رویه عملی بانوان ما باید قناعت و سازگاری باشد
کد خبر: 1397657
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۱
امام جمعه ابرکوه خطاب به بانوان؛

رویه عملی بانوان ما باید قناعت و سازگاری باشد

خبرنگاران افتخاری/ زینب قدس: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم حسینی، با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا(س) الگوی زنان اسلام گفت: در کانون خانواده رویه عملی بانوان ما باید قناعت و سازگاری در خانه کوچک، بالا بردن روحیه سازگاری در اوج فقر و تنگدستی، معنویت بخشی به فضای خانواده و ... باشد.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم حسینی، امام جمعه شهرستان ابرکوه اظهار کرد: سلوک اخلاقی و رفتاری حضرت زهرا(س) در زوایای زندگی شخصی و اجتماعی‌شان، برای ما ترسیم خط و فرهنگ زندگی است. این زندگی کوتاه، ارزشی به وسعت تاریخ بشریت داشت که درخشش برق حیاتش، روشنگر راه انسان‌های سالک به سوی حق و معنویت شد.

وی افزود: سیره عملی و رفتاری آن حضرت در حوزه زندگی شخصی، نشان می‌دهد که حضرت زهرا(س) در کانون زندگی و خانواده، بسیار سختکوش، پرانرژی، پایدار و صبور، دارای عواطف عمیق انسانی، مدیر و مدبر زندگی، دانشمند و دانش‌دوست، خطیب و فریادگر در احقاق حق، شجاع و معترض در برابر باطل، سیاستمدار آگاه و زمان‌شناس، ثابت‌قدم در ولایتمداری، بلند همت در امر معاش و معاد، مطیع مطلق خدا و رسول، آمر به معروف و ناهی از منکر و داشتن حُب فی الله و بُغض فی الله بود.

حسینی تصریح کرد: نذر و عهد الهی موجب شد که سوره شریفه هل اتی در شأن او و خاندانش نازل شود. فاطمه مرضیه دختر خدیجه، ثروتمندترین زن، در جهان عرب و معاصرش بود، اما با دشوارترین شرایط اقتصادی در اوج فقر و تنگدستی با روحیه سازگاری با زندگی امیرالمؤمنین(ع) همسو شد.

وی تأکید کرد: در کانون خانواده رویه عملی بانوان ما باید احترام به همسر و فرزندپروری، قناعت و سازگاری در خانه کوچک، داشتن روحیه انفاق و مددرسانی، مهمان‌دوستی، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و خلاصه معنویت‌بخشی به فضای خانواده، باشد.

امام‌جمعه ابرکوه عنوان کرد: احقاق حقوق اجتماعی درسی دیگر از سیره عملی این بی‌بی مکرمه است که در اجتماع مردم در مسجد، از فدک و حق مسلم خود می‌گوید و عناصر غاصب را محکوم می‌کند. برخورد شجاعانه توأم با جسارت با دشمنان دین بود که، پس از رسول خدا(ص) او را در برابر سخت‌ترین چهره‌های فتنه‌گر قرار داد. چراکه در بین هزاران نفر از مسلمانان که روز عید غدیر با حضور رسول اکرم(ص) و امیرالمومنین(ع) میثاق بسته بودند، تعداد اندکی متعهدانه ماندند و بقیه تابع جو شده و پیمان‌شکنی کردند. در این میان فاطمه‌زهرا(س) به عنوان سرآمد و جلودار مدافعان ولایت پا فشاری کرد، تا اینکه خود را فدائی راه ولایت و امامت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی گفت: عبادات، صبر بر مصائب و بردباری حضرت زهرا(س) نشان از آن دارد که او به تصریح زیارتنامه‌اش بانوی ممتحنه و امتحان پس داده است. او از راه عبادت و بندگی خدا به بلندترین مرتبه وفای به عهد الهی نائل آمده و مدال عصمت کبریا را بر سینه مبارک خود دارد و تنها زنی است که در اسلام، دارای مقام عصمت است.

وی ادامه داد: فرزندپروری حضرت زهرا(س) به ما یاد می‌دهد که فرزندان‌مان را از سنین پائین با علوم و احادیث و آموزه‌های دینی پرورش دهیم. در دامن پر مهر فاطمه(س)، دختری چون زینب(س) و پسری چون حسین(ع) برخاست که روند تاریخ زندگی بشریت را به سمت عزت و آزادگی، دین‌پروری و شریعتمداری دگرگون کرد و این خانه و اعضای آن را تجلیگاه جهاد، شهادت، ایمان و رشادت ساخت.

امام جمعه ابرکوه در پایان گفت: این وظیفه زن و مرد در جامعه اسلامی، خصوصا نسل جوان است که زوایای زندگی حضرت زهرا(س) را مورد بررسی و مطالعه و دقت عملی قرار دهند. زیرا ویژگی‌های زهرای مرضیه(س) به قدری ممتاز است که امام زمان(عج) آن بزرگوار را الگوی عملی خود می‌داند و می‌فرماید: «وَفی إِبْنَه رَسُولِ اللّهِ لی أُسْوَه حَسَنَه».

captcha