دوره‌های آموزشی دچار تکرار/ مبانی آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بانوان بازتعریف شود
کد خبر: 3847769
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸

دوره‌های آموزشی دچار تکرار/ مبانی آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بانوان بازتعریف شود

گروه اجتماعی ــ معاون استاندار مرکزی لزوم انجام دوره‌های آموزشی در بخش‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و گفت: آموزش بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد دچار تکرار شده‌ایم، آموزش باید دارای اثرات مثبت باشد و تغییر نگرش و تغییر رفتار را به دنبال داشته باشد.

دوره‌های آموزشی دچار تکرار/ مبانی آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بانوان بازتعریف شود

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، بهروز اکرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مرکزی امروز، چهاردهم مهرماه در جلسه با مشاوران امور بانوان رؤسای دستگاه‌های اجرایی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، حضرت زهرا(س) را الگوی تمامی بانوان چه مسلمان و چه غیر‌مسلمان دانست و گفت: ایشان الگوی عینی و کاملی هستند که تأسی به آن حضرت زمینه بروز هر نوع آسیب در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ... را در حد چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: زنان به ویژه بانوان مسلمان باید از حضرت زهرا(س) به عنوان الگوی عینی در دفاع از ولایت، اقامه شریعت دینی و .. الهام گیرند، اهم فعالیت بانوان در حوزه تربیت و تعلیم فرزندان و همسرداری تعریف می‌شود اما این بدان معنا نیست که بانوان از مشارکت در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی کنار زده شوند.

آموزش‌ها تأثیرگذار باشد

اکرمی لزوم انجام دوره‌های آموزشی در بخش‌های مختلف را مورد تأکید قرار داد و افزود: آموزش‌ها باید تأثیرگذار باشد، اگر با وجود آموزش تغییری در رفتار و اعمال افراد رخ ندهد در واقع آموزشی صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: آموزش بسیار خوب است اما به نظر می‌رسد دچار تکرار شده‌ایم، آموزش دارای مفهوم عام است و برای ورود باید به مصادیق آن توجه کرد، آموزش برای آموزش معنا و مفهوم ندارد آموزش باید دارای اثرات مثبت باشد و تغییر نگرش و تغییر رفتار را به دنبال داشته باشد.

معاون استاندار مرکزی بابیان این نکته که فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف باید با جدیت و برنامه‌ریزی صورت گیرد، ادامه داد: در صدد هستیم مفهوم علمی فرهنگ‌سازی با شاخصه‌های رفتاری و علمی پیش رفته و خود را به روز کنیم، لازم است برای نهادینه‌شدن این مهم مبانی آموزش و فرهنگ‌سازی در حوزه بانوان بازتعریف شود.

اکرمی اضافه کرد: اگر نرخ تصادفات بالاست برای کاهش آن باید فرهنگ‌سازی درست و اصولی صورت گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود، برای فرهنگ‌سازی باید به عناصر کِی، چگونه و کجا توجه کرد، به نظر می‌رسد باید در خصوص دو مفهوم آموزش و فرهنگ‌سازی علمی‌تر برخورد کنیم. به طور مثال آمار آسیب‌های اجتماعی بالاست کارشناسان حکم بر فرهنگ‌سازی می دهند و ... گویا فرهنگ‌سازی به محل فراری برای پاسخگویی علمی‌تر به موضوعات و تصمیم‌گیری تبدیل شده است.

وی بیان کرد: آیا فرهنگ‌سازی کلیدی است که به همه قفل‌ها می‌خورد یا اینکه تنها سازه‌‌ای برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت‌هاست؟ بی‌شک برای رسیدن به نتایج مطلوب باید دو مفهوم مهم آموزش و فرهنگ‌سازی علمی‌تر شود.

در زمان متوقف نباشیم

اکرمی با بیان اینکه برخی از مسئولان در برخی از حوزه‌ها و بخش‌ها در زمان متوقف شده‌اند، اظهار کرد: پیامد این امر ما را دچار مشکل اساسی می‌کند، به طور مثال 30 سال قبل با پدیده‌ای همچون مانتوهای جلوباز مواجه نبوده‌ایم و در واقع در زمان متوقف شده‌ایم. دیگران همچون دشمنان فکر کرده و از نقاط ضعف و قوت انسان‌ها استفاده می‌کنند و اتفاقاتی را در جامعه رقم می‌زنند، ما هم به عنوان مسئول جامعه در حوزه شرعی، انسانی، اجتماعی، فرهنگی و دینی وظیفه داریم در زمان متوقف نباشیم، بی‌شک تنها با چاپ بنر نمی‌توان نوجوان و جوان را در برابر آسیب موادمخدر واکسینه کرد.

