3 سالگی یک اعتراض در قالب نذر فرهنگی
کد خبر: 3647568
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵

3 سالگی یک اعتراض در قالب نذر فرهنگی

گروه اجتماعی: نذر فرهنگی جوانان اراک 3 ساله شد؛ ایده‌ای که با هدف حفظ سلامت مردم، توسعه مشارکت اجتماعی و البته اعتراض به مصرف بی‌رویه ظروف یک‌بار مصرف در ایام عزاداری محرم شکل عمل به خود گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، هر ساله در ایام محرم شاهد نذری از نوع اطعام هستیم اما با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی نیاز است بخشی از نذری‌ها به سمت سلامت رفتاری جامعه سوق داده شود، 3 سال است که در اراک در اقدامی خودجوش با محوریت محیط زیست شاهد نذر فرهنگی هستیم.
میلاد تقوایی‌راد، مبدع «نذر فرهنگی جوانان اراک» درباره این نذر به خبرنگار ایکنا گفت: نذر فرهنگی مثل تکایا و هئیات‌ مذهبی رسمیت قانونی ندارد و جایی ثبت نشده است بلکه بصورت خودجوش از سال 94 این ایده عملی شد و تاکنون ادامه دارد. البته برای اجرای این نذر در ایام تاسوعا و عاشورا هماهنگی و مجوز لازم از فرمانداری و نیروی انتظامی گرفته می‌شود.
وی بیان کرد: همه جوانان دارای ریشه‌های مذهبی هستند و به نوعی تلاش می‌کنند ارادت خود را به اهل‌بیت(ع) نشان دهند در شروع این ایده بنده تنها بودم، پس از بررسی آسیب‌های محیط زیستی در ایام عزاداری متوجه شدم مصرف ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به ویژه در دو روز تاسوعا و عاشورا بسیار بالاست و ریختن این حجم پلاستیک در سطح خیابان و جوی آب که یکی از دلایل آن فواصل زیاد سطل‌های زباله و البته خلأهای فرهنگی است خطرات زیادی برای سلامت مردم و چهره شهر دارد. 
تقوایی‌راد تصریح کرد: همچنین دنبال این بودم که با انجام فعالیت فرهنگی خودجوش اعتراض خود را نسبت به مصرف بی‌رویه ظروف یک‌بار مصرف اعلام کنم. این اعتراض به هر شیوه دیگری اثر بخش نبود؛ لذا ابتدا در تمام ایستگاه‌های صلواتی بنری حاوی پیام «ظرف استفاده شده را در سطح زباله بیاندازید» نصب کردیم و در روزهای تاسوعا وعاشورا این ایده را با جمع آوری ظروف یک بار مصرف رها شده در کوچه و خیابان عملی کردیم.
مسئول نذر فرهنگی جوانان اراک ادامه داد: چند روز قبل از اجرای طرح، فراخوانی از طریق فضای مجازی اعلام کردیم، در سال اول جمعیت شرکت کننده به 40 نفر رسید سال 95 کمی بیشتر شد و امسال بالای 250 نفر برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی بیان کرد: حداقل کارکرد نذر فرهنگی این است که فردی که در این طرح شرکت می‌کند متوجه زشتی ریختن زباله در سطح خیابان می‌شود و رفتار خود را اصلاح می‌کند، کسی که ایستگاه صلواتی راه می‌اندازد باید توجیه شود که صرف پخش شربت و چای ادای نذر نیست باید در اطراف ایستگاه، سطل و کیسه زباله تعبیه و حق‌الناس را رعایت کند.
مسئول نذر فرهنگی جوانان اراک افزود: افرادی که علاقمند به حضور در نذر فرهنگی هستند می‌توانند روزهای تاسوعا و عاشورا ساعت 9 در چهارراه پروفسور حسابی اراک حضور یابند یا به کانال تلگرامی nazrfarhang@ مراجعه کنند این طرح از ساعت 9 صبح تا اذان ظهر ادامه دارد.
تقوایی‌راد در پایان بیان کرد: با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی باید تلاش کرد علاوه بر اطعام نیازمندان، نیات را به سمت توسعه اجتماعی هدایت کنیم.
captcha