خرید لباس مناسب برای زن مسلمان ایرانی و دشواری‌های انتخاب
کد خبر: 3828104
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷
روایت ایکنا از بازار اسلامی و نبود لباس مناسب برای زن ایرانی؛

خرید لباس مناسب برای زن مسلمان ایرانی و دشواری‌های انتخاب

گروه اجتماعی ــ حجاب یک نوع آزادی برای هر انسان است که با داشتنش می‌تواند فعالیت‌های خود را با آزادی هرچه تمام‌تر انجام دهد؛ اما گاهی در فیلم‌های تلویزیونی یا در بازارهای اسلامی این مفهوم ناب فراموش می‌شود.

از نبود لباس‌های اسلامی در بازار تا فیلم‌هایی که ارزش حجاب را کم رنگ می‌کنندنقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است، برای اینکه زنان علاوه بر اینکه یک قشر فعال در همه ابعاد هستند، سایر اقشار را در دامن خود تربیت می‌کنند. فرهنگ‌های منحط و آداب و رسوم غلط در جوامع بشری، انواع ظلم و جور و سختی را بر زنان تحمیل کرده و آنان را به استثمار کشیده است. یکی از عالی‌ترین برنامه‌های اسلام، که این دین را سرآمد تمام ادیان قرار داده است، از بین بردن  بی‌عدالتی‌ها به زن بوده است. اسلام بنیان برتری‌طلبی‌های قومی، نژادی، جنسی و مالی را ویران کرد و تمام انسان‌ها از مرد و زن، غنی و فقیر، عرب و عجم، سیاه و سفید، و زشت و زیبا را در یک صف قرار داد. این دین آسمانی فقط ملاک برتری را تقوا و ارزش‌های معنوی و فضایل اخلاقی می‌داند. در این میان بانوان با حجاب خود پرچم معارف و مبانی قرآنی را در جامعه برافراشته و در طول تاریخ با سبک و سیاق زندگی خود بر دیگران نیز تاثیرگذار بوده‌اند.

بازار اسلامی و نبود لباس اسلامی
فریده صابری، یک بانوی بیرجندی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: بازار یک کشور اسلامی باید براساس قوانین همان کشور اداره شده و محصولاتی متناسب با فرهنگ آن جامعه ارائه دهد. ایران یک کشور اسلامی است، اما متأسفانه در بازارهای آن لباس اسلامی مناسب زنان و مردان مسلمان کمتر پیدا می‌شود.

این بانوی بیرجندی بیان کرد: گاهی برای پیدا کردن لباس‌های پوشیده برای خود و حتی دختر خردسالم باید روزها در بازارها گشته و در پایان نیز باز هم لباس مناسب پیدا نکنم. از مسئولان امور تقاضا دارم در این مورد فکری کنند، درست نیست که در یک کشور اسلامی مانتوهای پاره و بدون دکمه به راحتی پیدا شود، اما پیدا کردن یک مانتوی برای یک بانوی ایرانی و متین سخت باشد.

سینمایی که جلوه درستی از حجاب ارایه نمی‌دهد
مریم امینی، یک شهروند بیرجندی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: سینمای ایران، در نشان دادن چهره‌های با حجاب بسیار ناموفق عمل کرده است. انسان‌های با حجاب در فیلم‌ها یا نشان داده نمی‌شوند و یا اگر نمایش داده شوند، بسیار فقیر و در مقابل انسان‌های بی‌حجاب بسیار ثروتمند هستند.

این دختر بیرجندی بیان کرد: وقتی نوجوان و یا جوان این فیلم‌ها را می‌بیند معلوم است که به سمت بی حجابی گرایش پیدا می‌کند که از مسئولان فرهنگی می‌خواهیم چاره‌ای برای این نوع فیلم‌ها بیندیشند.

حجت‌الاسلام سیدحسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، اظهار کرد: فطرت بشر و طبیعت زن باید مستور و پوشیده باشد تا زیبایی‌های او برای محرم و همسر او جذابیت داشته باشد. عقل سالم، همه انسان‌ها را به سمت کرامت انسانی سوق می‌دهد و امروزه اثبات شده است که برهنگی هیچ گاه برای انسان کمال در پی ندارد و تنها باعث بهره‌کشی و لذت بردن دیگران می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: ماهیت انسان با حیوان بسیار متفاوت بوده و تجلی آن در سبک زندگی و چگونگی زیستن است.

سیدی با اشاره به اینکه هر عقل سلیمی طرفدار این نکته است که بی‌عفتی، بی‌حیایی و برهنگی مذموم و ناپسند است، افزود: همواره زنان و مردان جامعه دنبال به آرامش رسیدن هستند؛ امری که لازم یک زندگی ایده‌آل است اما گاهی مشاهده می‌شود که برخی انسان‌ها دنبال آسایش هستند نه آرامش.

بزرگترین خاصیت حجاب
وی با بیان اینکه بزرگترین خاصیت حجاب، پوشش و باعفتی در جامعه تأمین آرامش روحی و روانی جامعه است، تصریح کرد: باید متوجه باشیم که زیبایی و پوشش ظاهری هر شخصی بیانگر اعتقادات درونی اوست.

مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه به کمال رسیدن یک زن و مرد با رعایت اصولی ارزش‌های الهی میسر است، افزود: همان خالق بزرگی که ساختار وجود زن و مرد را خلق کرده، برای هریک تکالیفی معین کرده است.

سیدی با اشاره به اینکه امر رعایت پوشش و حجاب امری الهی است که ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد، اظهار کرد: آنچه از انسان محافظت می‌کند و باعث نزدیکی آدمی به خداوند می‌شود، رعایت دستورات الهی است. خداوند هم در آیات متعدد قرآنی به مقوله حجاب و عفاف و پوشش تأکید می‌کند و تصریح دارد آرامش روانی زن و مرد، سلامت اجتماع، گرم بودن کانون خانواده، عدم ترویج فساد، کاهش طلاق و عدم اسراف از جمله پیامدهای مفید رعایت پوشش صحیح و اسلامی است.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: امروزه بعد از قرن‌ها بی بند و باری که در ترویج آن، شرکت‌های فاسد بهره‌کشی از انسان‌ها و تجارت نهفته است، زنان غربی به این نتیجه رسیدند که باید به دامن خانه و خانواده برگشته و دیگر بازیچه هوسبازان مفسد که تنها به فکر مطامع پوچ خود هستند، قرار نگیرند.

حجاب را فقط به زنان تعمیم ندهیم
سیدی ادامه داد: البته باید توجه داشت این حجاب فقط مختص زنان و فقط در پوشیدن لباس مناسب خلاصه نمی‌شود و در تمام ابعاد زندگی اعم از گوش و چشم و دست و پا و حتی فکر باید حجاب باشد و همه مردان جامعه نیز شامل این مقوله می‌شوند.

وی با بیان اینکه در رعایت عفت و پاکی و پوشش به کمال رسیدن، زن و مرد هر دو مطرح هستند، افزود: در آموزه‌های قرآنی و روایی نیز می‌بینیم کلمه‌هایی مانند «عفت» مطلق بیان شده و شامل زن و مرد می‌شود.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مردان نیز باید در مورد پوشش ظاهری و حفظ چشم مراقبت کنند، یادآور شد: مردان مجاز نیستند با هر نوع پوششی در جامعه حضور پیدا کنند و باید حدودها در جامعه اجرا شود.

گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی
انتهای پیام

captcha