معرفی آثار راه‌یافته به چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر اربعین
کد خبر: 3847366
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲

معرفی آثار راه‌یافته به چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر اربعین

گروه فرهنگی ــ دبیر هنری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با اعلام آثار راه‌یافته به چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر اربعین با عنوان «روایت راهیان» گفت: در این همایش ۲۵ گروه نمایشی حضور دارند.

معرفی آثار راه یافته به چهارمین همایش بین المللی تئاتر اربعین(آماده)

به گزارش ایکنا از خوزستان، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خوزستان، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین طباطبایی، دبیر هنری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین (روایت راهیان) اظهار کرد: چهارمین همایش بین ‌المللی تئاتر پیاده‌‌روی اربعین تحت عنوان «روایت راهیان» از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حوزه هنری استان خوزستان با مشارکت کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین برگزار می‌شود.

دبیر هنری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین با بیان اینکه در این همایش هنرمندان تئاتر کشور با نگاه نذر فرهنگی، اقدام به اجرای نمایش در مسیر پیاده‌روی اربعین در دو کشور ایران و عراق می‌کنند، افزود: در این همایش 190 هنرمند حضور دارند که در قالب 6 گروه در بخش ایران در پایانه‌های مرزی شلمچه، چذابه و خسروی و نیز 19 گروه از 13 استان در بخش بین‌الملل (کشور عراق) در شهرهای نجف اشرف، مسیر پیاده‌روی اربعین و کربلای معلی به اجرای تعزیه می‌پردازند.

وی با اشاره به موضوعات آثار نمایشی این همایش گفت: این موضوعات شامل ایام عاشورا، وقایع تاریخی مربوط به محرم‌‌الحرام 61 هجری، فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی(مختص بخش ایران)، شخصیت امام ‌حسین(ع) و یاران با وفایش، مدافعان حرم، روایت‌‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده ‌روی اربعین است.

دبیر هنری این همایش، قالب‌‌ آثار اجرا شده را تعزیه، نقالی، پرده ‌خوانی، مقتل‌ خوانی و نمایش محیطی(خیابانی، موکبی و ...) بیان کرد و افزود: دوستان در ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی عهده‌ دار فراهم ‌آوردن بستر و زمینه مناسب در این ایام برای اجرای هر چه باشکوه این همایش هستند. توافقات مثبت و سازنده ‌ای نیز به عمل آمده تا از نظر امکانات لجستیکی و زیرساختی، مقدمات در سطح قابل قبولی فراهم شود.

طباطبایی با اشاره به اجرای آثار در بخش ایران عنوان کرد: در بخش تعزیه «عروسی قاسم ابن الحسن» به کارگردانی هیام احمدی از استان اصفهان(شاهین شهر)، «تعزیه علی اکبر(ع)» به کارگردانی داود پارسا از استان کهگیلویه و بویراحمد(گچساران)، «تعزیه امام و ابوالفضل(ع)» به کارگردانی جنان ساعدی از استان خوزستان(اهواز)، «دف‌های روشن» به کارگردانی فاطمه احمدی از استان گلستان(گرگان)، «نوای نینوا» به کارگردانی علی زیستی و «وصیت» به کارگردانی سعید نوروزی از استان کرمانشاه(کرمانشاه) اجرا می‌شوند.

وی به 19 اثر در بخش عراق اشاره کرد و گفت: در این بخش «تعزیه عربی امام» به کارگردانی حسن سواری، «تعزیه عربی ابوالفضل(ع)» به کارگردانی هادی آل جرف و «گروه سنج و دمام» به کارگردانی رضا نواصر از استان خوزستان(اهواز)، «پرده‌خوانی» به کارگردانی علی مداحی و «تعزیه ابوالفضل(ع)، حر» به کارگردانی میثم حبیبی از استان آدربایجان شرقی(تبریز) اجرا می‌شود.

رئیس حوزه هنری خوزستان اظهار کرد: «نقالی/ مقتل خوانی» به کارگردانی محسن میرزا علی، «تعزیه حر، علی اکبر، عباس، امام» به کارگردانی حمید ابراهیمی، «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی ابوالفضل ورمرزیار، «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی رسول میرزاعلی، «نقالی/پرده خوانی» به کارگردانی حمید ابراهیمی و «سنج و دمام» به کارگردانی مصطفی احمد بیگی از استان تهران(تهران) از دیگر اجراها در بخش عراق است.

وی بیان کرد: «پرده خوانی/نقالی» به کارگردانی سید علی موسوی از استان یزد(یزد)، «تعزیه علی اکبر(ع)» به کارگردانی اسماعیل مجللی از استان مرکزی(اراک)، «تعزیه امام» و «نقالی» به کارگردانی علیرضا حیدرپور از استان فارس(شیراز)، «تعزیه علی اکبر(ع)» به کارگردانی محمدرضا عظیمی منش از استان کرمانشاه(کنگاور)، «هل من معین/خیابانی» به کارگردانی ابوالفضل ابوکوچکی از استان گلستان(گرگان)، «ابوالاحرار» به کارگردانی مصطفی عنایت از استان خراسان رضوی(سبزوار) و تعزیه امام به کارگردانی سلجوقی از استان کرمان(کرمان) از دیگر اجراهای این بخش است.

طباطبایی اعلام کرد: اجراهای بخش ایران از تاریخ 23 تا 25 مهر، برابر 16 تا 18 صفر در مرزهای شلمچه، چذابه و خسروی انجام می‌شود. اجراهای بخش عراق نیز از تاریخ 18 تا 25 مهر، برابر11 تا 18 صفر خواهد بود و در نجف و مسیر پیاده روی و کربلا اجرا می‌شود.

دبیرهنری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده روی اربعین در پایان خاطرنشان کرد: همه اقدامات مربوط به این همایش با حمایت و درایت و البته نظارت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به حوزه هنری استان خوزستان تنفیذ شده است و ما همه امکانات فنی، انسانی وکارشناسان مجربی که در اختیار داریم را برای برگزاری این همایش بسیج کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha