اجازه ندهیم سیاست‌های چرچیلی تجدید حیات یابند/ حفظ آثار روزه‌داری
کد خبر: 3817223
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
آیت‌الله بطحائی گلپایگانی:

اجازه ندهیم سیاست‌های چرچیلی تجدید حیات یابند/ حفظ آثار روزه‌داری

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر لزوم حفظ آثار روزه‌داری، گفت: امام خمینی(ره) بهترین الگوی انسانی است که نه تنها در ماه رمضان، بلکه در همه عمر اسیر هوا و هوس نشد.

اجازه ندهیم سیاست‌های چرچیلی تجدید حیات یابند/ حفظ آثار روزه‌داریآیت‌الله سیدهاشم بطحائی گلپایگانی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت وگو با ایکنا ضمن تبریک به مناسبت عید سعید فطر، گفت: یکی از روزهای ایام الله روز عید سعید فطر است و روز جشن مبارزه و پیروزی بر نفس و شیطان به شمار می‌آید، زیرا ماه رمضان ماه مهار کردن مجاری نفسانی از نفوذ شیطان است و در حقیقت فرد مؤمن یک دوره جهاد و مبارزه آن هم از نوع جهاد کبیر داشته است.

عضو سابق مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه براساس روایات، سخت‌ترین میدان، میدان جنگ با نفس است، تصریح کرد: پیامبر در یکی از جنگ‌ها در حالی که مبارزان دست و پایشان شکسته و سر و صورتشان خون‌آلود بود، آنان را با تعبیر «علیکم بجهاد الاکبر»؛ توصیه به جهاد اکبر کردند و وقتی افراد پرسیدند مگر ما در جهاد اکبر نبودیم؛ پیامبر فرمودند: «اعدا عدوک التی بین جنبیک»؛ یعنی نفس دشمن‌ترین دشمن انسان است و روزه‌داری مبارزه با اعجوبه نفس است، زیرا شیطان هم در این ماه در زنجیر است و حضور کمرنگی در وساوس دارد.

بطحائی گلپایگانی با بیان اینکه انسان در ابتدای ماه روزه وارد میدان مبارزه می‌شود و ممکن است در ابتدا آمادگی کاملی نداشته باشد، ولی قدم به قدم عزم او جزم و اراده‌اش تقویت می‌شود، گفت: روزه‌داری علاوه بر تقویت اراده باعث افزایش معنویت و نورانیت می‌شود. کسی که قبل از این ماه اگر 10 دقیقه دیر غذا به او می‌رسید، اظهار بی تابی می‌کرد، در رمضان ساعت‌های متمادی غذا نمی‌خورد و چیزی نمی‌نوشد و به نفسانیات بی‌توجه است.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه پس از هر پیروزی حتی مسابقه ورزشی جشن می‌گیرند، اظهار کرد: عید فطر روز جشن بزرگترین مبارزه انسان با نفس خویش و روز جشن پیروزی عقل بر نفس و رحمان بر شیطان است.

بطحائی گلپایگانی با اشاره به ابقاء علی العمل اشد من العمل، گفت: در طول رمضان انسان روزه‌دار جهاد سختی دارد، ولی روزه‌داری و حفظ حالات و ملکات فاضله این ماه سخت‌تر از خود روزه‌داری و کسب این ملکات است، زیرا بعد از ماه مبارک رمضان، شیطان از غل و زنجیر رمضانی خارج می‌شود و به اسب خود نعل و زین می‌بندد و از انسان‌ها دعوت می‌کند تا سوار این مرکب شوند و به مسافرت هوا و هوس بروند. بنابراین بعد از یک ماه جهاد فرساینده باید مراقب باشیم که بلافاصله این حال معنوی زیبا را از دست ندهیم.

وی با پرداختن به ایام ارتحال امام تصریح کرد: امام یکی از مجاهدانی هستند که نه تنها در ماه رمضان برای مبارزه با نفس جان به سلامت بردند، بلکه غیر از این ماه هم نفس را سرکوب و شیطان را مأیوس کرد. به همین دلیل موفق شد دنیا را اداره مذهبی کند. امام هرگز اعتنایی به مقام و منصب نکرد، بلکه حکومت و منصب زیبا شد و رونق گرفت و باید این منش و سیره ایشان الگو برای همه باشد، زیرا اگر الگو بودن پیامبر و ائمه(ع) را مطرح می‌کنیم، ممکن است بگویند ایشان معصوم بوده‌اند و ما آن‌ها را ندیده‌ایم، ولی امام را از نزدیک لمس کردیم و دیدیم که ایشان در کمال سادگی زیست و هرگز اسیر هوا و هوس‌های نفسانی نشد. امام قبل و بعد از رهبری هیچ تغییری در خط مشی خود ندادند و نام امام در تاریخ ثبت شد؛ همان طور که شاعر فرمود هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق.

این استاد حوزه با بیان اینکه امام میان سیاست و دیانت ارتباط برقرار کرد، گفت: نباید اجازه دهیم که تجمیع امام میان این دو با جناح‌‌بندی‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب و درگیری‌های گروهی و موضع‌گیری‌های بی‌خاصیت و سیاست‌های چرچیلی کمرنگ شود، همان طور که برخی مسئولان با رفتار نادرست در حال تجدید حیات این تفکر استعماری هستند. البته آنان بدانند که عرض خود می‌برند، زیرا ائمه ما هم «ساسة‌العباد» بودند.

بطحائی با اشاره به اهمیت انفاق در این ایام ادامه داد: به تعبیر قرآن آنچه نزد شماست از بین می‌رود و آنچه برای خدا می‌دهید باقی است؛ هرچه برای زندگی خود مصرف می‌کنیم از بین رفتنی است؛ البته در حد لزوم باید استفاده کنیم، ولی چون پرونده انسان بعد از مرگ بسته نمی‌شود، آنچه برای خدا فرستادیم بعد از مرگ هم به درد خواهد خورد. دنیا سرای لهو و لعب و آخرت سرای زنده است. بعد از عبادت خداوند، بالاترین عمل دستگیری از یتیمان و مستمندان محسوب می‌شود و انفاق پس‌اندازی برای آخرت است.

انتهای پیام

captcha