عزت و اقتدار؛ ثمره قناعت
کد خبر: 3541844
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۶

عزت و اقتدار؛ ثمره قناعت

گروه معارف: ثمره و میوه قناعت، عزت و اقتدار است، کسی‎که به آنچه خدا به او داده و در اختیار دارد، قانع باشد، همیشه عزیز است کمااینکه قناعت، سبب آرامش در زندگی است و در مقابل طمع، موجب سلب آسایش و راحتی زندگی است علاوه‌بر این قناعت باعث بی‌نیازی و سربلندی می‎شود؛ چراکه قناعت، سرمایه تمام نشدنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، قناعت در زندگی اقتصادی یک فضیلت به‌شمار آمده و انسان قانع مورد ستایش قرار گرفته است؛ یقیناً قناعت در زندگی انسان، آثار و برکات فراوانی دارد از جمله این‌که قناعت باعث آسایش و آرامش است.
قناعت، سبب آرامش در زندگی است و در مقابل طمع و فزون‌طلبی، موجب سلب آسایش و راحتی زندگی است بدیهی است کسی‌که به قدر ضرورت، قناعت کند و دل را مشغول به زیاده‌طلبی نکند، همیشه فارغ‌البال و آسوده‌خاطر است؛ اما کسی‌که به‌دنبال حرص و طمع باشد، خاطر او پریشان و هرگز در زندگی آرامش و آسایش نخواهد داشت.امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «کسی‌که قانع باشد، غم و اندوهی ندارد» و نیز امام حسین(ع) فرموده است: «قناعت، مایه آسایش تن است».
قناعت باعث بی‌نیازی و سربلندی می‎شود چراکه قناعت، سرمایه تمام نشدنی است که صاحبش همیشه غنی و بی‌نیاز است؛ اما کسی‌که اهل قناعت نیست، همیشه ذلیل و بی‌شخصیت است کمااینکه امام صادق(ع) در این رابطه فرموده است: «کسی‎که به آنچه خدا روزیش کرده، قانع باشد، بی‌نیازترین مردمان است» و نیز امام علی(ع) در این رابطه فرموده است: «شخص قانع، بی‌نیاز است، اگرچه گرسنه و برهنه باشد» همچنین در حدیث دیگری فرمود: «قناعت، راس بی‌نیازی است».
بدون تردید ثمره و میوه قناعت، عزت و اقتدار است، بدیهی است کسی‎که به آنچه خدا به او داده و در اختیار دارد، قانع باشد، همیشه عزیز است و در روایات آمده است: «هرکه قانع شد بر مسند عزت پا نهاد و هرکس طمع ورزید به چاه ذلت افتاد» و نیز امام علی(ع) فرمود: «کسی‎که نفسش قانع باشد، در عین تنگدستی با عزت است».
لقمان به فرزندش گفته است: «پسرم! به آنچه خدایت قسمت کرده قناعت کن، تا زندگی صفا یابد و اگر طالب آنی که عزت دنیا به دست آوری، از آنچه در دست مردم است طمع مبر؛ زیرا انبیا و صدیقین به هر کجا که رسیدند، از قطع طمع بوده است بدان که دلبستگی به دنیا و طمع، ذلت‌آور است».
در حدیث معراج آمده است که: خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «آیا می‎دانی کدام زندگی گواراتر و کدام حیات ماندنی‎تر است؟ پیامبر(ص) عرض کرد: نه، خداوند فرمود: زندگی گوارا آن است که صاحب آن از یاد من خسته نشود، نعمت مرا از یاد نبرد، به حق من نادان نباشد و در زندگی قانع باشد».
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۱۱ - ۰۹:۱۶
0
0
با بکار گیری این دستورات در زندگی کمتر دچار مشکل خواهیم شد
captcha