زهد؛ منشأ آرامش درونی/ ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست
کد خبر: 1443849
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰

زهد؛ منشأ آرامش درونی/ ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست

گروه اجتماعی: ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست که در پرتوی آن، آرامش درونی و بیرونی حاصل می‌شود؛ بنابراین، ساده‌زیستی با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگی دنیا مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، یکی از موضوعاتی که در زندگی فردی و اجتماعی و مادی و معنوی انسان تأثیر بسزایی دارد، ساده‌زیستی و قناعت است که متأسفانه کمتر به آن توجه شده است، در حالی که از نظر فرهنگ دینی، یکی از ارزش‌های متعالی به حساب می‌آید.

ساده‌زیستی، پاسخ انسان‌های دانا به زندگی ناپایدار دنیاست که در پرتوی آن، آرامش درونی و بیرونی حاصل می‌شود؛ بنابراین، ساده‌زیستی با نوع شناخت انسان و نگرش او به زندگی دنیا مرتبط است، در عصر حاضر، دو نگاه افراطی و تفریطی به بهره‌مندی از مواهب الهی و مادیات دیده می‌شود، عده‌ای در مادیات دنیا غوطه‌ور شده و اسیر زرق و برق و تجملات آن شده‌اند و برخی مانند راهبان مسیحی و صوفیان مزور، تارک دنیا شده و از جهان ماده یا به کلی بی‌خبر هستند و یا می‌خواهند با زندگی زاهدانه، افکار مردم را به خود جلب کنند.

رشد فزاینده عوامل قدرت و ثروت و ترویج مصرف‌گرایی در عصر حاضر، خطر روی آوردن به زندگی تجملاتی و فرو رفتن در مرداب دنیا را افزایش داده است، وضعیت فوق و آثار زیان‌بار زندگی تجملاتی می‌طلبد که ویژگی‌های ساده‌زیستی و آثار مثبت آن را در جامعه بیشتر ترویج شود تا از خطرات دل‌بستگی به مواهب دنیوی و تجمل‌گرایی در امان بمانیم.

ساده‌زیستی مورد نظر اسلام عبارت است از عدم دل‌بستگی به مظاهر دنیا و رهایی از تجملات و تشریفات زاید زندگی و بی‌پیرایه بودن که مقابل آن، تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی است، ساده‌زیستی با مفهوم زهد و بی‌رغبتی، ارتباط تنگاتنگی دارد، استاد مطهری می‎گوید: «زهد، حالتی است روحی و زاهد از آن نظر که دل‌بستگی‌های معنوی و اخروی دارد، به مظاهر مادی زندگی بی‌اعتناست. این بی‌اعتنایی و بی‌توجهی تنها در فکر و اندیشه و احساس قلبی نیست و در مرحله ضمیر پایان نمی‌یابد، زاهد در زندگی عملی خویش، سادگی و قناعت را پیشه خود می‌کند و از تنعم تجمل و لذت‌گرایی پرهیز می‌کند. زهاد جهان آنها هستند که به حداقل تمتع و بهره‌گیری از مادیات اکتفا کرده‌اند».

زهد یعنی خدا را بدون هیچ توقع، گله و شکایتی خواستن

سلمان روحی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به معنای واقعی زهد گفت: زهد به این معنی نیست که انسان به آنچه خدا به او می‌دهد خشنود و آنچه نمی‌دهد ناراضی باشد بلکه زهد یعنی خدا را بدون هیچ توقع، انتظار، گله و شکایتی خواستن.

وی ساده‌زیستی را مقدمه زهد عنوان کرد و افزود: تجمل‌گرایی، دنیاخواهی و مال‌اندوزی با مفهوم واقعی زهد در یک جا نمی‌گنجد بلکه فرد زاهد در عین آراستگی از هر گونه تجملات به دوراست.

ساده‌زیستی راستین راه را برای تحصیل زهد حقیقی همواره می‌سازد

روحی عنوان کرد: ساده‌زیستی راستین، راه را برای تحصیل زهد حقیقی همواره می‌سازد؛ چنان که در روایتی از امام علی(ع) آمده است: «التزهد یؤدی الی الزهد؛ واداشتن خود به زهد و ساده‌زیستی، منتهی به حالت درونی زهد می‌گردد».

