نماز تمرین ادب عبودیت در پیشگاه خدا است
کد خبر: 3775314
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۷
امام جمعه نیک‌شهر:

نماز تمرین ادب عبودیت در پیشگاه خدا است

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی با بیان اینکه نماز را با لذت معنوی گره نزنيد، اظهار کرد: اصل در نماز، تبعیت خداوند و تمرین ادب عبودیت است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام احمد لطفیان سرگزی، امام جمعه نیک‌شهر سیستان و بلوچستان، سوم دی‌ماه در کارگاه آموزشی «آداب نماز در تربیت انسان»، گفت: نماز بینش و اعتقاد مردمان جامعه قرآنی را تصحیح می‌کند و سرچشمه هدایت، راهنمایی، راهبری، معرفت و رساندن ما به مقصد است.
وی بیان کرد: باور و عقیده به نماز و نیایش از آگاهی سطحی و اولیه بسیار عمیق‌تر است و تأثیر جدی بر رفتار دارد، چراکه انسان‌ها غالباً در عمل تابع باورهای خود هستند نه تابع دانش یا فهم خود.
امام جمعه نیک‌شهر اظهار کرد: عقل و علم مساوی نیستند، اما با هم پیوند دارند؛ رشد علمی می‌تواند زیرمجموعه رشد عقلی به معنای عام کلمه قرار گیرد.
لطفیان سرگزی گفت: نماز می‌تواند مستقیم یا غیر مستقیم در رشد عقلی فرد و جامعه و بهبود وضعیت علمی از طرق تقویت اراده برای علم‌آموزی، تقویت انگیزه در مسیر فراگیری علم، گزینش و جهت‌دهی الهی و مناسب رشته‌های علمی، جلوگیری از غرور علمی، کبرستیزی و خاشع‌سازی آدمی، مؤثر باشد.
وی با بیان اینکه نماز را با لذت معنوی گره نزنيد، اظهار کرد: اصل در نماز، تبعیت خداوند و تمرین ادب عبودیت است. به تعبیر آیت‌الله یحیی انصاری دارابی شیرازی، نماز یکی از اعمالی است که مانع اهداف شیطان و سبب وحشت و فرار شیطان از نمازگزاران می‌شود.
امام جمعه نیک‌شهر گفت: نماز و نیایش بنیادی‌ترین راهکار در جهت بالابردن سطح تحمل و رهایی از غم و اندوه است. نماز و نیایش، عاملی است سازنده تا مقاومت و ایستادگی آدمی در فراز و نشیب‌های زندگی بالا رود.
لطفیان سرگزی بیان کرد: نماز سبب ابهت یافتن خداوند در دل انسان و پیشگیری از گناه می‌شود؛ به تناسب آنچه بر میزان ابهت خدا در دل افزوده شود، از گناه جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه نماز درمانگر حرص و طمع و تربیت روحیه حق‌شناسی می‌شود، گفت: همه چیز ما از نماز است. نماز یادآور برترین حق‌دار هستی است که به ما می‌آموزد صاحبان حق را بشناسیم و آنها را فراموش نکنیم.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha