فرهنگ قناعت در ماه رمضان توسط رسانه‌ها فراگیر شود‌
کد خبر: 1423380
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۴
مدرس حوزه و دانشگاه اراک:

فرهنگ قناعت در ماه رمضان توسط رسانه‌ها فراگیر شود‌

گروه اجتماعی: قاسمی با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان می‌تواند شروعی برای اصلاح اعمال و خلقیات نفس باشد، افزود: فرهنگ قناعت و کم‌خوردن که از برکات این ماه شریف است باید توسط رسانه‌ها به‌ویژه صداو سیما ‌میان مردم فراگیر شود.

مهری قاسمی، مدرس حوزه و دانشگاه‌‌‌های اراک در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، گفت: روزه‌داری یک امر مطلق است و باید تمامی اعضا‌ و جوارح ما روزه باشد و در قرب الی‌الله حرکت کند؛ لذا این ماه می‌تواند به‌عنوان مقدمه‌ای برای سبک زندگی اسلامی باشد و با حفظ برکاتی که از این ماه به‌دست آورده‌ایم می‌توانیم به سبک زندگی اسلامی و قرآنی تداوم ببخشیم.

ماه رمضان؛ آغازی برای اصلاح اعمال و اخلاقیات نفس

وی افزود: ‌این ماه مبارک می‌تواند شروعی برای اصلاح اعمال و خلقیات نفس باشد و این فرصت تنها به مسلمانان داده شده است که نشان‌دهنده عزت و منزلت آن‌ها در درگاه خداوند است که در شب قدر با طلب بخشش از خداوند و توبه می‌توانیم بار گناهان خود را سبک کنیم و حتی مانند انسانی شویم که تازه از مادر متولد شده است.

قاسمی اظهار کرد: اگر فرد روزه‌دار به این مرتبه از دانایی برسد که این ماه چه برکاتی برای او دارد یقیناً با روی گشاده و قلبی مشتاق به استقبال از این ماه می‌رود؛ لذا رسانه‌ها وظیفه دارند در این راستا به جنبه‌های اخروی و آثار روزه در دنیا و سلامت جسم توجه ویژه داشته باشند و این سختی را با دادن آگاهی به کام مردم شیرین کنند.

فواید پژشکی روزه برای جسم

وی ادامه داد: جدا از فواید پزشکی که روزه برای جسم دارد، ضروری است استراحتی هر چند کوتاه در 12 ماه از سال به اعضا‌ بدن داده شود؛ چراکه نه‌ تنها در ماه رمضان بلکه در سایر ماه‌ها و روزها باید حد اعتلال را در خوردن رعایت کرد که این امر در اسلام و آثار عقلا‌ مورد سفارش قرار گرفته است.

آئین روزه‌داری در ادیان مختلف

قاسمی با اشاره به آئین روزه‌داری در ادیان مختلف، اظهار کرد: کامل‌ترین نوع روزه در اسلام آمده است و در ادیان دیگر تنها به نهی از خوردن برخی از انواع خوراکی مانند گوشت سفارش شده است، البته آثار و پیامدهای روزه‌‌ کامل در ایام بعد از ماه رمضان به‌وضوح قابل مشاهده است که ما وظیفه داریم این حالات را در طول سال حفظ کنیم؛ چراکه اگر این امر تحقق یابد روزه گرفتن برای ما دشوار نیست.

مدرس حوزه‌ و دانشگاه‌های اراک در پایان، تأکید کرد: نباید تصور کنیم با کمی ضعف در سیستم گوارش و غذا نخوردن و یا کم‌خوردن آسیبی به انسان می‌رسد، بلکه از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌شود، بنابراین فرهنگ قناعت و کم‌خوردن که از برکات ماه رضان است باید توسط رسانه‌ها به‌ویژه صداو سیما ‌میان مردم فراگیر شود.

captcha