شکر نعمتی به نام محیط زیست/ زمین را نرنجانیم
کد خبر: 3827865
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸

شکر نعمتی به نام محیط زیست/ زمین را نرنجانیم

گروه اجتماعی ــ زمانی که محیط زیست پاک باشد، تأثیر بسزایی در آرامش افراد دارد، اما زمانی که این نعمت خدادادی آلوده شد، یعنی نسبت به این نعمت ناسپاسی کرده‌ایم. در روایات نیز درباره حفظ این نعمت بسیار تأکید شده است.

شکر نعمتی به نام محیط زیست/ زمین را نرنجانیم اسلام همواره به پاکیزگی توصیه کرده است. یکی از نعماتی که خداوند برای انسان‌ها به ودیعه گذاشته، محیط زیست است که نقش بسیار مهمی در آرامش انسان‌ها دارد. زمانی که محیط زیست پاک باشد، تأثیر بسزایی در آرامش افراد دارد، اما زمانی که این نعمت خدادادی آلوده شد، یعنی نسبت به این نعمت ناسپاسی کرده‌ایم.

از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است: «تحفظوا من الارض فإنها أمکم؛ یعنی از زمین حفاظت کنید. به درستی که آن مادر شماست». خداوند متعال در سوره قمر آیه 49 می‌فرماید: «إِنّا کُلَّ شَیءٍ خَلَقناهُ بِقَدَرٍ؛ ما هر چیز را به اندازه خلق کردیم». بنابراین هر چیز مقدار و حدودی دارد و باید به طور صحیح و درست بهره‌برداری شود تا نابود و منهدم نشود.

اسلام نظر به زنده کردن زمین‌های موات و آباد کردن زمین دارد. در آیه 61 سوره هود آمده است: «...هُوَ أَنشَأکُم مِّنَ الأًرضِ وَ استَعمَرکُم فِیهَا؛ خداوند شما را در زمین خلق کرد و شما را به عمارت و آباد کردن زمین گماشت».

مسئله محیط زیست و حفظ و صیانت از آن و پاکیزه نگه داشتن آن و برخورداری از محیط زیست سالم، اصلی مهم در توسعه انسانی است.

بعد معنوی محیط زیست به معنای حفظ و حراست از آن به عنوان یکی از نعمات خداوندی است، نعمتی که اگر از انسان گرفته شود، هیچ چیز جز عدم آرامش و ناراحتی باقی نمی‌ماند.

خداوند درسوره زلزال می‌فرماید: «آن گاه كه زمین به لرزش شدید خود لرزانده شود و زمین بارهاى سنگین خود را بیرون افكند. و انسان بگوید: زمین را چه شده است؟ (كه این گونه سخت مى‌لرزد). در آن روز زمین خبرهاى خود را بازگو كند. چرا كه پروردگارت به آن وحى كرده است. در آن روز مردم به طور پراكنده (از قبرها) بیرون آیند تا كارهایشان به آنان نشان داده شود. پس هر كس به مقدار ذرّه‌اى كار نیك كرده باشد همان را ببیند. و هركس هم ذره‌اى كار بد كرده باشد آن را ببیند».

وقتی در روز قیامت تمام کائنات به سخن درمی‌آیند و خبرهای خود را بازگو می‌کنند، چرا با رفتار بد خود موجبات خسران را در روز قیامت فراهم آوریم.

زمین و این محیط زیست پاک از درختان و حیوانات گرفته تا بیابان‌ها و جنگل‌ها امت خداوند هستند که برای پاسداشت این نعمت و در واقع شکرگزاری از وجود این نعمات، باید در حفظ و نگهداری از آن به عنوان یک مسلمان کوشا باشیم.

دین اسلام که برای تمام جنبه‌های مادی و معنوی زندگی انسان برنامه دارد، برای حفاظت از محیط زیست که اثر آن به خود انسان برمی‌گردد نیز برنامه‌های راهبردی دارد و لازم است کمی در این کتاب وحیانی و آموزه‌هایش تأمل کنیم.

انتهای پیام

 

captcha