نگاهی به فعالیت‌های ستاد و مرکز مجازی حفظ قرآن در خراسان‌جنوبی
کد خبر: 3792241
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۲

نگاهی به فعالیت‌های ستاد و مرکز مجازی حفظ قرآن در خراسان‌جنوبی

گروه فعالیت‌های قرآنی_ چند سالی است که حسینیه امام رضا(ع) بیرجند مرکزی برای آموزش و حفظ قرآن کریم شده است و ستاد حفظ قرآن استان و مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن و همچنین مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک ساله در آن دایر است تا افراد جویای معرفت الهی را به خود جذب کند.

نگاهی به فعالیت‌های ستاد و مرکز مجازی حفظ قرآن در خراسان‌جنوبیبرای حفظ قرآن روش‌های گوناگونی بیان و تبیین شده که هر کدام در جای خود، دارای ویژگی‌هایی است و هر کس نیز امکان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سلیقه، شرایط شخصی و تجربه عملی خویش، دارای روش خاص و شخصی در حفظ قرآن باشد.

رهبر معظم انقلاب در یازدهم مرداد سال ۱۳۹۰ در دیدار با جامعه قرآنی کشور فرمودند: یکی از چیزهایی که میتواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم و من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند - حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم - اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده اند و دارند برنامه هایی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوییم ان شاءاللَّه ما باید ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.

بر اساس این رهنمود رهبری سازمان‌های قرآنی و نهادهای مردمی به تکاپو افتادند تا این امید رهبری را به واقعیت تبدیل کنند.

سازمان اوقاف و امور خیریه یکی از این سازمان‌هاست که با ارائه ردش‌های خلاقانه و متنوع برای حفظ و آموزش قرآن کریم قدم در این راه گذاشته است.

چند سالی است که حسینیه امام رضا(ع) بیرجند مرکزی برای آموزش و حفظ قرآن کریم شده است و ستاد حفظ قرآن استان و مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن و همچنین مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک ساله در آن دایر است تا افراد جویای معرفت الهی را به خود جذب کند. راهی این حسینیه شدیم تا از مراکز مختلف آن که هدفی جز اشاعه فرهنگ قرانی در جامعه ندارند، بازدید کنیم.

نگاهی به فعالیت‌های ستاد و مرکز مجازی حفظ قرآن در خراسان‌جنوبی

آموزش 2360 قرآن‌آموز در ستاد حفظ قرآن

سیده اعظم عبدالهی، کارشناس ستاد حفظ طرح تربیت حافظان قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: طرح حفظ قرآن کریم از سال 91 آغاز شده و کلاس‌های حفظ در مساجد و بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

وی افزود: ستاد حفظ قرآن کریم از سال ۹۳ شروع به کار کرده و دوره‌های تربیت مربی حفظ قرآن تا سال 95 در قم برگزار می‌شد و از سال ۹۶ دوره‌ها در استان با حضور اساتید کشوری برگزار می‌شود.

کارشناس ستاد حفظ طرح تربیت حافظان قرآن با اشاره به اینکه اولین دوره استانی شهریورماه 96 در بیرجند و دومین دوره بهمن۹۶ در طبس برگزار شد، تصریح کرد: در مجموع بیش از 400 نفر در دوره‌های تربیت مربی شرکت کردند و گواهینامه کشوری تربیت مربی حفظ قرآن را دریافت کردند.

عبدالهی با بیان اینکه دوره‌های حفظ قرآن کریم از دبستان تا بزرگسالان برگزار می‌شود، اظهار کرد: بهمن ماه امسال، دوره تربیت مربی حفظ موضوعی قرآن با حضور 44 نفر در بیرجند برگزار شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 2360 قرآن‌آموز با ۱۸۱ مربی فعال در 232 کلاس در حال آموزش در این مرکز هستند.

نگاهی به فعالیت‌های ستاد و مرکز مجازی حفظ قرآن در خراسان‌جنوبی

حفظ آسان برای افرادی که مشغله دارند

سمیه گیوکی، مسئول کارشناس مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: مرکز حفظ مجازی از سال 95 در استان فعالیت خود را آغاز کرده است‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مرکز در استان حدود 1200 نفر کاربر دارد که از این تعداد حدود 280 نفر فعال هستند و مرتبا برای حفظ قرآن امتحان می‌دهند.

مسئول کارشناس مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن خراسان‌جنوبی بیان کرد: روند حفظ در این مرکز این گونه است که افراد در طول هفته براساس برنامه پیشنهادی خود صفحاتی از قرآن کریم را حفظ می‌کنند و سپس در روز مقرر با آنان تماس گرفته شده و از آنان سوال می‌شود.

