تربیت انسان سالم در جامعه ناسالم ممکن است
کد خبر: 3542356
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰

تربیت انسان سالم در جامعه ناسالم ممکن است

گروه معارف: یک متفکر و مدرس فلسفه معتقد است می‌توان انسان را به‌گونه‌ای تربیت کرد که با وجود ناسالم بودن محیط اطرافش، سالم زندگی کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، مصطفی ملکیان، متفکر و مدرس فلسفه، در نشستی با عنوان «مولانا و دنیای امروز ما» که دوشنبه 10 آبان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، با تأکید بر این‌که زیبا زیستن هنری است که باید آن را آموخت، اظهار کرد: اولین منبعی که می‌توان زیبا زیستن را از آن آموخت، دانش روان‌شناسی است که در معنای وسیع کلمه به داشتن یک زندگی زیبا کمک می‌کند.
وی افزود: منبع بعدی دانش فلسفه است، البته نه همه شاخه‌های آن، بلکه شاخه‌هایی که به علوم انسانی مربوط می‌شوند. منبع دیگر را نیز می‌توان ادبیات جهانی اعم از شعر، داستان کوتاه و نمایشنامه دانست.
ملکیان با اشاره به این‌که عرفان به سه بخش تقسیم می‌شود، گفت: در مرحله نخست، عارف به یک سری آموزه‌های عرفانی نیاز دارد که این مرحله به عرفان نظری معروف است. در مرحله دوم که عرفان عملی نام دارد، عارف نسخه‌هایی را برای سالکان طریق الی الله تجویز می‌کند که مراد از آن، روش‌های عرفانی است. مرحله سوم نیز تجربه عرفانی نامیده می‌شود.
وی در توضیح عرفان عملی بیان کرد: این مرحله همان اخلاق عرفانی بوده و هدفش تنها اصلاح فرد و نه هیچ چیز دیگر است. در این مرحله، هر فرد به عنوان شخصی خاص در نظر گرفته شده و هر انسانی از جنبه تنهایی خود مورد بررسی قرار می‌گیرد، عرفا در عین حال که معتقدند نمی‌توان جامعه انسانی را به طور کامل به اخلاق انسانی آراست، اما می‌گویند می‌توان یک انسان را به گونه‌ای تربیت کرد که مانند نیلوفری خوشبو در مردابی بدبو باشد و در جامعه‌ای ناسالم، مثل یک انسان سالم زندگی کند.
 این متفکر و مدرس فلسفه افزود: خودسازی به جای اصلاح دیگری و توجه به درون انسان‌ها در مرحله نخست و سپس توجه به برون آن‌ها در مرحله بعد، از نکات ممتازی است که در اخلاق عرفانی وجود دارد.
وی در پایان تأکید کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا در زندگی، نه بی‌دلیل به چیزی دل بسته و نه بی‌دلیل به چیزی پشت کنیم و نیز هنر زیبا زندگی کردن را به خوبی بیاموزیم.

captcha