تظاهر به روزه‌خواری درافتادن با خداست
کد خبر: 3809723
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
حجت‌الاسلام رفیعی:

تظاهر به روزه‌خواری درافتادن با خداست

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد جامعةالمصطفی(ص) با تأکید بر اهمیت ماه مبارک رمضان و لزوم قدردانی این ماه گفت: کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند روزه بگیرند، نباید حرمت این ماه را با روزه‌خواری علنی بشکنند، زیرا این کار درافتادن با خداوند است.

تظاهر به روزه‌خواری درافتادن با خدا است/ بدحجابی؛ آزاری ناخواستهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 17 اردیبهشت‌ماه در اولین روز از جلسه تفسیر خود در حرم مطهر حضرت معصومه(س) گفت: ماه رمضان سفر سهل و آسان است، زیرا تمام امکانات برای رسیدن به سفر خوب فراهم شده است؛ تعبیر این است که نفس کشیدن و اعمال در لحظات و سنوات ماه مبارک رمضان ثواب چندین برابر دارد و لذا نباید کلاه سر انسان برود و باید فرصت‌ها را غنیمت شمرد.
وی خطاب به طلبه‌های اعزام شده به نقاط مختلف کشور تأکید کرد: در ماه مبارک رمضان اگر در روستا و حتی جاده‌های بین شهری اقامه نماز کنید، مردم هم با تأثیر از شما نماز می‌خوانند. همچنین با رفتار عملی خود تلاش کنید مردم را به دین دعوت کنید.
وی با تأکید بر فرصت‌شناسی ماه رمضان اظهار کرد: اگر در این اوضاع آشفته اقتصادی و گرانی بگویند تمام جنس‌ها با 90 درصد تخفیف همه جا عرضه می‌شود، همه مردم صف می‌کشند و انسان عاقل این فرصت را از دست نمی‌دهد؛ خداوند در ماه مبارک رمضان همه به همه چیز حراج زده و دستان شیطان را بسته و آغوش آسمان را گشوده است.
رفیعی ادامه داد: وقتی ماه رمضان وارد می‌شد، پیامبر اکرم هرچه اسیر و برده نزد خود داشت، آزاد می‌کرد و هر که به او مراجعه می‌کرد، دست خالی بر نمی‌گرداند؛ همچنین دعای 44 صحیفه سجادیه خوشحالی و ابتهاج امام سجاد(ع) از فرارسیدن ماه رمضان را بیان می‌کند.
وی افزود: ماه رمضان ماهی است که خداوند حرمت آن را حفظ کرده است و اگر حرمت ان را بشکنید با خداوند درافتاده‌ید و حرمت خدا را شکسته‌اید؛ اگر کسی مریض یا مسافر است یا به هر دلیل دیگری نمی‌خواهد روزه بگیرد، خودش می‌داند و خدای خودش اما در ملا عام روزه‌خواری کردن مخالفت با خدا و حرمت‌شکنی است.

وی با بیان اینکه علامه طباطبایی و آیت‌الله گلپایگانی تمامی شب‌های ماه رمضان را شب زنده‌داری می‌کردند و دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواندند و حتی خانواده را به این کار ترغیب می‌کردند، اظهار کرد: در این ماه دست شیطان بسته و ابواب آسمان باز است و همه باید قدردان باشیم که البته تنها مخصوص روزه‌داران هم نیست و افراد غیر روزه‌دار هم می‌توانند با اطعام روزه‌داران و حفظ حرمت این ماه و خواندن قرآن و ادعیه از این ماه بهره ببرند.

رفیعی با بیان اینکه رمضان ماهی است که خدا حرمت آن را حفظ کرده است، افزود: هر کسی که حرمت آن را نگه ندارد، با خدا در افتاده است؛ البته کسانی که بیمار و پیر هستند، نمی‌توانند بگیرند، ولی نباید تظاهر به روزه‌خوری داشته باشند.

این استاد حوزه با اشاره به روایتی که از لسان حضرت موسی و در سخن با خدا بیان شده است، ادامه داد: براساس این روایت بیان شده که اگر کسی محترمانه به فقرا در این ماه کمک کند، خداوند او را از عذاب آتش جهنم آزاد می‌کند؛ الان وضعیت بسیاری از خانواده‌ها خوب نیست و گرانی فشار می‌آورد و هر کسی به اندازه وسعش باید کمک کند.

رفیعی بر لزوم پرهیز از آزار و اذیت مردم در فاصله شب تا سحر بیان کرد: در روایت بیان شده کسی که اذیتش را از مردم باز دارد، روز قیامت آتش جهنم به او می‌گوید من با تو کاری ندارم. البته گاهی انسان ناخواسته موجب آزار دیگران می‌شود، مانند کسانی که بدحجاب هستند و موجب تحریک جوانان و نوجوانان و گاهی باعث بهم ریختن کانون برخی خانواده‌ها می شوند؛ البته اذیت منحصر به این مسئله نیست و هر قشری اعم از پزشک و راننده تاکسی و اقشار دیگر هم می‌توانند موجب آزار دیگران باشند.

وی افزود: جامعه ما بعد از انقلاب خیلی رشد کرده، ولی اگر خبرنگاری خارجی فیلمی از وضعیت اجتماعی ایران به خصوص حجاب بگیرد و آن را پخش کند آیا شکستن اقتدار یک کشور نیست و نبی اسلام را آزار نمی دهد؛ آیا بدحجابی موجب آزار خانواده شهدا نیست.

رفیعی با اشاره به فراز دیگری از روایت نقل شده در مورد حضرت موسی(ع) اظهار کرد: همچنین براساس این روایت بیان شده جزای کسی که در برابر بدزبانی و فحش و آزار دیگران صبر می‌کند، این است که من در سختی‌های قیامت به کمک او می‌روم. همچنین در این روایت آمده است جزای کسی که در ماه رمضان برای مردم روزه می‌گیرد، ثوابش مانند کسی است که روزه نمی‌گیرد.

وی افزود: در این روایت بیان شده است جزای کسی که به خاطر تو(خدا) روزه می‌گیرد، بهشت است. در روایت دیگری داریم کسی که روزه برای خدا بگیرد و در عین حال بدخلقی نکند، چشم و گوش و زبانش را از غیبت و حرام حفظ و مردم را اذیت نکند، زانو به زانوی حضرت ابراهیم در بهشت خواهد بود؛ ابراهیمی که خلیل الرحمان است و او ما را مسلمان نامیده و دوست خدا و به تعبیر قرآن یک امت است.

رفیعی با بیان اینکه در رمضان سال جاری به تفسیر سوره انبیاء خواهد پرداخت اظهار کرد: در روایت دارد کسی که سوره انبیاء را بخواند در قیامت همنشین انبیاء خواهد بود.

انتهای پیام

captcha