وضعیت بیماری‌های خاص در استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری بهتر است
کد خبر: 3848831
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

وضعیت بیماری‌های خاص در استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری بهتر است

گروه اجتماعی - رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: وضعیت بیماری‌های خاص همچون ایدز، هپاتیت و گزش حیوانات در استان نسبت به نُرم کشوری بهتر است.

وضعیت بیماری‌های خاص در استان مرکزی نسبت به میانگین کشوری کمتر است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، سیدمحمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی صبح امروز، هفدهم مهر در کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی که در سالن جلسات استانداری این استان گفت: وضعیت بیماری‌های خاص همچون ایدز، هپاتیت و گزش حیوانات در استان نسبت به نُرم کشوری بهتر است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 200 میلیون تومان از درآمدهای اختصاصی استان به منظور شناسایی و هزینه بیماری و مراکز DIC  هزینه شده است و علی‌رغم اینکه امسال از لحاظ بودجه‌ای نیز با معضلاتی مواجه شده‌ایم اما سعی در عدم قطع خدمات داشتیم که البته با توجه به مشکلات موجود، ادامه کار بسیار سخت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اظهار کرد: تا سال گذشته در مراکز DIC زنان، تأمین ناهار توسط صنایع انجام می‌شد، اما متأسفانه در حال‌حاضر این اقدام از طرف صنایع انجام نمی‌شود و در رابطه با تأمین غذای این مراکز در استان با مشکلاتی مواجه هستیم.

نظری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این جلسه با بیان اینکه خوشبختانه در استان مرکزی پیشرفت‌های زیادی در جهت درمان بیماری‌های واگیر انجام شده است، گفت: در مجموع طی چندسال گذشته 70 مورد فوت ناشی از ایدز مشاهده شده که 66 نفر مرد و 4 نفر زن هستند.

وی بیان کرد: این بیماری(ایدز) 66 درصد از طریق اعتیار تزریقی، 25 درصد آمیزشی و یک درصد خون و فرآورده‌های خونی منتقل می‌شود، انتقال از طریق مادر به کودک 3 مورد مشاهده است که این آمار در سال گذشته 55 درصد از طریق رابطه جنسی و 23 درصد از طریق اعتیار تزریقی بوده است، این تفاوت آمارها نشان از تغییر روش انتقال بیماری دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بیشترین موارد ابتلا به ایدز ابتدا در سطح اراک و سپس شازند مشاهده شده و در مجموع در استان مرکزی آمار شیوع بیماری ایدز 23 مورد در 100 هزار نفر است.

نظری اضافه کرد: سال گذشته 256 تست در بیمارستان‌ها، 1572 تست در مراکز گذری، 2404 تست در مراکز ویژه زنان آسیب‌پذیر، 2403 تست در مراکز بهداشتی درمانی، 62 تست در مطب‌های خصوصی، 1712 تست در زندان، 1865 تست در کمپ ترک اعتیاد و 11124 تست از زنان باردار انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مراکز DIC زنان در 6 ماهه اول سال جاری 1220 پرونده تشکیل شده که 420 پرونده در حال حاضر فعال است.

یادآور می شود؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ساوه نیز آمار مبتلایان ایدز در این شهرستان را 41 نفر معادل 12 خانم و 29 مرد اعلام کرد.

انتهای پیام
captcha