امروز غرقم کن در رحمتت
کد خبر: 3817126
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

امروز غرقم کن در رحمتت

گروه جامعه ــ 15 شرط برای اینکه رحمت الهی شامل حال ما شود وجود دارد. برای رسیدن به این رحمت گام اول دانستن و گام دوم خواستن است. دعاهایتان مستجاب.

29 روز روزه داری؛ امروز باید از خدا غرق شدن در رحمت بی‌نهایت الهی را بخواهیم و بخواهیم که پاک شویم از تمام اندیشه‌ها و افکاری که عمق مفهومشان تهمت زدن به خداوند است.

با دعای روز بیست و نهم از خداوند می‌خواهیم:

«اللهمَّ غَشّنی فیهِ بِالرَحمَةِ وَارزُقنی فیهِ التَّوفیقَ وَالعِصمَةَ وَ طَهِّر قَلبی مِن غَیاهِبِ التُّهَمَةِ یا رَحیما بِعِبادِهِ المُومِنین؛ خدایا در این روز مرا به رحمت خود بپوشان و توفیق وعصمت(طاعت). خدایا قلبم را از تیرگی‌های تهمت پاک کن. ای خدای بخشایشگر بر اهل ایمان».

پیام اول: غرق در رحمت الهی

از خداوند می‌خواهیم که ما را غرق رحمت و مهر خویش کرده و رحمت خود را شامل حال ما کند و ما را با آن بپوشاند و سراسر وجودمان را به رحمت الهی بپوشاند. چرا که اگر خداوند اراده کند که نعمتی از رحمت خود نصیب کسی بکند هیچ کس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد و اگر هم خواسته باشد از کسی رحمتش را دریغ کند و برخوردارش نکند، همه عالم نمی‌توانند آن را به او برسانند.

یکی از بارزترین صفات الهی، صفت رحمت اوست؛ رحمتی که در قرآن کریم با عناوین گوناگونی توصیف شده است و خدا خود را با آن صفت معرفی کرده است. اما برای اینکه ما شامل رحمت الهی بشویم، شرایطی دارد و آن شرایط عبارتند از: 1. ایمان و عمل صالح : «فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَیُدْخِلُهُمْ رَبُّهُمْ فِی رَحْمَتِهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْمُبِینُ» 2.اطاعت و پیروی از رسول خدا: در آیه 132 سوره ی آل عمران می خوانیم: «أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون»‏ 3. دوست داشتن امیرالمومنین(ع): در روایت آمده است: «آگاه باشید کسی که علی را دوست بدارد، خداوند حکمت را در قلب او ثابت می‌گرداند و بر زبانش جاری می‌سازد و درهای رحمت را برای او باز می‌کند. 4. ترک گناه 5. توبه و استغفار 6. عمل به آیات قرآن 7. اقامه نماز 8. صبر 9. عدل و انصاف 10. عفو و بخشش 11. ترحم 12. طلب رحمت برای مردم 13. اصلاح میان برادران دینی و حل اختلافات مسلمانان و رعایت تقوا 14. نرم خویی با مردم 15.مصافحه و معانقه با مؤمن و علاقه‌مندی نسبت به او. و در یک جمله می‌توان گفت که تمسک حقیقی به دو ثقل قرآن و اهل بیت(ع)، انسان را به رحمت الهی خواهد رساند .

پیام دوم: توفیق یافتن به ترک گناه

توفیق در لغت به معنای سوق دادن اسباب به سوی مطلوب خیر است و در تمام امور خیر انسان باید توفیق انجام آن را از خدای متعال درخواست کند و همانگونه که انبیاء الهی به ما تعلیم داده‌اند، جز به او تکیه نزنیم و به غیر او توکل نکنیم: «وَ مَا تُوْفِیقِی إلاَّ بِاللهِ عَلَیهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیهِ اُنِیبُ» منظور از توفیق همان موفقیتی است که خداوند نصیب انسان می‌کند تا در راه اطاعت و بندگی او قدم بردارد و یا به قولی دیگر منظور از توفیق همان ذکر شریف: «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم؛ نیست چرخش و قوتی مگر (به قدرت و فرمان) خداوند بلند مرتبه بزرگ» به طوری که انسان هیچ عملی را نمی‌تواند انجام دهد مگر اینکه خداوند او را نیرو و قوت بخشد و در امور او را موفق بدارد چرا که خداوند خالق تمام موجودات عالم است و بر هر چیزی احاطه دارد و بر هر چیزی قادر است.

