فرهنگ قناعت پیشگی از عوامل آرامبخش زندگی افراد است
کد خبر: 3592003
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸

فرهنگ قناعت پیشگی از عوامل آرامبخش زندگی افراد است

گروه اجتماعی: سرپرست اداره تبلیغات اسلامی سروآباد گفت: یکی از عوامل آرامش بخش به افراد در زندگی نهادینه کردن فرهنگ قناعت پیشگی در جامعه امروزی است.

حجت‌الاسلام ورمقانی، سرپرست اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سروآباد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اظهار کرد: دین مبین اسلام فرد را برای بدست آوردن رزق و روزی خود ترغیب به تلاش و سعی می‌کند و رهنمودهایی و سفارش‌هایی در این زمینه برای انسان دارد که باید آنها را بشناسد و در راه عمل به آن کوشش کند که یکی از این موارد قناعت پیشگی در زندگی است.

وی افزود: قناعت با موضوعاتی از جمله رزق، تلاش، حرص و طمع و تقدیر و سرنوشت مرتبط است وصفتی است که با تکرار وتمرین به صورت ملکه ای در انسان درمی آید که باعث خشنودی و راضی شدن به چیز کم و نگه داشتن نفس از زاده خواهی می‌شود.

حجت‌الاسلام ورمقانی با اشاره به اینکه خداوند متعال در آیات قرآن به قناعت پیشگی تأکید دارد، بیان کرد: در آیه 88 سوره حجر خداوند متعال می‌فرماید:«لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِنِينَ؛ و به آنچه ما دسته ‏هايى از آنان [=كافران] را بدان برخوردار ساخته‏ ايم چشم مدوز و بر ايشان اندوه مخور و بال خويش براى مؤمنان فرو گستر» که این آیه بر دوری از حرص و طمع دنیایی تأکید دارد.

وی به سخن بزرگان درباره قناعت اشاره و عنوان کرد: در حدیثی از پیامبر(ص) آمده است که می فرماید: خوشا بحال آنکه با اسلام هدایت شود ومعیشت او به حد کفاف باشد و قناعت کند؛ یعنی انسان هرچقدر هم که مال وسرمایه داشته باشد اگر قناعت نکند در زندگی آرامش نخواهد داشت چون طمع داشتن و قناعت نکردن به اندک آرامش را از انسان سلب می‌کند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی سروآباد ادامه داد: اگر در افراد جامعه‌ای فرهنگ غنی قناعت رواج داشته شود به مدینه فاضله‌ای که مد نظر اسلام است، می ‌رسیم و دیگر حق محرومان، مستضعفان و بقیه مردم ضایع نخواهد شد.

وی اعلام کرد: در سایه چنین فرهنگی با جامعه معتدل و میانه‌رو دست پیدا می‌کنیم و همه به حق و حقوق فردی راضی هستند و دیگر ولع و طمع آنها را در دام خود اسیر نمی کند که باعث ناامنی در جامعه ویا مشکلات فراوان دیگر شوند.

حجت‌الاسلام ورمقانی افزود: قناعت در مصرف منابع خدادادی همواره در متون اسلامی به‌عنوان یک ارزش مورد تأکید قرار گرفته و یکی از ابعاد الگوی مصرف اسلامی است که مایه‌ بقا و ایجاد یک زندگی ایده‌آل است.

وی عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین آثار قناعت، می‌توان احساس بی‌نیازی و غنی را نام برد؛ زیرا انسان با قناعت‌کردن و بسنده‌کردن به اندک در زندگی، علاوه بر بی‌نیازی مادّی، به بی‌نیازی نفس می‌رسد که باعث می‌شود شخصیت خود را خوار و ذلیل نکند و دست نیاز جلوی دیگران دراز نکند.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی سروآباد از جمله آثار فردی و اجتماعی قناعت می‌توان به سلامت در دین، اصلاح نفس، راضی بودن به رضای خدا، عزت و سربلندی، بی‌نیازی، زندگی پاک، آسایش و آسودگی اشاره کرد.

captcha