معنویت و اخلاق؛ مهم‌ترین مؤلفه‌ خانواده قرآنی
کد خبر: 1440394
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰

معنویت و اخلاق؛ مهم‌ترین مؤلفه‌ خانواده قرآنی

گروه اجتماعی: رئیس تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه معنویت و اخلاق را اولین رکن و مهم ترین مؤلفه هر خانواده سالم و قرآنی دانست و گفت: قرآن توجه ویژه‌ای به احترام متقابل مابین اعضای خانواده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آستانه اشرفیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، درخصوص مؤلفه‌های خانواده قرآنی در جامعه امروز، اظهار کرد: در قرآن کریم درخصوص تربیت خانواده و راه‌های سعادت و خوشبختی در دنیا و آخرت به طور کامل بیان شده است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم منبع اصلی دریافت مؤلفه های یک خانواده متعالی و اسلامی است، افزود: باید آنچه که در قرآن کریم و معارف اسلامی در زمینه خانواده و تربیت خانواده و راه‌های کامیابی، سعادت و آرامش در خانواده آمده است مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس دینی اسلام را دین حیا، عفت، پاکی و صداقت دانست و تصریح کرد: خانواده سالم با فکر سالم بوجود می‌آید و فکر سالم نیز با رفتار درست و گفتار صحیح و برنامه‌ریزی اصولی برای جایگاه خانواده ایجاد می شود.

قناعت کردن زندگی را از هرگونه آلودگی پاکیزه می کند

حجت‌الاسلام مطهری حضور معنویت و اخلاقیات را اولین رکن و مهم ترین مؤلفه هر خانواده سالم و قرآنی دانست و یادآور شد: روابط سالم و احترام متقابل مابین اعضای خانواده، جایگاه مرد در خانواده، نقش زن در خانواده همگی در قرآن بخوبی بحث شده است که توجه به آن الزامی است.

وی قناعت را به عنوان یکی دیگر از مؤلفه های خانواده قرآنی و متعالی دانست و اضافه کرد: قناعت کردن زندگی را از هرگونه آلودگی پاکیزه می کند و گواراترین زندگی را برای انسان هم در دنیا و هم در آخرت به همراه دارد.

رئیس تبلیغات اسلامی آستانه اشرفیه با تشریح مولفه های زندگی و خانواده قرآنی از دیدگاه قرآن و احادیث، تأکید کرد: در جامعه دینی خانواده ها با یکدیگر مشاجره و دعوا نمی کنند و پایه های زندگی بر اساس مصاحبت و هم‌فکری است و در آن حقوق زن و مرد به طور کامل ادا می شود.

وی تقویت ارزش های دینی در سطح جامعه را ثمره مهم ساختن زندگی بر اساس مؤلفه های یک خانواده دینی و قرآنی دانست و ابراز کرد: اعضای یک خانواده قرآنی باید اهل تفکر و تدبر باشند و هیچ چیز نتواند همبستگی میان اعضای خانواده را به خطر اندازد.

تزلزل خانواده؛ اولین گام در افزایش جرایم اجتماعی

حجت‌الاسلام مطهری به افزایش آمار طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: آثار مخرب برنامه‌های ماهواره‌ای در زندگی اجتماعی خانواده ها انکارناپذیر است که طلاق را به عنوان یکی از نتایج بد و خطرناک در خانواده های ما به وجود آورده و به نهاد خانواده به عنوان یکی از نهادهای اصلی اجتماعی تزلزل بخشیده است.

وی علت اصلی رفتارهای نابهنجار و بیشترین آثار فرهنگ فاسد غربی در بین نسل جوان را نشئت گرفته از رسانه‌های بیگانه عنوان کرد و ادامه داد: گسترش آگاهی و بصیرت افزایی جوانان بهترین راهکار جلوگیری از نفوذ فرهنگ غرب در کشور است.

این مسئول فرهنگی تزلزل خانواده را اولین گام در افزایش جرایم اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: با افزایش آمار طلاق و فروپاشی نظام خانواده، افراد به لاابالی گری روی خواهند آورد و در پی آن به مشکلات ختلف و انواع بزهکاری ها روی خواهند آورد.

captcha