قناعت‌ورزی و تعادل‌بخشی به زندگی
کد خبر: 3725479
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

قناعت‌ورزی و تعادل‌بخشی به زندگی

گروه معارف - استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: قناعت به معنی یک زندگی فقیرانه و با تحمل فشار نیست، بلکه باعث می‌شود انسان ضمن صرقه‌جویی در مصرف امکانات از افراط و تفریط دوری کند.

قناعت‌ورزی و تعادل‌بخشی به زندگی

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در رابطه با قناعت اظهار کرد: مفهوم قناعت به خوبی در جامعه تبیین نشده است و بسیاری از مردم برداشت درستی از آن مانند بسیاری دیگر از مفاهیم دینی نظیر صبر، راضی بودن به رضای خدا، شفاعت و تقوا ندارند.
وی ادامه داد: بسیاری تصور می‌کنند که قناعت یعنی یک زندگی فقیرانه و با تحمل فشار، در صورتی که اینگونه نیست؛ فرد قانع با تدبیر و هوشمندی و در نظر گرفتن صرفه جویی و جلوگیری از اتلاف امکانات، کم مصرف می‌کند و به کم مصرف کردن سازگاری دارد، یعنی فرد قانع از افراط و تفریط دوراست.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: توصیه‌های متعددی شده که در مسائلی مانند مصرف امکانات و درآمد، قناعت کنیم، زیرا که همیشه پایدار نیستند. حتی روایتی داریم که در صرف عمرتان هم حساس باشید و جوانیتان را به تاراج نگذارید. اما در مواردی قناعت جایز نیست؛ هرچه انسان برای سلامتیش خرج کند ایرادی ندارد و بهتر است از بهترین وسایل مانند بهترین مسواک، لباس‌ها و یا کفش‌ها که به سلامتی کمک می‌کنند، استفاده کرد.
گرجی در ادامه گفت: گاهی کم مصرف کردن ضرری برای ما نداشته و موجب آرامش و امنیت بهتر فردای زندگی می‌باشد. در واقع طبق فرموده امیر المومنین (ع) «قناعت انسان را بی‌نیاز می‌کند»، خداوند نیز به حضرت موسی (ع) وحی کرد: «موسی من بی‌نیازی را در قناعت قرار دادم، اما مردم آن را در کثرت اموال جستجو می‌کنند و هرگز هم به آن نمی‌رسند».
وی تصریح کرد: به‌طور مثال کشورهای اروپایی مانند ما از منابع سرشار نفت و گاز برخوردار نیستند، اما بسیار ثروتمندتر از ما هستند، چراکه منابع و سرمایه‌هایشان را به جا و درست مصرف می‌کنند.
انتهای پیام

captcha