خدمتی که بازنشستگی ندارد/ ملجا امام رئوف جای ناامیدی نیست
کد خبر: 3664359
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
ایکنا پای درد دل خادم امام رضا(ع)؛

خدمتی که بازنشستگی ندارد/ ملجا امام رئوف جای ناامیدی نیست

گروه معارف: در حرم مطهر رضوی خادمانی هستند که با عشق و علاقه تمام به زائران حضرت خدمت می‌کنند و خود را ذره‌ای کوچک در این بارگاه ملکوتی می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، همواره در صحن و سرای حرم مطهر امام رضا(ع)، خادمانی هستند که با تمام وجود برای خدمت به زائرین تلاش می‌کنند.
آن‌ها خود را نه تنها خادم امام هشتم(ع)، بلکه خادم زائران آن حضرت نیز می‌دانند و برای زائران و دل‌خستگانی که با هزاران امید به حرم مطهر می‌آیند، نیز همدل و یاور هستند.
به حرم مطهر امام رضا(ع) که وارد می‌شوی گروهی از خادمان مشغول حمل و نقل افراد سالخورده، گروهی مشغول راهنمایی زائرین و گروهی دیگر در جای جای حرم با عشق به حضرت رضا(ع)، مشغول فعالیت هستند.
به سراغ یکی از این خادمان رفتم. او خودش را خادم‌الرضا معرفی کرد و دوست داشت با این نام او را صدا بزنند؛ نامی که سال‌هاست بر چهره او نقش بسته است.
«علی‌اصغر فرخی»، خادم حرم امام رضا(ع) در گفت‌وگو با ایکنا گفت: از سال 63 توفیق خدمت در حریم ملکوتی حضرت رضا(ع) را داشته و از سال 72 توفیق خادمی علی‌بن موسی‌الرضا(ع) با عنوان دربان افتخاری حرم را دارم.
وی با بیان اینکه 24 سال خادم افتخاری حرم امام رضا(ع) بوده‌ام، افزود: در مجموع توفیق 33 سال خدمت در آستان قدس را دارم.
این خادم‌الرضا با بیان اینکه خدمت در بارگاه امام رضا(ع) یک نعمت بسیار بزرگ است که خداوند به من عنایت کرده است، اظهار کرد: امیدوارم امام رضا(ع) این قدم‌های کوچک ما را قبول کند.
فرخی بیان کرد: اینکه چند سال در این بارگاه ملکوتی خدمت کرده‌ام مهم نیست؛ بلکه مهم‌تر این است که این خدمات تا چه اندازه مورد قبول حضرت و خدای متعال باشد.
زمانی که از او پرسیدم توفیق خادمی حرم امام رضا(ع) چه احساسی را در شما به وجود آورده، بیت(عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد ای خواجه درد نیست و گرنه طبیب هست) را زیر لب زمزمه کرد و ادامه داد: من از خادمی امام رضا(ع) احساس آرامش عجیبی در قلبم دارم که سرتاپای وجودم را فرا می‌گیرد.
این خادم بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بیان کرد: احساسی که از این خادمی به ذهنم می‌رسد، تداعی نام امام رضا(ع) به عنوان هشتمین امام شیعیان و توفیق خدمت به زائرین آن حضرت است.
فرخی ادامه داد: من برای داشتن امامی این چنین مهربان و رئوف و همچنین برای توفیق خدمت به چنین گوهری احساس غرور می‌کنم.
خدمتی که بازنشستگی ندارد/ ملجاء امام رئوف جای ناامیدی نیست
خادمی؛ عشق به زائران دل‌خسته
وی اظهار کرد: من عشق خدمت به زائرین را دارم؛ زائرانی که عشق آنان به حضرت رضا(ع) در اشک چشمان، قلب‌های پر طپش و نگاه امیدوارانه آنان به این امام رئوف دیده می‌شود.
او سال‌ها خدمت صادقانه را قدمی کوچک در راه اهل بیت(ع) می‌دانست و آرزوی شفاعت حضرت رضا(ع) را داشت و با وجود سال‌ها خدمت در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) خود را قطره‌ای ناچیز در دریای بیکران این امام همام می‌دانست.
این خادم حرم امام رضا(ع) ادامه داد: این خدمت یک وظیفه و افتخار برای خدمت به زائرین است که تمام خستگی را از تنم می‌زداید.
فرخی در خصوص جایگاه زیارت امام هشتم(ع) افزود: حرم امام رضا(ع) یادآور کعبه است چرا که زیارت این امام همام حج فقرا و ضعفا است.
وی با بیان اینکه در حرم مطهر در بخش دربانان آستان قدس رضوی با عنوان خدمه دربان انجام وظیفه می‌کنم، اظهار کرد: یکی از وظایف مهم دربانان که از افتخارات قدیمی آنان نیز است؛ انجام سنت حسنه جاروکشی و غبارروبی صحن و سرای آقا علی‌بن موسی الرضا(ع) در دو نوبت صبح و بعدازظهر است.
این خادم حرم مطهر رضوی بیان کرد: این جاروکشی و غبارروبی با ذکر توسل توسط مداحان دربان آغاز و پس از انجام کامل غبارروبی با ذکر توسلی کوتاه به پایان می‌رسد.
فرخی ادامه داد: همچنین حضور در پست‌های تعیین شده خدمت در حرم مطهر که معمولاً بیشتر درب‌های ورودی صحن‌ها، رواق‌ها و ایوان‌های طلا است از وظایف یک خادم دربان است.
