خدمات کتابخانه‌ای مصر برای عرضه نسخ خطی نادر اسلامی
کد خبر: 4211991
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۲

خدمات کتابخانه‌ای مصر برای عرضه نسخ خطی نادر اسلامی

دانشگاه اسکندریه از تهیه طرح جامعی برای ارائه خدمات کتابخانه مرکزی و موزه دانشگاه اسکندریه حاوی مصحف‌های خطی نادر و نسخ خطی خاص این دانشگاه خبر داد.

به گزارش ایکنا به نقل از مصری الیوم، دانشگاه اسکندریه از تهیه طرح جامعی برای ارائه خدمات کتابخانه مرکزی و موزه دانشگاه اسکندریه حاوی مصحف‌های خطی نادر و نسخ خطی خاص این دانشگاه خبر داد. 

از جمله مهم‌ترین نسخ خطی که در میان مجموعه‌ گنجینه‌های موجود در موزه دانشگاه اسکندریه نگهداری می‌شود می‌توان به  نسخ خاصی از تفسیر قرآن  اشاره کرد که از نظر تاریخ تألیف و کتابت وضعیت خاصی دارند. از سویی مصحف‌های خطی خاصی نیز در این موزه نگهداری می‌شود که از نظر تزئینات و تذهیب منحصربه‌فرد است.  

از جمله این نسخ می‌توان به بخش اول کتاب «كشف الأسرار وهتك الأستار» اثر جمال‌الدین یوسف بن ابی برکت الصفدی اشاره کرد که در سال 1271 هجری قمری به خط نسخ کتابت شده و تذهیب خاصی به رنگ طلایی و نقش و نگارهایی ویژه دارد. 

علاوه بر این مجموعه‌ای از مصحف‌های خطی در این موزه نگهداری می‌شود که  از سوی بشیر بن عبدالله، در سال 939 هجری قمری کتابت و به سلطان عثمانی اهدا شده است. این نسخه‌ها از نظر تذهیب و تزئینات منحصربه‌فرد هستند.  

از دیگر مجموعه‌های مهم می‌توان به تفسیر قرآن کریم جلالین (جلال الدین محلی و جلال الدین سیوطی) اشاره کرد که در سال 1251 هجری کتابت شده و متعلق به مجموعه نسخ خطی جعفر والی است.  

از دیگر نسخه‌های خطی موجود در این مجموعه می‌توان به «تحبیر التیسیر» از شمس‌الدین ابوالخیر دمشقی مشهور به ابن جرزی اشاره کرد که در قرن یازدهم هجری کتابت شده است و نسخه خطی دیگری در علم قرائت‌های قرآنی به نام «حرز الامانه و جسر التهانی» از ابی محمد القاسم الشاطبی را نام برد که قرن دهم هجری کتابت شده است.

انتهای پیام
captcha