مشکل کشور در اقتصاد و فرهنگ، فاصله گرفتن از مفاهیم ارزشی است
کد خبر: 1402259
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
سردار جوانی:

مشکل کشور در اقتصاد و فرهنگ، فاصله گرفتن از مفاهیم ارزشی است

گروه سیاسی: مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه با اشاره به تجربه مدل مدیریت جهادی و برجسته بودن مفاهیم ارزشی مانند قناعت و صرفه‌جویی در دوران دفاع مقدس گفت:امروزه بخشی از مشکلات کشور در حوزه اقتصاد و فرهنگ، فاصله گرفتن از همین مفاهیم دینی و ارزشی است.

سردار یدالله جوانی، مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره نقش گفتمان‌سازی مفاهیم ارزشی مانند برجسته‌سازی ویژگی‌هایی مانند قناعت، صرفه‌جویی و مبارزه با اسراف برای تحقق شعار سال در حوزه اقتصاد و فرهنگ گفت: اساسا یکی از مسائل مهم پیش روی ما در حوزه اقتصاد احیای مفاهیم ارزشی و دینی است. نگاه ما به انسان و زندگی انسانی باید نگاهی مبتنی بر مفاهیم دینی باشد. متأسفانه از پیامدهای ترویج فرهنگ غیردینی خصوصا فرهنگ غربی در جامعه ما این بود که سبک زندگی  برخی از افراد را تحت تاثیر قرار داد و از زندگی دینی و اسلامی به یک زندگی غربی سوق داد. امروزه هم به شدت رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای روی این مسئله کار می‌کنند.

وی ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی که مقام معظم رهبری نیز برآن تأکید فراوان کردند، باید مفاهیم مختص به خودش را مورد توجه قرار داد. اگر ما بخواهیم یک دوره تاریخی را مدنظر قرار دهیم که زندگی در جامعه ما در سطوح مسئولین و بخش‌های قابل توجهی از جامعه به سبک زندگی اسلامی نزدیک بود و همچنین مدیریت کشور به مدیریت دینی و جهادی نزدیک بود، می‌توان به دوره دفاع مقدس اشاره کرد.

سردار جوانی عنوان کرد: البته مفاهیم دینی ارزش ذاتی دارند و این‌گونه نیست که با تغییر شرایط بخواهیم در آن مفاهیم تغییر و دگرگونی به وجود بیاوریم. به عنوان نمونه صرفه‌جویی، جلوگیری از ریخت و پاش و اسراف و برخورداری از روحیه قناعت، ارزش‌هایی نیستند که در موارد خاص یا در دوران خاصی کاربرد داشته باشند، بلکه باید همواره از اسراف پرهیز کنیم و و همواره از روحیه عافیت‌طلبی و تن‌پروری دوری کنیم.

مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه تأکید کرد: در فرهنگ دینی ما کار و تلاش و داشتن اراده‌های قوی مورد توجه قرار گرفته است که در بحث تبیین شعار سال نیز باید به این مسائل نیز توجه کنیم.

جوانی افزود: امروزه بخشی از مشکلات کشور در حوزه اقتصاد و فرهنگ فاصله گرفتن از همین مفاهیم دینی و ارزشی است و تنها راه  برای گفتمان‌سازی این است که این مفاهیم ارزشی باید یکی یکی احصاء شوند و در حوزه اقتصاد و فرهنگ مورد توجه قرار گیرند.

وی اظهار کرد:  ضرورت این گفتمان‌سازی نیز از آن جهت است که ما به دنبال این هستیم که سبک زندگی جامعه ایرانی یک سبک زندگی اسلامی باشد و اگر این مسئله محقق شود قطعا هدف راهبردی شعار سال هم حاصل خواهد شد.

وی درباره نقش رسانه‌ها در این زمینه گفت: یکی از کارهایی که رسانه‌های ما باید انجام دهند، رصد وضعیت موجود است و این کار نیز باید با معیار همان مفاهیم ارزشی باشد که قرار است در تبیین برای گفتمان‌سازی به کار رود.

جوانی ابراز کرد: از طرفی وظیفه دیگر رسانه‌ها مطالبه‌گری از دستگاه‌ها، نهادها و مسئولان است. به عبارتی اگر دستگاه‌ها، سازمان‌ها و مدیرانی در روند فعالیت‌ها و سبک‌های مدیریتی خودشان با الگوهایی مغایر الگوهای دینی و اهداف شعار سال کار می کنند، باید مورد نقد سازنده قرار بگیرند و در مقام پاسخگویی برآیند.

وی اظهار کرد: وقتی که ما در شرایط تحریم هستیم  و دشمنان امید بسته‌اند که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی روی ملت ما تاثیر بگذارد، پس باید از منابع و ثروت‌هایی که در اختیار داریم برمبنای یک مدیریت جهادی به بهترین وجه استفاده کنیم. طبیعی است در این شرایط رفتن به سمت یک نوع مدیریتی که سرچشمه آن روحیه اشرافی و تجمل‌گرایی است، کاری زشت و ناپسند است.

جوانی در پایان عنوان کرد: من معتقدم در چنین شرایطی اگر اتفاقاتی از این دست رخ دهد، رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در محدودسازی و پاسخگو کردن مسئولان، مدیران ودستگاه‌ها داشته باشند. طبیعی است اگر مواردی از این‌گونه از سوی رسانه‌ها برجسته شود و مورد سئوال قرار بگیرد، خود به‌خود سایرین نیز در استفاده از منابع و امکانات دقت می‌کنند.

captcha