضائات فرهنگی غنی ایران اسلامی

محمد علی واقعی، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز گفت: اولویت اصلی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی در سال تحصیلی جاری اجرای، سند تحول بنیادین در استان است.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین تنها سند علمی کشور است که مورد تاکید همه ارکان نظام قرار گرفته است، تصریح کرد: اجرای این سند تکلیفی است که به حکم قانون و وظیفه بر عهده ما در راستای ارتقای شاخص های فرآیند تعلیم و تربیت اسلامی ایرانی گذاشته شده و  لازم الاجرا است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی افزود:  بر اساس این سند چرخش‌های اساسی در نظام آموزش و پرورش باید صورت بگیرد تا نهاد آموزشی ما، به یک نهاد فرهنگی و تربیت پذیر تبدیل شده و کودکان بر اساس اقتضائات فرهنگی غنی ایران اسلامی تربیت شوند.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی ادامه داد: اجرای این سند به همراهی و همدلی همه کسانی که دل در تعالی میهن اسلامی بستند، نیاز دارد و مشارکت آحاد جامعه در این زمینه یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی، خاطر نشان کرد: همه برنامه‌های اجرایی استان مبتنی بر اهداف سند تحول بنیادین و برنامه وزارت تنظیم شد که در همین زمینه یک بسته انتظارات از مدارس مبتنی بر برنامه اجرایی سند تحول بنیادین به واحدهای آموزشی سطح استان ابلاغ تا برنامه سالانه مدارس بر همین اساس تدوین شود.

واقعی با بیان اینکه از فروردین ماه سال جاری، دبیرخانه شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در استان، تدوین برنامه های سال تحصیلی ۹۹_ ۹۸  را براساس برنامه زیرنظام های سند تحول انجام داد، یادآور شد: این برنامه‌ها در تیرماه به مناطق ابلاغ شد و شورای هماهنگی و اجرایی سند تحول در مناطق بر اساس برنامه‌های استان، برنامه های منطقه را تدوین کرد.

گاهی آنقدر درگیر مسائل بزرگتر می‌شویم که کودکان این رکن مهم جامعه را از یاد می‌بریم، در حالی که کودکان مسئله‌ای مهم‌تر و به مراتب حساس‌تر از بسیاری از ابعاد جامعه هستند؛ گروهی که اگر به انان توجه نشود باید منتظر آسیب‌های بزرگتری در فضای جامعه باشیم.

گزارش: زهرا حمیدی

انتهای پیام
captcha