نشست جامعه قرآنی مازندران در یک نگاه + عکس و فیلم
کد خبر: 4211714
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
ایکنا گزارش می‌دهد

نشست جامعه قرآنی مازندران در یک نگاه + عکس و فیلم

نشست صمیمی استاندار مازندران با جامعه قرآنی دیار علویان شامگاه شنبه، یکم اردیبهشت‌ماه در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد.

گزارش تفصیلی ایکنا از نشست صمیمی جامعه قرآنی مازندران با استانداربه گزارش ایکنا از مازندران، نشست صمیمی استاندار مازندران با جامعه قرآنی دیار علویان شامگاه شنبه، یکم اردیبهشت‌ماه با حضور دستگاه‌های فرهنگی و فعالان قرآنی استان در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد.

این نشست با نیم ساعت تأخیر رأس ساعت ۲۰ با قرائت نونهال عرشیا حسین‌زاده آغاز شد. اسماعیل ابراهیم نژاد از مجریان قرآنی که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در طلیعه برنامه از حبیب‌الله غفاری دعوت کرد تا آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کند. این دومین  تلاوت قرآن جلسه شب گذشته بود که مورد تحسین حضار قرار گرفت.

مجید آهنگری، مدیر قرآنی صدا‌وسیمای تبرستان به‌عنوان نماینده رسانه‌های قرآنی در این نشست به بیان دغدغه‌های این حوزه پرداخت و این گردهم‌آوری را اقدامی منحصر به‌فرد دانست و گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ قاری داریم که مجاز به ترتیل‌خوانی در رسانه هستند، اما متأسفانه هر سال به علت نبود اعتبارات برنامه ترتیل‌خوانی و جمع‌خوانی در رسانه با چالش متعدد مواجه می‌شود.

وی خواستار حمایت استاندار از جلسات و مجمع‌های قرآنی شد و تصریح کرد: هر چند نقش آموزش و پرورش و مؤسسات قرآنی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما قهرمان قرآنی اغلب در جلسات حرفه‌ای قرآن تربیت می‌شوند ولی از هر‌گونه حمایت بی‌بهره هستند.

در ادامه این نشست، انگشتان از قاریان بین‌المللی قرآن که در ماه مبارک رمضان امسال در نزد مقام معظم رهبری تلاوت داشت نیز آیاتی از کلام الهی را تلاوت کرد که با ذکر یاالله مورد تشویق قرآنیان قرار گرفت.

عضویت 4 مازندرانی در تیم شورای عالی قرآن

سیداحمد میریان، نماینده نخبگان قرآنی استان مازندران نیز در این نشست در ابتدای سخنان خود از استاندار مازندران به جهت انتخاب یک مشاور قرآنی که جزو مطالبه قرآنیان بود قدردانی کرد و گفت: اخیراً برای متحد‌الشکل شدن گروه تواشیح استان که اجرای بین‌المللی داشتند استاندار درخواست ما را اجابت کردند و ۱۸ دست لباس متحدالشکل فراهم کردند.

وی سطح نخبگی استان مازندران را در کشور قابل توجه دانست و افزود: شورای عالی قرآن یک تیم ملی قاریان متشکل از جوانان و ۳۰ سال دارد که چهار نفر از مجموع ۱۳ نفر این تیم از استان مازندران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ساری اظهار کرد: یکی از این افراد در تیم شورای عالی قرآن سیدپارسا انگشتان، قاری بین‌المللی قرآن است که در سال جاری در محضر مقام معظم رهبری بهترین تلاوت را داشتند و در ماه مبارک رمضان سفیر قرآنی به کشور چین بودند و امسال هم نا‌یب‌زیاره قرآنیان در حج تمتع خواهند بود.

وی با بیان اینکه قبل از ماه مبارک رمضان سیدصادق مسلمی به‌عنوان سفیر قرآنی با حضور در کشور بنگلادش به مدت یک ماه تلاوت‌های بسیار زیبایی ارائه داد، گفت: پنج گروه تواشیح از استان مازندران در کشور رتبه اول را دارند و این رتبه‌های اول به قدری زیاد است که ما رتبه دوم و سوم را نمی‌بینیم. 

میریان افزود: امسال که افتخاری داوری را در مسابقات کشوری داشتم از استان مازندران چهار گروه در فینال بودند که یک گروه بانوان بودند در حالی که استان تهران با آن جمعیت نماینده نداشت و استان خوزستان نیز به اندازه مازندران نماینده در تواشیح نداشت.

