به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسانجنوبی، از آن روزی که سینما چشمها را مجذوب پرده تماشایی خود کرد، فرهنگ،سبک زندگی و بسیاری دیگر از مؤلفههای زندگی اجتماعی را تحتتأثیر قرار داد.
تأثیر جادویی هنر هفتم به گونهای است که بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند در عصر و زمانه ما مفاهیمی که سینما منتقل میکند جای آموزه های تربیتی والدین را گرفته است و فرزندان بیش از والدین از این هنر تأثیر میپذیرند.
نکته دیگری که در این حوزه میتواند مورد بررسی قرار گیرد، نشر آموزههای دینی و اخلاقی از کانال هنر هفتم است و از این رو برخی از صاحب نظران از سینمای دینی سخن میگویند. اما سؤال این است که آیا میتوان ژانری به نام سینمای دینی تعریف کرد؟ و اگر پاسخ مثبت است این سینما چه مؤلفههایی دارد؟
مجید کریمیان رئیس حوزه هنری خراسانجنوبی در این باره گفت: سینمای دینی در دو جهت فعالیت کرده است و آن ساخت تولیدات با محوریت تاریخ ادیان و همچنین اتفاقات تاریخی در حوزههای دینی است.
انحراف محتوایی آثار هالیودی در حوزه تاریخ ادیان
وی اظهار کرد: البته سینمای هالیود تولیداتی با موضوعات تاریخ ادیان و زندگی پیامبران الهی داشته است که به انحراف رفته و گاه تأثیر عکس داشته است.
رئیس حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: وقتی که ما در ایران سخن از سینمای دینی میزنیم و از منظر انقلاب اسلامی آن را بررسی میکنیم، مقصود تبیین اهداف و محتوای دینی و ارزشی و انتقال آن به سطح جامعه از کانال هنر سینما است.
کریمیان ادامه داد: از این زاویه موضوعات مختلفی در حوزه اخلاق، سبک زندگی و حتی سیاست و.. میتواند در حوزه سینمای دینی قرار گیرد، به عنوان مثال فیلم یتیمخانه ایران شاید در وهله اول سیاسی به نظر برسد ولی چون محتوای آن ظلمستیزی است در حوزه سینمای دینی نیز قرار میگیرد.
نگاه بسیاری از اهالی سینما به بیرون از مرزها است
وی افزود: متأسفانه در شرایط فعلی بخشی از سینمای ما تحت تأثیر فضای روشن فکری غربگرایانه قرار گرفته و بیش از آنکه نگاهش به مخاطب ایرانی باشد، نگاهش به بیرون مرزها است که این یک آسیب تلقی میشود.
رئیس حوزه هنری خراسانجنوبی یادآور شد: البته کارهای خوب و فوق العادهای چون فیلم زیبای محمد اثر مجید مجیدی و یتیمخانه ایران و در حوزه انیمیشن نیز انیمیشن در مسیر باران را داشتهایم که دیدن آن لذت بخش است.
حجتالاسلام علیرضا حسینی دانشآموخته مدرسه اسلامی هنر و امام جمعه درمیان نیز در اینباره گفت: در عرصه بینالمللی و جشنوارههای هنری و سینمایی عنوانی با نام سینمای معناگرا وجود دارد که در آن به مباحث معنوی، ماورایی و اخلاقی پرداخته میشود.
عنوان سینمای معناگرا واژهای لطیفتر از سینمای دینی است
وی اظهار کرد: به نظر میرسد عنوان سینمای معناگرا بهتر از سینمای دینی باشد چرا که رسالت سینما این است که بر ضمیر ناخودآگاه فرد تأثیر بگذارد در صورتی که اگر نام سینمای دینی استفاده کنیم در همان وهله اول پیام به صورت مستقیم منتقل شده و از تأثیر خود میکاهد.
دانشآموخته مدرسه اسلامی هنر بیان کرد: نمیتوان گفت هنرمندان ایرانی در عرصه سینمای معناگرا کاری نکردهاند چرا که از قبل از انقلاب با آثاری چون فیلم گاو اثر داریوش مهرجویی تا امروزه با فیلمهای مجید مجیدی و رضا میرکریمی در این حوزه گام برداشتهاند.
حسینی ادامه داد: البته موضوعاتی که هنرمندان ما در حوزه سینمای معناگرا یا دینی به آن توجه کردهاند چند مورد خاص بیشتر نیست و میتوان وارد موضوعاتی چون صداقت، پرهیز از غیبت و تهمت، رعایت نظم و حتی پوشش البته با ظرافت خاص شد.
بهترین تولیدات تلویزیون ایران آثاری با محوریت زندگی بزرگان دین بوده است
وی افزود: از بهترین تولیدات سینمایی و تلویزیونی ایران آثاری در حوزه زندگی بزرگان دینی چون مریم مقدس از شهریار بحرانی، ابراهیم خلیل الله، محمد از مجید مجیدی و.. بوده که بسیار تماشایی است.
امام جمعه درمیان گفت: یکی از بهترین فیلمهایی که در حوزه سینمای معناگرا دیدهام فیلم مسیر سبز درباره یک زندان سیاه پوست بود که فکری بسیار عمیق داست و با منش خود حتی قاتلینش را که قصد اعدام او را داشتند را تحت تأثیر قرار داد.
وی یادآور شد: در بین فیلمهای ایرانی نیز آثار رضا میرکریمی چون اینجا چراغی روشن است بسیار دلنشین و تماشایی است.
گزارش از حکیمه بهمنزاده