رمضان فرصتی برای تحقق همدلی و گسترش فرهنگ قناعت است
کد خبر: 3320356
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
صابری نسب:

رمضان فرصتی برای تحقق همدلی و گسترش فرهنگ قناعت است

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآنی استان مرکزی گفت: روزه، نهادینه شدن فرهنگ قناعت و ساده زیستی را به ارمغان می‌آورد و روزه‌دار با پرهیز از افراط و تفریط در تمامی عرصه‌ها، به تدریج زمینه گسترش فرهنگ قناعت و تحقق اقتصاد مقاومتی مطلوب مقام معظم رهبری را فراهم می‌کند.

حبیب‌الله صابری نسب، پیشکسوت قرآنی استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، روزه، قرائت قرآن و ادعیه، اطعام فقرا و ایتام، خوردن و آشامیدن در سحرگاه و افطار و استغفار از گناهان را، از اهم اعمال سفارش شده، در ماه ضیافت الهی، دانست.

وی در خصوص افضل الشهور نامیده شدن رمضان المبارک، اظهار کرد: دلیل اول، نزول کلام‌الله در این ماه است، که خداوند سبحان، در سوره بقره به این امر تصریح فرموده است اما دلیل دیگر، لسان رسول‌الله و ائمه معصوم (ع) است که در روایات مختلف، از این ماه، به عنوان برترین ماه سال، یاد کرده‌اند.

صابری نسب، با بیان اینکه قرآن دارای 2 نزول دفعی و تدریجی است، ادامه داد: براساس سوره مبارکه قدر، کلیات قرآن، در شب قدر، بر قلب رئوف رسول‌الله، نازل شده که در روایات اسلامی، از این نزول، به عنوان نزول دفعی یاد می‌شود، نزول تدریجی قرآن نیز بدان معناست که کلام وحی، در طول 23 سال مجاهدت حضرت رسول (ص) وبه اقتضای شرایط، بر ایشان نازل گشته است.

وی نزول‌های دفعی و تدریجی قرآن را، مکمل یکدیگر دانست و افزود: خداوند عزوجل، برای هدایت بشر صدو 24 هزار پیامبر و  104 کتاب آسمانی نازل کرده، اما باید حضرت رسول (ص) و معجزه جاویدانش، قرآن کریم را، تبلور همه انبیای الهی و چکیده همه کتب آسمانی، دانست.

این نخبه قرآنی، با تأکید بر اینکه رمضان، ماه خودسازی و غوطه‌ور شدن در دریای معرفت الهی است، تصریح کرد: مؤمن واقعی باید با سر لوحه قرار دادن بیان روشنگر رسول‌الله، که تقوای الهی و دوری از معاصی را، برترین اعمال در ماه ضیافت الهی می‌داند، ضمن دوری گزیدن از هوای نفسانی و وسوسه‌های شیطانی، در مسیر کسب و شکوفایی فضایل اخلاقی و آداب نیکوی انسانی، گام بردارد.

 استاد دانشگاه، با یادآوری این مطلب که، خداوند منان با واجب کردن روزه، سعی دارد انسان با تحمل گرسنگی و تشنگی خود، به یاد گرسنگی فقرا و تشنگی یوم الحساب بیافتند، ادامه داد: در ماه ضیافت الهی، مؤمنان با هر رنگ و نژاد و با هر سطح طبقاتی، دعوت باری تعالی را لبیک گفته و دوشادوش یکدیگر، سعی در کسب فضایل الهی و حفظ حرمت‌الله دارند و همین امر، نزدیکی دل‌ها به یکدیگر و در یک کلام، تحقق همدلی و همزبانی را به همراه دارد.

مدیر گروه معارف دانشگاه مهر اراک، با بیان اینکه روزه، نهادینه شدن فرهنگ قناعت و ساده زیستی را، به ارمغان می‌آورد، افزود: روزه‌دار در این ماه، با امساک از خوردن وآشامیدن و در یک کلام پرهیز از افراط و تفریط در تمامی عرصه‌ها، سعی در حفظ حرمت شهرالله و سر بلندی در پیشگاه خالق یکتا دارد و همین امر، به تدریج گسترش فرهنگ قناعت و  تحقق اقتصاد مقاومتی مطلوب مقام معظم رهبری را، به دنبال دارد.

این نخبه قرآنی، درپایان از همگان خواست، با توکل بر خداوند متعال، انس با قرآن کریم و بهره‌گیری از فضایل بی‌شمار رمضان المبارک، ضمن خودسازی و سرکوب رذیلت‌های اخلاقی، زمینه ظهور منجی عالم بشریت و فراگیری حکومت جهانی معظم‌له را فراهم کنند.

captcha