معرفی بقعه متبرکه امامزاده محمدبن‌اصغر(ع) شهرستان بشرویه + عکس
کد خبر: 2611468
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۱

معرفی بقعه متبرکه امامزاده محمدبن‌اصغر(ع) شهرستان بشرویه + عکس

گروه اجتماعی: آستان امامزاده محمدبن‌اصغر(ع) در فاصله ۱۲ کیلومتری غرب شهر بشرویه در دامنه کوه هوگند قرار دارد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، بقعه متبرکه امامزاده محمدبن‌اصغر(ع) در دامنه تپه و در یک کیلومتری روستا واقع شده و از آنجا شهر بشرویه دیده می‌شود. بر فراز کوه امامزاده قلعه دختر مشاهده می‌شود که همراه با چشم‌انداز بسیار زیبایی از طبیعت محیطی دلنشین را برای زائران فراهم آورده است. روستای تاریخی رقه در 2 کیلومتری این مزار قرار دارد.



 قلعه تاریخی روستای هوگند از محل مزار قابل رؤیت است. بنابراین تلفیق دو بعد زیارتی و سیاحتی این مکان و با توجه به طبیعت سرسبز، آب و هوای معتدل و آثار تاریخی، همه ساله هزاران زائر از شهرستان بشرویه و دیگر شهرستان‌های استان و شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و طبس را به سوی خود جلب می‌کند.





ساختمان بقعه متبرکه



بانی و زمان ساخت اولیه این بنا به‌درستی مشخص نیست. آنچه نقل قول و سینه به سینه منتقل شده در حدود 150 سال قبل در این محل خانه‌ای گلی و خشتی وجود داشته است و بعدها طی سه مرحله بازسازی شده است.



مرحله اول سال‌های 78 ـ 76، مرحله دوم سال‌های 84 ـ 82 و مرحله سوم سال 1388 مرمت و بازساری شد. در حال حاضر فضای داخلی حرم تا ارتفاع 1/20 متر از سنگ مرمر و مابقی تا سقف گچکاری است که در قسمت نمای داخلی گنبد به طرز زیبایی نقاشی شده است. فضای بیرونی با آجر سفال 3 سانتی‌نما کاری گردیده و گنبد سیمان‌کاری و آبی‌رنگ است.



طرح جامع عمرانی بقعه توسط دفتر فنی، مهندسی استان تصویب و به مرور با توجه به نیازهای اولویت‌دار، با کمک‌های خیرین، واقفان و دولت ساخته می‌شود. ضریح اولیه چوبی و بعداً آلومینیومی و اخیراً مطلا است.





این مکان در نزد مردم شهرستان بشرویه دارای مقبولیت زیادی بوده و مردم در تمام ایام سال مخصوصاً در بهار و تابستان به‌ویژه در شب‌ها به جوار امامزاده مشرف و ضمن زیارت و نماز جماعت و قرائت ادعیه روح خود را تلطیف و از فضای سبز آن نیز در جمع‌های خانوادگی کمال استفاده را می‌برند. در شب‌های جمعه به دلیل نزدیکی با شهر بشرویه جمعیت زیادی در این محل حضور می‌یابند.



علاوه بر مردم شهرستان بشرویه زائرانی از شهرستان‌های فردوس، کاشمر، طبس و بردسکن در ایام تابستان و بهار به‌ویژه ایام فروردین، سیزده نوروز، شهریور، ایام محرم همچون تاسوعا و عاشورا، نیمه شعبان و 28 صفر به این مزار می‌آیند.





اهالی رقه و مردوستان در یک شب از محرم در این محل عزاداری می‌کنند. از مراسم خاص آن است که هر ساله قافله چند هزار نفری از مردم بشرویه و بخش‌ها و روستاهای اطراف در شهریورماه در جوار بقعه امامزاده و با نصب چادر اتراق نموده و با برگزاری مراسمات تعزیه‌خوانی، ادعیه و زیارات، شور و حال دیگری را پدید می‌آورند. برگزاری اردوهای دانش‌آموزی، اردوهای بسیج و همایش برخی ادارات در این محل برگزار می‌شود. آمار زائران سالیانه این مزار به بیش از 3000  نفر می‌رسد.



امکانات رفاهی ـ تفریحی



از امکانات این بقعه متبرکه می‌توان به بخش فعال فرهنگی ـ قرآنی بقعه که دارای امکاناتی نظیر رایانه و چاپگر و کتابخانه است. انبار بقعه، احتیاجات مسافرین اعم از فرش، ظروف و چراغ و سایر وسایل مورد نیاز زائران را تأمین می‌کند.



دارای 8 اتاق زائرسرا همراه با آشپزخانه و سرویس بهداشتی بوده و نیز سه محل به پارکینگ خودروها اختصاص یافته است و قسمت بازی کودکان نیز از دیگر امکانات موجود است، ضمناً زمینی برای ساخت مکان ورزشی نیز در نظر گرفته شده است. روشنایی امامزاده با برق منطقه‌ای تأمین است. در سه طرف امامزاده سکوهای سیمانی همراه با سیستم نورپردازی مناسب و فضای سبز و مناسب تعبیه شده است.





قنات آب که به‌وسیله کانالی پوشیده شده از شمال بقعه به سمت پایین سرازیر و توسط جوی آب به داخل استخر سرازیر می‌شود که یک سهم از 12 سهم شبانه‌روز آن مربوط به امامزاده بوده که با آن درخت‌های توت، کاج و سرو امامزاده آبیاری و بقیه سهم اهالی روستا است.



آب شرب امامزده توسط شبکه لوله‌کشی و از طریق تعدادی آب سردکن و سکوهای آب شرب تأمین می‌شود. از لحاظ اقلیمی مانند مناطق کویری دارای زمستان سرد و تابستان گرم است و شب‌های بهار و تابستان، دارای هوای دلنوازی است. با عنایت به کمی درآمد بقعه، طرح توسعه با مشکلاتی رو‌به‌رو شده و روند ساخت زمین ورزشی و حمام و 48 چشمه سرویس بهداشتی روند کندی را دارد.

captcha