وی بیان کرد: زهد، مربوط به گرایش باطنی و قلبی انسان به دنیاست و ساده‌زیستی، ناظر به زندگی فردی و اجتماعی افراد است و نمی‌توان بدون روحیه‌ ساده‌زیستی، به زهد رسید. تجمل‌گرایی، حاکی از دل‌بستگی به دنیاست که با زهد در تضاد است.

مدیرکل اوقاف استان با اشاره به اینکه ساده‌زیستی در واقع محدود به مسائل ماده و امور فیزیکی نیست، عنوان کرد: قناعت فراتر از ساده‌زیستی بوده و تمام امور عملی، معنوی، مذهبی و... را شامل می‌شود یعنی ممکن است کسی ساده‌زیست باشد اما قانع نباشد در حالیکه بسیاری از کسانی که قانع‌ هستند قطعاً ساده‌زیست هستند.

وی افزود: ساده‌زیستی در اسلام، تحمل محرومیت بی‌منطق نیست، بلکه باید بر اساس حکم عقل و نقل صورت گیرد، اما چرا اسلام ساده‌زیستی را ارزش می‌داند و فلسفه آن چیست؟

ساده‌زیستی و قناعت از روش‌های برقراری عدالت اجتماعی است

روحی گفت: هدف اسلام پرورش و تکامل انسان است و یکی از روش‌های توسعه، تعالی و عدالت اجتماعی، صرفه‌جویی، ساده‌زیستی و قناعت است و آن چه را که اسلام به آن بسیار سفارش کرده، پرهیز از اسراف و تبذیر و زندگی معتدل یعنی همان ساده‌زیستی است.

وی با اشاره به اینکه ساده‌زیستی با آراستگی در تضاد نیست، عنوان کرد: انسان در عین سادگی می‌تواند آراسته و پاکیزه باشد و از هر گونه تجملات به دور باشد.

روحی با بیان اینکه اسلام با ثروت و تجارت مخالف نیست، بیان کرد: اسلام با تجمل‌گرایی و مال‌اندوزی و اسراف در خرج و هزینه مخالف است و سفارش کرده مردم به‌دنبال کسب و کار و تجارت بروند اما به فکر دیگران باشند و همواره به‌دنبال توسعه عدالت و کمک به محرومان باشند.

وی با اشاره به اینکه فلسفه‌ ساده‌زیستی، همدردی و شرکت در غم مستمندان است، بیان کرد: اگر افراد جامعه به‌ویژه مدیران و رهبران جامعه زندگی ساده‌ای را برگزینند، هم درد و رنج محرومان را لمس می‌کنند و هم با آنان هم‌دردی کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف کردستان با اشاره به اینکه یکی دیگر از فلسفه‌های ساده‌زیستی، ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود است، اظهار کرد: ایثار از پرشکوه‌ترین مظاهر جمال و جلال انسانیت است و فقط انسان‌های بسیار بزرگ به این قله‌ شامخ صعود می‌کنند.

وقف اموال مقدمه‌ای برای جلب رضای خدا و تعدیل ثروت است

وی در ادامه با اشاره به جایگاه وقف در دوری از مال‌اندوزی و تجمل‌گرایی افزود: وقف کردن اموال روحیه دگرخواهی و به فکر دیگران بودن را در انسان تقویت می‌کند.

مدیرکل اوقاف کردستان با بیان اینکه وقف از تکاثر و ثروت‌اندوزی جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: وقف اموال مقدمه‌ای برای جلب رضای خدا، تعدیل ثروت و توسعه عدالت احتماعی است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه وقف در رشد و توسعه جامعه تأکید کرد: باید در زمینه استفاده بهینه و افزایش موقوفات در سطح استان فرهنگ‌سازی بیشتری صورت گیرد.

روحی بر جایگاه وقف در دین اسلام و سنت ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و یادآور شد: وقف نوعی تعدیل ثروت در جامعه و صدقه جاریه برای اهداف خیر‌خواهانه و انسان‌دوستانه است.

captcha