مربیان زبان کودکانه بیاموزند / حذف فضاهای خشک از آموزش قرآن به کودکان
کد خبر: 3963848
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸

مربیان زبان کودکانه بیاموزند / حذف فضاهای خشک از آموزش قرآن به کودکان

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین گفت: در روایات داریم که در رفتار با کودک، خود نیز کودک شوید، اما گاهی دیده می‌شود که مربیان با اصول فنی برای شروع کلاس و ارتباط‌گیری با کودک که اصول اولیه آغاز دوره تربیت است، آشنا نیستند.

مرییان، زبان کودکانه بیاموزند / حذف فضاهای خشک از آموزش قرآنی کودکانعصمت شریف‌نژاد، مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: با توجه به اهمیت آموزش قرآن به کودکان برای انس‌گیری بیشتر از همان روزهای کودکی این مؤسسه اقدام به برگزاری دوره تربیتی مربیان کودک در دوره‌های مختلف کرده است.

وی افزود: مربیان قرآنی باید با اصول تربیتی متناسب با سن مخاطب خود آشنا باشند تا بتوانند اثرگذاری لازم را داشته باشند؛ در این میان مربیان کودک از جایگاه حساس‌تری برخوردار هستند.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین بیان کرد: در روایات داریم که در رفتار با کودک، خود نیز کودک شوید، اما گاهی دیده می‌شود که مربیان با اصول فنی برای شروع کلاس و ارتباط‌گیری با کودک که اصول اولیه آغاز دوره تربیت است، آشنا نیستند.

شریف‌نژاد ادامه داد: وقتی این ارتباط‌گیری درست نباشد، مشخص است که تعلیم و تربیت نیز راهکاری مشخص و شفاف برای ادامه راه نشان نخواهد داد و به هدف مطلوب نخواهد رسید.

وی افزود: پس از ارتباط‌گیری منطقی مربی کودک باید بداند سخت‌گیری در ارتباط با کودک معنایی ندارد؛ به خصوص زمانی که صحبت از آموزش قرآن باشد.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین بیان کرد: نرم‌خویی و رفتار مورد علاقه کودک به‌صورتی که کودک مربی را همچون مادر خود بداند و از طرح سؤال نترسد، ما را به هدف مطلوب در آموزش قرآن کریم خواهد رساند.

شریف‌نژاد ادامه داد: در آموزش کودک نباید به‌صورت دائم بر فضای مجازی متکی بود، چراکه این امر بر رفتار کودک تأثیر می‌گذارد ولی اکنون که با شرایط کرونا مواجه هستیم چاره‌ای جز این نداریم، اما باید زمان‌های این حضور را تنظیم کنیم.

وی افزود: اکنون رسالت مربیان و معلمان سنگین‌تر شده و آنان باید فضای مجازی را نیز مدیریت کنند تا بتوانند به رهیافت‌های مهم تربیت دست یابند؛ مدیریت این فضا به معنای مدیریت محتواها و زمان بهره‌گیری کودک از این فضاست.

مسئول آموزش مرکز عالی تربیت مدرس و استاد قرآن کریم قاین تصریح کرد: فضای خشک و به دور از نشاط برای کودک کسالت‌آور بوده و او ممکن است در این حالت، آموزش‌ها را فراگیرد اما به آنان عمل نخواهد کرد و سهم مفیدی در آینده او نخواهد داشت.

شریف‌نژاد یادآور شد: از یاد نبریم که آموزش در فضای فعلی جامعه که مرتبا الگوهای مختلفی به کودکان معرفی می‌شود، بسیار سخت‌تر شده؛ ما باید همواره یک قدم جلوتر از الگوهای غربی باشیم و سبک زندگی ائمه اطهار(ع) را برای کودک خود الگوسازی کنیم که این امر جز با نزدیک شدن به سلایق یک کودک چند ساله و بهره‌گیری از ابزار شعر و داستان امکان‌پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام
captcha