تعزیه؛ نمایشی از تقابل حقیقت و دروغ
کد خبر: 3840895
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰

تعزیه؛ نمایشی از تقابل حقیقت و دروغ

گروه اجتماعی ـ تعزیه، نمایشی از وقایع کربلا است که در خراسان‌جنوبی قدمتی طولانی دارد و مردم این خطه برای عدم فراموشی این واقعه عظیم آن را اجرا می‌کنند. نمایشی که تقابل حق و باطل و حقیقت و دروغ را به تو می‌نمایاند و تو را در چالش انتخاب قرار می‌دهد.

تعزیه؛ نمایشی از تقابل حقیقت و دروغتعزیه یا شبیه‌خوانی نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را به نمایش می‌گذارند. در انجام مراسم تعزیه، ابعاد واقعه عاشورا به تصویر کشیده شده و مظلومیت شهدای کربلا به بیننده منتقل می ‌شود.

انواع تعزیه در ماه محرم در روستاهای مختلف برگزار می‌شود که در روستای «خنگ» تعزیه صحرای کربلا در روز عاشورا و تعزیه حضرت ابوالفضل‌(ع) در روز تاسوعا انجام می‌شود.

در روستای «مهمویی» نیز تعزیه‌های حر، حضرت امام حسین‌(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل‌(ع) و وفات پیغمبر(ص) رایج است.

در روستای «درخش و آسیابان» در روز هفتم محرم تعزیه‌خوانی مسلم‌بن عقیل، در روز هشتم تعزیه علی اکبر(ع)، روز نهم تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) و در روز عاشورا تعزیه صحرای کربلا برگزار می‌شود.

یادآوری یک واقعه مهم
فریبا کاهنی، کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: تعزیه در لغت به معنای نمایش مذهبی، سوگواری، عزاداری و یاد بود عزیزان است.

وی افزود: تعزیه در اصطلاح نوعی نمایش مذهبی است که برخلاف معنی لغوی آن، غم انگیزبودن شرط حتمی آن نیست و ممکن است گاهی خنده‌آور نیز باشد.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در بعضی از روستاهای خراسان‌جنوبی هنوز تعزیه برگزار می‌شود و تعزیه یکی از اصلی‌ترین مراسم عزاداری ماه محرم به شمار می‌رود.

کاهنی با اشاره به اینکه به تعزیه «شبیه خوانی» نیز گفته می‌شود و نمایشی است که در آن یکی از وقایع کربلای حسینی را اجرا می‌کنند، گفت: قبل از شبیه‌خوانی عده‌ای مقدمات مجلس را مهیا می‌کنند و ابزار و لوازم شبیه را در جای خود قرار می‌دهند که این کار با علم و خیمه برپا کردن، شروع می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی مقدمات فراهم شد، شخصی به وسیله بوق «نوعی شیپور» و یا بلندگو و یا نواختن طبل افراد محل را به شبیه خوانی دعوت می‌کند.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی یادآور شد: این رسم و آیین به شماره ۲۷ در فهرست معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.

تعزیه؛ نمایشی از تقابل حقیقت و دروغ

برگزاری آیین تعزیه در بیرجند

مجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی نیز از اجرای نمایش تعزیه سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) از ششم تا دهم محرم در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند خبر داد.

وی با بیان اینکه نمایش تعزیه، بزرگترین نذر فرهنگی استان برای نسل جوان و نوجوان است، افزود: هدف از اجرای نمایش تعزیه، دوستی و آشنایی نسل نوجوان و جوان با تعزیه خوانی این هنر اصیل و تاریخی است.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی بیان کرد این تعزیه امسال با شیوه اجرایی نو و متفاوت و با هدف جذب و ترغیب نسل جوان به هنر فاخر و با سابقه تعزیه خوانی ارائه می‌شود.

کریمیان خاطرنشان کرد: این نمایش به همت حوزه هنری خراسان‌جنوبی و با مشارکت سایر دستگاه‌های فرهنگی و هنری استان تولید شده است و علاقمندان به هنرهای نمایشی و تعزیه خوانی می‌توانند به مدت پنج شب، ساعت بیست در مدرسه شوکتیه بیرجند به تماشای نمایش تعزیه بنشینند.

انتهای پیام

captcha