وی در ادامه حجاب را یکی از ضروریات جامعه برشمرد و تصریح کرد: هر مسلمانی باید حجاب را پذیرا باشد، اما اهمیت دادن به حجاب تنها به اسلام محدود نمی‌شود بلکه در سایر ادیان نیز برلزوم رعایت حجاب تأکید دارند، با مطالعه تاریخ زنان عالم متوجه پوشیدگی بانوان در همه اعصار و دوران‌ها می‌شویم، حجاب اصل ضروری برای همه انسان‌هاست، باید چرا این اصل مهم در جامعه امروز به این وضعیت افتاده است؟ دلیل آن هم این است که در تبیین حجاب کوتاهی شده است و تصمیمات در این حوزه علمی، دینی به همه ابعاد توجه نکرده است، برای رفع این مشکل باید فکر جدیدی کرد و با ابزار و شیوه‌های گذشته نمی‌توان ارزش‌های انسانی، دینی و ... را تبیین کرد. نیاز جوان امروز را باید شناخت و نباید او را دلزده کرد، باید فکرهای جدید صورت گیرد تا بدانیم از چه ابزاری استفاده کنیم تا دختر و پسر جوان و مردان و زنان به سمت مبانی دینی و اعقادی رهنمون شوند.

وی در خصوص تبیین مبانی اجتماعی هم اظهار کرد: تنها ما مسلمانان برای خانواده قداست قائل نیستیم بلکه بشر در همه جوامع برای خانواده قداست قائل بوده است، قوام تمام جوامع در بستر خانواده و تحکیم آن نهفته شده است. خانواده امری مقدس است و باید این مهم در جامعه ترویج پیدا کند، برای نهادینه کردن این امر مهم باید برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد.

سست‌شدن پایه‌های خانواده

اکرمی از سست‌شدن پایه‌های خانواده ابراز نگرانی کرد و افزود: اگر پایه‌های خانواده در جامعه‌ای سست شود فاجعه ایجاد می‌شود نباید اجازه دهیم قداست خانواده دست‌خوش ضربه دشمنان قرار گیرد، برای نهادینه شدن این امر مهم صاحب‌نظران، دانشگاهیان، دست‌اندکاران باید ورود جدی داشته باشند، اما باید اجماع ایجاد شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: عدم اجماع در جامعه حلقه مفقوده است، اگر در مسائل اجتماعی اجماع نباشد دجار مشکل می‌شویم، با گفت‌وگو می‌توان اجماع ایجاد کرد، نقاط مثبت را گرفته و تقویت و برای رفع نقاط ضعف فکری کنیم، هیچ‌کس راضی به سست شدن بنیان خانواده نیست و برای جلوگیری از این امر مهم باید فکر، مطالعه، برنامه‌ریزی در دستور کار قرار گیرد و پس از آن تصمیم درست اتخاذ شود، متأسفانه یا تصمیم درستی اخذ نمی‌شود یا دیر تصمیم‌گیری می‌شود. فرصت‌ها را باید غنیمت دانست، باید آسیب‌ها و تهدیدهای حوزه بانوان احصاء شود، امروز باید هم برای حل مسائل امروز و هم برای مشکلات آینده تصمیم‌گیری کرد.

اکرمی بابیان اینکه اگر بخشی از مشکلات امروز در 20 سال گذشته مورد توجه علمی قرار می‌گرفت امروز راحت‌تر مدیریت می‌شد، تصریح کرد: وقتی برای بانوان از مدهای اسلامی و جذاب استفاده نکنیم دیگران برای بانوان مد طراحی می‌کنند و امروز شاهد پوششی هستیم که مورد پسند هیچ از یک ما نیست. با ایده‌آل‌ها فاصله داریم؛ چراکه به موضوع تصمیم‌گیری، طرح موضوع و فکر نشده است، باید از فرصت امروز نهایت استفاده را ببریم، چون متهم کردن گذشتگان دردی از ما دوا نمی‌کند، در جامعه ما از خانواده به عنوان بنیانی ارزشمند تلقی می‌شود اما برای تحکیم هرچه بیشتر بنیان خانواده باید فکری کرد نباید اجازه داد تهدیدات هرچند کوچک خانواده را مورد آسیب قرار دهد.

