تلاش شیطان در بزنگاه‌های استجابت/ چرایی وجود ادعیه مخصوص در دهه سوم رمضان
کد خبر: 3816801
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳

تلاش شیطان در بزنگاه‌های استجابت/ چرایی وجود ادعیه مخصوص در دهه سوم رمضان

گروه جامعه ــ‌ یک پژوهشگر علوم قرآن و حدیث با اشاره به اینکه دهه سوم ماه رمضان دارای ادعیه، نمازهای مخصوص و غسل‌های ویژه است، گفت: ائمه معصومین(ع) دهه سوم را دهه استجابت دعا می‌خوانند، این در حالی است که بیشتر انسان‌ها در روزهای پایانی ماه رمضان سست می‌شوند. شیطان در بزنگاه‌های استجابت، تلاش بیشتری برای فریب انسان می‌کند چرا که از تأثیر این روزهای پایانی در بخشش و ترفیع رتبه انسان‌ها آگاه است.

حامد پوررستمی، دکترای علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تبیین راهکارهای بهره‌مندی هرچه بیشتر از فیوضات ماه مبارک رمضان در روزهای پایانی این ماه مبارک و همچنین حفظ حالات معنوی کسب شده در سایر ماه‌های سال پرداخت و گفت: دین اسلام نظا‌م‌واره‌ای است که برای خودسازی و راهبری بندگان برنامه و حکمت‌های معینی دارد.

از پالایش و ترفیع تا پرهیزگار شدن

وی با بیان اینکه شروع سال‌ها در ادبیات‌های مختلف، جنبه‌های متفاوتی دارد، به تأثیر چگونگی شروع یک سال برای زندگی اشاره و اظهار کرد: ‌در ادبیات سال شمسی، شروع سال با فروردین و در ماه قمری با محرم آغاز می‌شود اما شروع سال معنوی انسان از ماه رمضان آغاز می‌شود. خداوند در ماه رمضان در پی زدودن سوابق سیاه گذشته بندگان و فراهم کردن اسبابی برای ترفیع درجه و رتبه آنان است. با این بهانه مهمانی بزرگی ترتیب می‌دهد تا انسان به مراحل مختلف پالایش و ترفیع برسد و پرهیزگار شود.

وی پاک شدن و ترفیع رتبه را دو خروجی ماه مبارک رمضان برای انسان مؤمن خواند و تصریح کرد:‌ بدین جهت زمینه بخشیده شدن و ارتقای رتبه تقوا برای همگان آماده شده است و حتی بدترین‌ها هم از برکات این ماه بی‌بهره نمی‌مانند. با این حال برخی از افراد با وجود گذشت دو دهه از ماه رمضان نمی‌توانند از فیوضات آن بهره‌مند شوند و در خواب غفلت مانده‌اند؛ خداوند برای دهه سوم نسخه‌های ویژه‌ای را در مقابل بندگان قرار می‌دهد که اگر از قافله عقب مانده‌اند، خود را به سایرین برسانند و اگر ترفیع رتبه می‌خواهند، بدان دست یابند.

وی با بیان اینکه خداوند اراده کرده است که هیچ بنده‌ای از کاروان بخشش و ارتقای رتبه در ماه رمضان جا نماند، بنابراین راهبردهایی برای دهه سوم در اختیار بندگان قرار داده است، ادامه داد:‌ اهل‌بیت(ع) با قول و فعل خود، انسان‌ها را از اهمیت دهه سوم ماه رمضان آگاه کرده‌ا‌‌‌ند، به طور مثال پیامبر اکرم(ص) عملا رختخواب خود را در این ایام جمع می‌کردند و معتکف خانه خدا می‌شدند.

وی با اشاره به اینکه دهه سوم ماه رمضان دارای ادعیه و نمازهای مخصوص و غسل‌های ویژه است، گفت: به همین جهت است که ائمه معصومین(ع) دهه سوم را دهه استجابت دعا می‌خوانند، این در حالی است که بیشتر انسان‌ها در روزهای پایانی ماه رمضان سست می‌شوند. شیطان در بزنگاه‌های استجابت، تلاش بیشتری برای فریب انسان می‌کند چرا که از اهمیت ماجرا و تأثیر این روزهای پایانی در بخشش و ترفیع رتبه انسان‌ها آگاه است.

وی ادامه داد: اهمیت روزهای پایانی ماه رمضان به حدی است که امام صادق(ع) می‌فرمایند: «أَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ أَنْ يَنْقَضِيَ عَنِّي شَهْرُ رَمَضَانَ أَوْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِي هَذِهِ وَ لَكَ قِبَلِي ذَنْبٌ أَوْ تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنِي عَلَيْهِ؛ پناه می‌آورم به عظمت ذات كريمت، از اينكه ماه رمضان از من سپرى شود، يا سپيده اين شب طلوع كند، و از سوى من نزد تو گناهى يا نتيجه كارى مانده باشد، كه مرا بر آن عذاب نمايى».

تکرار اعمال عبادی و اصرار بر طلب بخشش 

پوررستمی با اشاره به اینکه دعای روزهای بیست‌وسوم تا سی‌ام ماه مبارک رمضان یک بخش ثابت دارد، تصریح کرد: خداوند نمی‌خواهد که کسی از رحمت ماه رمضان محروم بماند به همین جهت برای روزهای پایانی نسخه‌های ویژه‌ای را در اختیار بندگان قرار می‌دهد و دو اصل تکرار اعمال عبادی و اصرار بر طلب بخشش را یادآور می‌شود.

وی به مکمل‌هایی که برای روزهای پایانی ماه مبارک رمضان به منظور بهره از عنایات خداوند در این ماه عزیز در نظر گرفته شده است، اشاره و بیان کرد: استغفار با حضور قلب برای کوتاهی‌هایی که داشته‌ایم، پرداخت صدقه برای پیشبرد اهداف و پر کردن خانه‌های خالی مانده، دعای مصرانه و خدمت به خلق از مواردی است که در روزهای پایانی ماه رمضان مورد تأکید قرار گرفته است تا انسان‌ها از مرحومان باشند نه از محرومان لطف حق تعالی.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عطیه الماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۳/۱۴ - ۱۵:۰۱
0
0
اساسا دست گذاشتن روی این مطلب، توجه ویژه به ادعیه ی ماه مبارک و همین طور اشاره به سستی در انجام ادعیه در دهه ی آخر ماه مبارک هم مسأله ی درستی است و هم تا حدی میتوان گفت مسأله ای همه گیر است و موضوع جالبی است که استاد محترم روی آن دست گذاشتند و راهکار های کاربردی ارائه کردند.

لکن آنقدر به این نکته هوشمندانه پرداخته شده و ذهن خواننده را درگیر می‌کند که مخاطب به دنبال بقیه ی نظرات این استاد گرانقدر پیرامون این مطلب است از این رو به نظر می‌رسد موضوعی که دکتر پوررستمی در خصوص آن ، مصاحبه ای انجام دادن، موضوعی است که ظرفیت یک کار علمی مفصل و قوی اخلاقی از جانب این استاد توانمند را دارد .

با آرزوی موفقیت روز افزون برای جناب دکتر پوررستمی نویسنده ی توانمند کشور در حوزه ی مطالعات میان رشته ای و شیعه شناسی.
captcha