وی ادامه داد: خوش‌آمدگویی به زائران و راهنمایی آنان در مقابل سؤال‌هایی که دارند شامل؛ اشیاء گمشده، افراد گمشده، نذورات، راهنمایی مهمانسراها و راهنمایی صحن‌ها و رواق‌های حرم نیز از دیگر خدمات دربانان حرم است.
او با چنان شوق و حرارتی از خدمت‌رسانی در حرم مطهر رضوی سخن می‌گفت که انگار نشانی از خستگی خدمت 33 ساله در جانش ندارد.
این خادم حرم امام رضا(ع) بیان کرد: ادای احترام، عرض ارادت و سلام خاصه امام رضا(ع) که بامداد هر روز خوانده می‌شود، باعث می‌شود که خادمان نیرو، توان و جان تازه‌ای برای خدمت بگیرند.
حال و هوای روزهای تکرارنشدنی
فرخی از روزهای تکرارنشدنی این فضای خدمت می‌گوید و اظهار کرد: یکی از عنایاتی که حضرت رضا(ع) به من داشتند این بود که در سال 79 نزدیک 55 روز در تعویض ضریح مطهر و سنگ مضجع شریف همکاری داشتم که حال و هوای آن خارج از وصف است.
وی بیان کرد: حضورم در حرم امام رضا(ع) غیرقابل وصف است، چرا که تأثیرات باطنی که این خدمت بر انسان می‌گذارد، قابل توصیف نیست.
این خادم حرم مطهر رضوی تصریح کرد: دوست دارم از این توفیق خدمت که در زندگی نصیب من شده است، ره‌توشه‌ای برگیرم چرا که تنها افتخارم در زندگی غلامی در بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) بوده و خواهد بود.
ویژگی‌های یک خادم
زمانی که از او پرسیدم یک خادم حرم چه خصوصیاتی باید داشته باشد، افزود: یک خادم در ابتدا باید توجه داشته باشد که در قطعه‌ای از بهشت و محل نزول ملائک خدمت می‌کند لذا باید حرمت این مکان مقدس را نگه داشته و به زائران احترام بگذارد.
وی ادامه داد: یک خادم باید تمام دغدغه‌اش رضایت امام رضا(ع) و زائران آن حضرت باشد، تا خدمتی که انجام می‌دهد مورد قبول آن حضرت و درگاه خداوند قرار گیرد.
این خادم‌الرضا اظهار کرد: یک خادم باید سعی کند حضور امام را هر چه بیشتر در تمام زندگی خود احساس کند و به عنوان یک پناهگاه به این مکان مقدس بنگرد.
فرخی بیان کرد: یک خادم نباید به دنبال کارهای بی‌ارزش و بی‌هدف برود چرا که افتخار خادمی نصیب هر فردی نمی‌شود و باید از این توفیق نهایت بهره را ببرد.
وی با بیان اینکه خادم باید رضایت زائران را جلب کند، تصریح کرد: یک خادم باید به محض شنیدن اذان، مردم را به حضور در نماز جماعت فراخواند و خود نیز این عمل را انجام دهد.
این خادم‌الرضا با بیان اینکه خادم باید شکرگزار همیشگی خداوند به خاطر لطف و عنایت او باشد، افزود: یک خادم باید بداند که بهترین و زیباترین لحظات زندگی او هنگام خدمت در حرم مطهر است و این لحظه‌ها و خدمت‌ها هرگز تکرارشدنی نیست.
این ملجاء، جای ناامیدی نیست
فرخی با بیان اینکه از خانه امام رضا(ع) فردی ناامید برنمی‌گردد، اظهار کرد: در طول سال‌های خدمتم کرامات فراوانی از امام هشتم(ع) دیدم.
وی ادامه داد: هر لحظه که به سوی حرم امام رضا(ع) بروی، صحن و سرای ملکوتی‌اش را آکنده از دل‌باختگانی می‌بینی که اشک شوق می‌ریزند و حاجت خود را از حضرت طلب می‌کنند.
این خادم حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در این سال‌ها با انسان‌هایی برخورد کردم که به خاطر لطفی که امام رضا(ع) به آن‌ها کرده، از ایشان تشکر کرده و با حالی خوب از حرم مطهر خارج می‌شوند و این موضوع را بارها با چشم خود دیده‌ام.
فرخی بیان کرد: پنجره فولاد حضرت رضا(ع) در صحن انقلاب، مملو از حضور زائران گرفتار، مریض و دل‌سوخته‌ای است که به امید عنایت مولای خود و طلب شفا، چشم بر شبکه‌های حرمش دارند.
وی ادامه داد: آن‌ها به امید رفع گرفتاری به این مکان مقدس می‌آیند و چه بسیار دردمندانی که مورد لطف و توجه حضرت قرار می‌گیرند.
این خادم‌الرضا(ع) با بیان اینکه با بسیاری از مریضان و گرفتاران که در پشت پنجره فولاد به امید عنایت نشسته‌اند هم کلام شده‌ام، تصریح کرد: تمامی آنان به امید کرم حضرت رضا(ع) به این حرم پا می‌گذارند.
فرخی اظهار کرد: هیچ ناامیدی از این مکان مقدس و ملکوتی دست خالی برنمی‌گردد و از خوان نعمت حضرت، توشه‌ای می‌گیرد.
وی با بیان اینکه افتخار خادمان، خدمت به زائران در این آستان مقدس است، یادآور شد: امیدوارم خداوند و قلب مهربان امام رضا(ع) این خدمات را از خادمان بپذیرد.
گزارش از زهرا حمیدی
captcha