وی برلزوم توانمندسازی بانوان در حوزه‌های مختلف تأکید و اضافه کرد: آموزش‌ها علاوه بر اثربخش بودن باید با نوآوری و خلاقیت نیز همراه باشد، اگر قصد داریم بانوان توانمند شوند باید شیوه‌های اعمالی براساس چارچوب خلاقانه باشد، کار جمعی و عملیاتی نسبت به آموزش تئوری از اثربخشی بیشتری برخوردار است، ما در بخش پست‌های مدیریتی و دیگر مباحث آمادگی خود را برای حمایت اعلام می‌کنیم.

معاون استاندار مرکزی در بخش دیگر از سخنان به فرازی از آیه 13 سوره مبارکه«حجرات» که می‌فرماید؛ «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ» استناد کرد و افزود: جامعه قابل تفکیک به زنان یا مردان نیست و تنها از منظر خداوند تقوا ملاک برتری است. خداوند نگاه جنسیتی ندارد، هر انسانی با توجه به موقعیت اجتماعی و جایگاه شغلی خود باید عمل صالح مخصوص به خودش را شناخته و به آن عمل کند.

منتظر انجام فعالیت اقتصادی بزرگ نباشیم

اکرمی در تشریح برنامه‌های اقتصادی هم بیان کرد: منتظر انجام فعالیت اقتصادی بزرگ نباشیم، جامعه توسط مردان و زنان اداره می‌شود، همه در اداره بهتر جامعه باید مشارکت داشته باشند و در اقتصاد هم به همین صورت است. بانوان خانه‌دار هم می‌توانند به اقتصاد کمک کنند، بزرگترین اقتصاد دنیا بعد از امریکا چین است که 30 درصد تولید ناخالص چین توسط بانوان و عمدتاً در منازل انجام می‌شود، بانوان خانه‌دار می‌توانند بالا رفتن نرخ مشارکت زنان در حوزه اقتصادی را افزایش دهند.

وی تأکید کرد: هنر ما این است که در مباحث اقتصادی شرایطی را فراهم آوریم که استعدادهای مختلف را شناسایی کرده و برای آن فکری اساسی کنیم. زنان روستایی حتی در 200 سال قبل با پخت و پز و تهیه لبنیات و ... در اقتصاد مشارکت داشتند، آن روز زنان به نوعی دیگر در اجتماع حضور داشتند و امروز تنها نوع مشارکت متفاوت شده است.

اکرمی با اشاره به اینکه تمامی آموزش‌ها مقلدانه است، تصریح کرد: برای آموزش باید به حجم آن توجه کرد، به طور مثال آموزش قالی‌بافی زمانی رونق پیدا می‌کند همه در این حوزه ورود پیدا می‌کنند در صورتی‌که حجم و بازار آن محدود است، برای ورود در حوزه‌های مختلف اقتصادی باید علاقه و استعداد افراد توجه کرد.

وی از صندوق خُرد زنان روستایی به عنوان تجربه خوب و موفق در این حوزه یاد کرد و افزود: این ظرفیت در استان قابل توجه است، اگر زنان روستایی از لحاظ اقتصادی نقش‌آفرین باشند قطعا در تربیت فرزندانشان هم موفق‌تر عمل می کنند. فضای فیزیکی مدرسه برای کشور است که می‌تواند برای برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بانوان در اختیار آنان قرار گیرد، قرار ندادن این فضا در اختیار بانوان مصداق عینی کفران نعمت است.

اکرمی بابیان این نکته که از پارک بانوان باید درست استفاده شود، اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری داریم، در طول روز گاه 3 هزار نفر از بانوان در این پارک حاضر می‌‌شوند این فضا می‌تواند تحت عنوان بازارچه به عنوان قطبی برای ارائه محصولات خانگی بانوان، برگزاری دوره‌های آموزشی در بخش‌های مختلف نظیر مباحث دینی مطرح باشد چراکه از هر ظرفیتی برای توسعه باید استفاده کرد. نباید در حوزه اقتصادی در انجام کارهای بزرگ متوقف شویم، از هر ظرفیتی استفاده کنیم تا بتوان نقش خود را در اقتصاد ایفا کنیم.

وی افزود: کارکردن در ذات انسان نهفته است، پتانسیل فرد بیکار به فعلیت نمی‌رسد، هر انسانی علاقه دارد احساس مفید بودن کند، ما ضمن حفظ حریم‌ها می‌توانیم از بانوان در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم. برای انجام امور دنبال استثناها نرویم، زنان در عین محجبه بودن می‌توانند نقش خود در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی، دینی و جمعی را به خوبی ایفا کنند.

انتهای پیام
captcha