روحیه قناعت را در خود تقویت کنیم
کد خبر: 3824251
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۶

روحیه قناعت را در خود تقویت کنیم

گروه اجتماعی ــ امام جمعه پلدختر با بیان این‌که قناعت از ویژگی‌های افراد با ایمان و از امتیازات انسان‎‌های با فضیلت است، گفت: این قسم از انسان‌ها در پرتو این روحیه عالی چشم طمع به مال دیگران ندارند و برای به دست آوردن مال حرص زیاد ندارند.

موسوی قناعت امام جمعه پلدخترحجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی، امام جمعه پلدختر در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با بیان این‌که یکی‌ از صفاتی که خداوند به بندگان داده قناعت است، گفت: قناعت از ویژگی‌های افراد با ایمان و از امتیازات انسان‎‌های با فضیلت است.

وی با اشاره به این‌که این قسم از انسان‌ها در پرتو این روحیه عالی چشم طمع به مال دیگران ندارند و برای به دست آوردن مال حرص زیاد ندارند، اظهار کرد: قناعت از مکارم اخلاق است و از خصایص پیامبر اکرم(ص) این بود که آن حضرت به آن‌چه داشته همیشه قانع بوده است.

موسوی با بیان این‌که اگر در سیره ائمه معصومین(ع) نیز نگاه کنیم می‌بینیم به همین شکل بوده است و نسبت به مال دنیا حرص و طمع نداشند و به آن‌چه که داشتند قانع بودند، ادامه داد: قناعت دارای دو مرحله عالی و اعلی است، مرتبه عالی یعنی راضی بودن به آن‌چه که خود داریم یعنی به داشته‌های خود اکتفا کردن و مرتبه اعلی یعنی به کمتر از آن‌چه که داریم رضایت داشته باشیم و زیباست که انسان در تمام شئونات زندگی‌اش این صفت نیکو را به همراه داشته باشد.

وی با تأکید بر این‌که حرص و طمع نقطه مقابل قناعت است، تصریح کرد: حرص و طمع یک صفت نکوهیده ناپسند است که برخی کاملاً نسبت به آن حریص هستند و نسبت به هرچه که خدا به آن‌ها می‌دهد راضی نیستند و همواره احساس می‌کنند که کم است و باید بیشتر از این داشته باشند اما آن‌هایی که قناعت را پیشه می‌کنند روحیات خاص خود را دارند و با توجه به مقدار کم مالی که دارند ایثار و گذشت و انفاق در مال دارند و در مقابل سختی‌ها و مشکلات صبور هستند.

موسوی تصریح کرد: خداوند متعال آیه 9 سوره مبارکه حشر در رابطه با افراد قناعت پیشه می‌فرماید: «... وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ....؛ .... و دیگران را بر خویش ترجیح می‌دهند هر چند خود نیازمند باشند...».

امام جمعه پلدختر ادامه داد: شخصی نزد پیامبر اکرم(ص) آمد و از گرسنگی شکایت کرد و پیامبر اکرم به اهل منزل سفارش کردند که در منزل چیزی برای این مرد تهیه کنند، پیغام آوردند که چیزی در منزل پیدا نمی‌شود، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: چه کسی می‌تواند این مرد را امشب اطعام دهد، علی(ع) اعلام آمادگی کرد و به منزل رفت و به فاطمه زهرا(س) گفت چه در منزل داریم، حضرت فرمود مقداری غذا برای کودکان فراهم کرده‌ام، حضرت فرمود همان را برای مهمان نگهدار، مهمان آمد منزل، امام علی دستور دارد چراغ را خاموش کردند و در تاریکی شام را به مهمان دادند که خجالت نکشد که غذا کم است و حضرت علی(ع) خود نیز بر سفره نشستند دست بر کاسه غذا می‌بردند اما چیزی از آن نمی‌خوردند، بعد از این‌که چراغ را روشن کردند دیدند هنوز غذا در ظرف موجود است صبح علی به مسجد رفت نماز را در محضر پیامبر اقامه کرد و پیامبر فرمود خداوند چه‌قدر از کار تو راضی بود و آیه 9 سوره مبارکه حشر نازل شد: «... وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ....».

انتهای پیام

captcha