گیوکی با اشاره به نقش مثبت این مرکز در کمک به حفظ قرآن توسط تعداد بسیاری از افراد، افزود: باتوجه به بازخوردهایی که از روند حفظ دیده‌ایم، فعالیت این مرکز را مفید ارزیابی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: وجود چنین مراکزی باعث می‌شود تا افرادی که دسترسی به کلاس حضوری نداشته و یا امکان حضور در دوره‌ها را ندارند، نیز بتوانند قرآن را در خانه حفظ کنند.

نگاهی به فعالیت‌های ستاد و مرکز مجازی حفظ قرآن در خراسان‌جنوبی

بسترهایی که برای تربیت حافظان آماده می‌شود

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه بنا به تأکیدات رهبری، از سال ۹۱ تاکنون تربیت حافظان قرآن را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۱ تاکنون قریب به ۱۰ میلیون نفر در سطح کشوری حافظ قرآن تربیت‌شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد ۲۰ هزار نفر در خراسان‌جنوبی هستند.

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تربیت حافظ قرآن نیازمند وجود بسترهای مناسبی است، افزود: باید ابتدا مربیان موفقی داشته باشیم تا بتوانیم حافظان خوبی نیز تربیت کنیم.

وی از برگزاری دوره‌های تربیت مربی خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ مربی قرآن کریم تربیت کرده‌ایم که ۲۵۰ مربی با اداره کل اوقاف و مابقی با نهادها و سازمان‌های دیگر فعالیت دارند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: برای سال جدید برای تربیت ۱۴ هزار حافظ سهمیه داریم که امید است به طور مطلوبی انجام دهیم.

عباسی با اشاره به فعالیت مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن کریم، تصریح کرد: ستاد حفظ قرآن استان به همراه مرکز آموزش مجازی حفظ قرآن و مدرسه شبانه‌روزی حفظ یک ساله در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند مستقر هستند که همه آنها مستقل از هم کار می‌کنند، اما با مدیریت اداره‌کل اوقاف استان است.

وی اظهار کرد: همزمان با راه‌اندازی مرکز حفظ مجازی قرآن کریم در خراسان‌جنوبی تاکنون 868 نفر آموزش حفظ قرآن را فرا گرفتند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مرکز حفظ مجازی خراسان‌جنوبی کاربران سیستان و بلوچستان را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد، افزود: طرح مجازی حفظ قرآن‌کریم در حسینیه امام رضا(ع) بیرجند ویژه افرادی است که به علت مشغله‌های کاری امکان حضور در کلاس حفظ را ندارند که این افراد در گام اول در سایت حفظ مجازی قرآن ثبت‌نام می‌کنند.

عباسی اظهار کرد: با این افراد توسط کارشناسان خبره تماس گرفته می‌شود و با یک برنامه‌ریزی دقیق مقدار حفظ و تکلیف به آنان داده می‌شود و در یک هفته بین یک تا سه بار با آنان تماس گرفته و میزان تکلیف از آنان خواسته می‌شود.

وی ادامه داد: این مرکز ویژه خواهران است و به دلیل کمبود ظرفیت استان، برادران از طریق مرکز قم حمایت می‌شوند.

عباسی با اشاره به امتیازات طرح حفظ غیر حضوری، خاطرنشان کرد: درخصوص حفظ مجازی قرآن کریم مهم‌ترین امتیازش یک طرفه بودن آن است که بدون هزینه برای کاربران انجام می‌شود به صورتی که کارشناسان از مرکز با آن تماس می‌گیرند و از سوی دیگر زمان تماس نیز از سوی کاربران مشخص می‌شود.

وی یادآور شد: متقاضیان می‌توانند برای ثبت‌نان در این مرکز به سایت www.quranhefz.ir مراجعه کنند و پس از نام‌نویسی برای هر متقاضی یک جلسه در هفته از طریق فضای مجازی گذاشته شده و مراحل حفظ قرآن و مرور آن توسط پشتیبان حفظ قرآن کریم پیگیری می‌شود.

سخن آخر

ایجاد تمام این مراکز در واقع برای تحقق هدفی است که خداوند برای انسان‌ها قرار داده است و آن بندگی کردن و شناخت خود و معبود است، هدفی که اگر انسان به آن دست یابد شایسته صفت اشرف مخلوقات بودن می‌شود و زندگی دنیوی و اخروی زیبایی برای خود رقم خواهد زد.


گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان‌جنوبی

انتهای پیام

 

captcha