تحقق عدالت اجتماعی؛ از مبانی انقلاب اسلامی ایران/ قناعت حضرت زهرا(س) باید سرمشق زنان باشد
کد خبر: 3792343
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸

تحقق عدالت اجتماعی؛ از مبانی انقلاب اسلامی ایران/ قناعت حضرت زهرا(س) باید سرمشق زنان باشد

گره سیاست و اقتصاد – امام جمعه محلات گفت: رعایت عدالت به ویژه تحقق عدالت اجتماعی از مبانی انقلاب اسلامی ایران است و در قانون اساسی کشور چندین قسمت به آن اشاره شده است. امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: منظور از حکومت اسلامی همان حکومت عدالت است، زحمات انبیاء الهی هم برای ایجاد عدالت در جامعه بوده است.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ربانی امام جمعه محلات ظهر امروز سوم اسفندماه در خطبه های نماز جمعه محلات ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری اظهار کرد: رعایت عدالت به ویژه تحقق عدالت اجتماعی از مبانی انقلاب اسلامی ایران است و در قانون اساسی کشور چندین قسمت به آن اشاره شده است. امام خمینی(ره) در این باره می‌فرمایند: منظور از حکومت اسلامی همان حکومت عدالت است، زحمات انبیاء الهی هم برای ایجاد عدالت در جامعه بوده است. مقام معظم رهبری نیز می‌فرمایند: همه مسئولین نظام باید با جدیت به دنبال عدالت در جامعه باشند چراکه تبعیض‌ها و ظلم و ستم‌های رژیم شاهنشاهی زمینه و دلیلی برای قیام مردم ایران بر علیه رژیم پهلوی بود.
وی افزود: مبانی انقلاب اسلامی، ریشه قرآنی و دینی دارد؛ خداوند در آیه 25 سوره حدید می‌فرماید ما پیغمبران را با معجزات و دلایل روشنی فرستادیم، وحی و میزان را نیز همراه با آنان نازل کردیم تا مردم به اجرای عدالت در جامعه بپردازند.
حجت‌الاسلام ربانی با تشریح بیانیه اخیر رهبر انقلاب موسوم به «گام دوم انقلاب» تصریح کرد: این بیانیه دو بخش داشت؛ چهل سال گذشته و آینده. ایشان در بیانیه می‌فرمایند: «انقلاب کفه عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد». وقتی ما می‌گوییم عدالت اجتماعی به معنی فراهم شدن فرصت‌های پیشرفت برای همگان است که رسیدن به آن بسیار دشوار است. وقتی قبل و بعد از انقلاب را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که در دوران شاه پهلوی همه امکانات علمی، فرهنگی، بهداشتی و ... در مرکز کشور جمع شده بود و مناطق حاشیه‌ای محروم بودند.
وی ادامه داد: رهبر انقلاب در فصل چهارم این بیانیه می‌فرمایند: «آنچه بایستی به آن توجه و از بروز آن جلوگیری شود تبعیض در توزیع منابع عمومی، میدان دادن به ویژه‌خواران و عدم مقابله با خراب‌کاران اقتصادی است». متأستفانه امروز ما با پدیده ویژه‌خواری مواجه هستیم که طی آن فرصت‌ها در اختیار عده‌ای خاص قرار می‌گیرد که منجر به فساد اقتصادی، پول‌های بادآورده و اختلاف طبقاتی می‌شود لذا اگر می‌خواهیم عدالت برقرار شود بایستی فرصت‌ها به صورت مساوی بین مردم تقسیم شود.
امام جمعه محلات در خطبه دوم بیان کرد: حضرت زهرا(س) در نقش همسری و مادری موفق بودند و الگو هستند، حضرت زهرا(س) مسیر اطاعت خدا را برای امیرالمومنین فراهم کردند و این نقش همسری است. امیرالمومنین می‌فرماید: وقتی فاطمه را می‌دیدم خستگی از بدن من می‌رفت. قناعت حضرت زهرا(س) باید سرمشق زنان باشد؛ در زمان زندگی حضرت، مدام امیرالمومنین در جنگ بودند و زندگی را اداره می‌کردند.
وی ادامه داد: تربیت حضرت فاطمه(س)، تربیت ویژه‌ای است؛ ایشان در شب قدر فرزندان خود را نیز همراه با خود بیدار نگه داشتند و این نشان از اهمیت معنویات در فرزندان دارد. متأستفانه امروز دیده می‌شود که برای جلب مشتری و حقوق کمتر خانم‌ها را به جای آقایان سر کار می‌برند که بی‌بند و باری و بیگاری کشیدن از آن‌ها است چراکه بایستی حرمت زن در جامعه حفظ شود.
حجت‌الاسلام ربانی با اشاره به یادواره شهید محلاتی و 330 شهید شهرستان محلات تصرییح کرد: حدود 5 ماه است که ستاد این یادواره برنامه‌های متفاوتی را اجرا کرده است؛ به عنوان مثال در مدارس سعی شد با خاطره‌نویسی و نقاشی آشنایی دانش‌آموزان با شهدا بیشتر شود. طلاب و بسیجیان پای کار آمدند؛ بنده از نزدیک شاهد تلاش مخلصانه این جوانان بودم که پرشور و انقلابی فعالیت می‌کردند و نشان دادند رویش‌های انقلاب در صحنه هستند. امسال هزینه شام یادواره نیز به پیشنهاد این جوانان تبدیل به سبد کالا برای نیازمندان شد که حرکت پسندیده‌ای بود.
انتهای پیام

captcha