عصمت برزجی، کارشناس علوم اجتماعی در بیرجند در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، با اشاره به ضرورت کار دینی در فضای مجازی گفت: مراکز فرهنگی باید جذابیت کار دینی در فضای مجازی را افزایش دهند و با شیوههای نو و جوانپسند در این حوزه کار شود.
وی بیان کرد: فضای مجازی زمینهای برای توسعه ارتباطات در جامعه است و با توجه به اینکه عموم مردم از نسل جوان تا میانسال و حتی کودک با این فضا سر و کار دارند، باید مدیریت صحیحی صورت گیرد تا تأثیر نادرستی بر روابط خانوادگی نگذارد.
این کارشناس علوم اجتماعی اظهار کرد: آموزش در حوزه فضای مجازی باید از پایه و توسط خانواده (والدین و همسران) صورت گیرد ولی از آنجایی که ممکن است برخی از والدین خود نیز با این حوزه آشنا نباشند وظیفه مراکز فرهنگی در آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی افزون میشود.
نقش ناتمام مراکز فرهنگی در آموزش استفاده از فضای مجازی
برزجی ادامه داد: متأسفانه مراکز فرهنگی در این خصوص نقش خود را بهدرستی ایفا نکردهاند و به همین دلیل برخی از کاربران فضای مجازی، اینترنت را فقط معادل یک موتور جستجوگر میدانند.
وی گفت: اگر استفاده از فضای مجازی درست صورت نگیرد موجب بیاعتمادی اعضای خانواده، زوجین به یکدیگر و والدین به فرزندان خواهد شد که اثرات نامطلوبی بر روابط خانوادگی میگذارد.
این کارشناس علوم اجتماعی با اشاره به اینکه از طریق فضای مجازی میتوان باورهای دینی را نشر داد، گفت: با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشور پایین آمده است، موبایل ظرفیت بالایی برای افزایش این سرانه است و میتوان با استفاده از آن محتواهای عمیق و انرژیبخش نشر داد.
برزجی اظهار کرد: وقتی دشمن با شگردهای جدید نرمافزارهای مورد نیاز خود را طراحی میکند، ضرورت دارد ما نیز جذابیت کار فرهنگی در فضای مجازی را بالا ببریم در حالی که امروزه مشاهده میکنیم دانلود یک نرمافزار جُک از اینترنت آسانتر از یک نرمافزار فرهنگی است که حجم زیاد و هزینه بالایی دارد.
وی عنوان کرد: تا زمانی که شخص به این درک نرسد که ابزار و محصول فرهنگی خاصی برای او ضرر دارد، نمیتوان بین او و آن ابزار یا محصول فرهنگی فاصله انداخت به همین جهت با فیلتر کردن هر نرمافزاری، نرمافزار جدید جایگزین میشود.
این کارشناس علوم اجتماعی یادآور شد: انشاءالله روزی در فضای مجازی به حدی از توانایی و خودباوری برسیم که نیازی به نرمافزارهای خارجی و زمینههایی که از بیرون فراهم شده و موجب این نگرانی است که با چه هدفی در بازار توزیع شده، نداشته باشیم.