قناعت‌ورزی گره‌گشای مشکلات است
کد خبر: 3725495
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸

قناعت‌ورزی گره‌گشای مشکلات است

گروه معارف- استاد سابق دانشگاه اصفهان گفت: موضوع قناعت در جامعه امروز با توجه به فشارهای اقتصادی، گرانی‌ها، کم شدن ارزش پول و مخصوصا وضعیت آب بسیار مهم است و باید سعی کنیم کم و به جا مصرف کنیم.

قناعت‌ورزی گره‌گشای مشکلات است

فضل‌الله صلواتی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با معنا و مفهوم قناعت، با بیان اینکه مصرف در حد نیاز و حتی کمتر از حد نیاز، قناعت نام دارد، اظهار کرد: درک قناعت در اقتصاد اسلام یک اصل است و انسان باید از اسراف و افراط و تفریط دوری کرده و در حد نیاز مصرف کند. در جوامعی که تا حدودی فشارهای اقتصادی وجود دارد، اهمیت قناعت برجسته‌تر است.
وی با اشاره به این سخن سعدی که گفته «قناعت توانگر کند مرد را/ خبر کن حریص جهانگرد را»، ادامه داد: انسان با قناعت می‌تواند زندگی بهتری برای خود ترتیب دهد. به طور کلی در اسلام در مورد قناعت بحث‌های مفصلی وجود دارد و اساتید اخلاق اسلامی مطالب زیادی را درباره آن بیان کرده‌اند.
این استاد سابق دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: در حدیثی آمده است:«کسانی که قناعت می‌ورزند، عزت می‌یابند و کسانی که طمعکار هستند خوار و ذلیل می‌شوند»؛ موضوع قناعت در جامعه امروز با توجه به فشارهای اقتصادی، گرانی‌ها، کم شدن ارزش پول و مخصوصا وضعیت آب بسیار مهم است و باید سعی کنیم کم و به جا مصرف کنیم.
صلواتی تصریح کرد: خسیس بودن کار نادرست و مذمومی می‌باشد، اما قناعت به معنای اسراف نکردن درامکانات است. متاسفانه امروز مردم بسیاری از غذایی که تهیه می‌کنند را به شکل‌های گوناگون دور می‌ریزند، قناعت حکم می‌کند که همه چیز را به اندازه نیاز تهیه و مصرف کنیم.

انتهای پیام

captcha