منظور از والعصمه چیست؟ انسان در هیچ کار خیری موفق نمی‌شود مگر اینکه خداوند او را یاری کند و در اینجا منظور از «والعصمه» باز نوعی از توفیق الهی است که در این نوع آن از خداوند خواستاریم ما را از انجام معاصی و گناهانش مصون و محفوظ بدارد.

پیام سوم: پاکی قلب از تاریکی‌های تهمت

«غیاهب» جمع غیهب به معنی ظلمت و تاریکی است. تهمت‌هایی که ظلمت و تاریکی می‌آورد دو نوع است: 1. تهمت به خداوند متعال : ظلمت و تاریکی تهمت گاهی ممکن است به سبب اتهام زدن به خداوند ایجاد شود که در واقع نتیجه نارضایتی به تقدیر و مشیت الهی است. همانگونه که در روایت آمده که خداوند خطاب به موسی فرمود: دشمن‌ترین افراد از خلق به من کسی است که به من تهمت می‌زند! حضرت موسی(ع) گفت: پروردگارا چه کسی به تو تهمت می‌زند؟ خداوند فرمود: آن کسی که به مصلحت او برایش، اموری را تقدیر کرده‌ام و او گمان می‌کند که اگر چنین نبود بهتر بود و راضی به تقدیر من نیست. گاهی ظلمت و تاریکی قلب به سبب اتهام وارد کردن به بندگان خدا ایجاد می‌شود که در زمره گناهان کبیره بشمار می‌رود. تهمت به خداوند متعال را قرآن مکرر نقل فرموده است. 2. تهمت به مردم: قسم دوم، تهمت به مردم است. تهمت به مردم خود بر دو نوع است که شامل عمومی وشخصی می‌باشد. تهمت به مردم از حیث عمومی آن است که انسان یک قوم، نژاد، ملیت و یا باورمندان به یک دین را متهم کند. اما نوع دیگر تهمت به مردم تهمت شخصی است که شخص خاص، در نظر گرفته شود. همه این تهمت‌ها (تهمت به خداوند و تهمت به مردم، عمومی و شخصی) باعث به وجود آمدن تیرگی و تاریکی می‌شود و روزه‌دار در این روز، از خداوند می‌خواهد قلب او را از تیرگی تهمت‌ها پاک کند.

دستورالعملی برای ترک گناه و مطهر نگه داشتن قلب از هرگونه آلودگی:

1.ترک زمینه گناه: الف. کنترل چشم ب. کنترل گوش ج. ترک مصاحبت با دوستان ناباب

2.ترک فکر گناه 3.اشتغال به برنامه شبانه‌‏روزى 4. روزه گرفتن 5. ورزش 6. فکر در مورد مرگ

پیام چهارم: رحمت خاص الهی ویژه مؤمنان

رحمت به دو قسم رحمت عام و رحمت خاص تقسیم می‌شود: رحمت عام شامل حال همه موجودات می‌شود، حتی انسان کافر و گنهکار نیز از رحمت عام الهی بی‌نصیب نیست. همچون نعمت حیات و زندگی که شامل حال هم کافر و هم مؤمن می‌شود. ولی رحمت خاص الهی فقط شامل بندگان صالح و شایسته حضرت حق تعالی می‌شود. منظور از رحمت خاص الهی در دنیا یعنی حیات طیبه و زندگی کردن در صراط مستقیم و در آخرت رسیدن به بهشت و رضوان الهی است.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

و سخن آخر:

هر 29 روز رمضان با تفسیر دعاهای ماه مبارک رمضان در کنار شما بودیم. در این راه حجت‌الاسلام بیدرام نویسنده کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» با در اختیار قرار دادن متن کتاب ارزشمند خود اصلی‌ترین نقش را ایفا کرده‌اند. امید اینکه تلاش ما مقبول درگاه حق قرار گیرد و دعاهای شما مستجاب پیشگاه الهی باشد.

انتهای پیام

captcha