حجتالاسلام حسین سابقی، مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسانجنوبی گفت: یکی از تفاوتهای اهل بیت(ع) با دیگر مردم این است که القاب آن بزرگواران انتخاب خداوند است و بر ویژگیهای رفتاری آنان صدق میکند.
مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند با اشاره به ویژگی کظم غیظ در امام موسی الکاظم(ع) اظهار کرد: برخورد عاقلانه و مدبرانه با حوادث سیاسی و اجتماعی به همراه کظم غیظ موجب شد که ایشان را کاظم بنامند.
سابقی بیان کرد: خداوند نیز در قرآنکریم کاظمین بر خشم را مورد محبت قرار داده و در آیه 134 سوره آل عمران میفرماید:« الَّذِينَ يُنْفِقُونَ فِي السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْكَاظِمِينَ الْغَيْظَ وَالْعَافِينَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ همانان كه در فراخى و تنگى انفاق مىكنند و خشم خود را فرو مىبرند و از مردم در مىگذرند و خداوند نیكوكاران را دوست دارد»
وی ادامه داد: یکی از مصادیق کظم غیظ ایشان رفتارهای حضرت در زندان بود به گونهای که گاه به شیوهای رفتار میکردند که زندانبان را تحت تأثیر قرار میدادند و او اسیر محبت و رفتار امام موسی کاظم(ع) میشد.
وقتی منش امام گنهکاری را تبدیل به یک عابده میکند
مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند گفت: نقل است که کنیز زیبارویی را به زندانی که جضرت در آن محبوس بود فرستادند تا شاید ایشان را از بعد جنسی تحت تأثیر قرار دهد، اما بعد از مدتی دیدند آن زن تحت تأثیر رفتارهای حضرت تبدیل به یک عابده شد.
سابقی افزود: همین شرایط برای یک فرد مذهبی ممکن است زمینه خشم او را به وجود بیاورد ولی ایشان با هنر خود اوج دشمنیها را به قله ارادت تبدیل میکردند که بسیار درس آموز و ارزشمند است.
وی اظهار کرد: در مواجهه با دشمن معاند نیز باید گفت ایشان نه سیاست انفعالی و ضعف را پیشه کردند و نه سیاست انقلابی بدون منطق را، بلکه شیوه ایشان همان برخود عاقلانه و منطقی که در مبانی شیعه به آن تقیه میگویند را داشتند.
پاسخ مدبرانه امام به هارون الرشید درباره محدوده فدک
مدرس مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند بیان کرد: نقل است که روزی هارون الرشید به حضرت گفت که میخواهم فدک را به شما برگردانم و حضرت فرمود ما فدک را به تمام حدودش میخواهیم و تو این کار را انجام نخواهی داد و هارون مجدد اصرار کرد.
سابقی ادامه داد: حضرت در بیان حدود فدک گفتند فدک از یک سو به عدن، از سمت دیگر به سمرقند، از سوی دیگر به آفریقا و از سمت دیگر به بحر خضر برمیگردد و در حقیقت تمام محدوده ممالک اسلامی را به عنوان محدوده فدک بیان کردند.
وی افزود: حضرت با این بیان منطقی اشاره داشتند که مسئله فدک رمزی از حقوق غصب شده حضرت فاطمه(ع) و فرزندان ایشان است و تنها موضوع یک باغ و ... مطرح نیست و نقل است با جواب امام، هارون بسیار خشمگین شد.
مدرس مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند گفت: حضرت بارها در کلام خود به موضوعات اخلاقی اشاره کردند و از جمله در حدیث مشهور به حدیث عقل خطاب به هشام فرمودند هر کس به سه مطلب مبتلا شود عقل خودش را از بین برده است.
نکوهش امام از داشتن آرزوهای طولانی و زیادهگویی
سابقی اظهار کرد: حضرت در بیان آن سه مطلب اشاره کردند، هر کس با آرزوهای طولانی و تخیلی نور حکمت را در خود خاموش کند، هر کس با زیادهگویی حکمتهای نابی را که خدا در وجود او قرار داده را محو کند و هر کس با شهوات نفسانی نور عبرتآموزی را در وجود خود از بین ببرد، عقل خودش را از بین برده است.
وی بیان کرد: حضرت امام موسی الکاظم(ع) از جمله پرفرزندترین ائمه(ع) هستند که بسیاری از پارههای تن ایشان و نوادگانشان در سرزمین ما مدفون هستند و از این فرصت میتوان برای اجرای برنامههای فرهنگی در بقاع متبرکه استفاده کرد.
مدرس مدرسه تخصصی امیرالمومنین(ع) بیرجند یادآور شد: البته در سالهای اخیر اوقاف برنامههای فرهنگی بسیار خوبی چون کلاسهای قرآنی، مراسم جشن و عزا و.. برگزار کرده و امیدواریم ظرفیت بالقوه بقاع متبرکه در راستای ارتقاء فرهنگ بیش از قبل بالفعل شود.