وی با بیان اینکه استان مازندران در رشته حفظ و داوری، مدرک درجه یک دارد، گفت: تعداد قاریان درجه دو زیاد است هر چند دست یافتن به آن آسان نیست و قاریان باید در تراز بین‌المللی باشند.

این داور کشوری با بیان اینکه در رشته حفظ رتبه اول بین‌المللی و رتبه دوم بین‌المللی طلاب را داریم، اظهار کرد: مسابقات بین‌المللی مفازا که به‌صورت مجازی برگزار می‌شود در سال گذشته آقای شمس و امسال مصطفی قاسمی نفر اول شدند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استان مازندران به اعتقاد فعالان قرآنی به درجه‌ای از شکوفایی رسیده است که می‌تواند نسل جدید را تربیت قرآنی کند، تصریح کرد: لازم است موانع استخدام و به‌کارگیری نیرو‌های قرآنی و اینکه چرا بستر برای ارائه داشته‌های قرآنی وجود ندارد، بررسی شود. 

میریان با بیان اینکه یکی از معضلات بسیار جدی نخبگان استان مسئله استخدام آنهاست، افزود: نفر اول مسابقات بین‌المللی خانم نصیری است. وی با آنکه سال‌ها تلاش و پیگیری کرد، اما نتوانست جذب آموزش و پرورش شود در حالی که در همه جا اعلام می‌شود نخبگان قرآنی در آموزش و پرورش بدون آزمون استخدام می‌شوند، ولی ما شاهد عدم توجه به نخبگان قرآنی در سراسر استان هستیم.

این استاد دانشگاه با گلایه از اینکه  نخبگان قرآنی در نامگذاری معابر شهر ما جایی ندارند، اما شاهد نامگذاری معابر استان به نام قهرمانان المپیکی هستیم، گفت: مسئله دیگر درباره صندوق اعتباری حمایت از نخبگان قرآنی است، اما دریغ از کوچکترین تسهیلات به قرآنیان.

وی با بیان اینکه مسئله بسیار مهم قرآنیان مازندران اجرای سند چشم‌انداز قرآنی است، افزود: ما نیاز به برنامه مدون داریم و مصوباتی که در این نشست به تصویب می‌رسد نباید قائم به شخص باشد. ترجیع‌بند تمام سخنان قرآنیان حمایت از فعالان قرآنی است. مشکل اساسی و اصلی ما عدم حمایت مالی است حتی برخی مؤسسات برای قند و چای خودشان مشکل دارند.

در ادامه علی آبادیان، قاری خردسال با قرائت کلام الهی تحسین قرآنیان را برانگیخت و استاندار مازندران با اهدای یک جلد کلام‌الله مجید و هدیه نقدی از وی تقدیر کرد. اجرای گروه تواشیح فاطر از دیگر برنامه‌های شب گذشته قرآنیان با استاندار بود.

بانوان قاری تریبون ندارند

رقیه رضایی حافظ کل قرآن نیز در این نشست گفت: برای توسعه و رونق فعالیت‌های قرآنی استان لازم است درصدی از عوارض شهری برای ارائه تسهیلات بانکی به فعالان قرآنی اختصاص یابد.

وی خواستار یک تریبون برای قرائت قرآن بانوان شد و افزود: بانوان قرآنی به علت معذوریت شرعی نمی‌توانند همچون آقایان به قرائت قرآن بپردازند لازم است با تدابیری از قاریان بانو هم در استان بهره‌گیری شود.

این حافظ کل قرآن از استاد سعید قربانی، مشاور استاندار خواست در هر سطحی که جایز باشد از میان بانوان نیز شخصی به‌عنوان مشاور بانوان قرآنی استاندار در نظر گرفته شود.

در ادامه شالیکار، مسئول کارگروه تخصصی قرآنی خاتم‌الاوصیا(عج) در مازندران اظهار کرد: برنامه ستاره زمین از صدا و سیمای کشور و از شبکه قرآن پخش شد و مشارکت از استان مازندران قابل قبول بود. موضوع دیگر اینکه قرار است تلاوت با هدف فهم قرآن باشد، بنابراین تدبر و تفسیر باید مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه پس از قرائت آیاتی از کلام وحی توسط سیدصادق مسلمی از قاری بین‌المللی قرآن، بهروز کریم‌نژاد، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان مازندران گفت: یک هزار مؤسسه و خانه قرآن در استان مازندارن وجود دارد و از نظر تعدد در جایگاه دوم کشور است و در سال گذشته دو هزار و ۶۰۰ برنامه قرآنی مردمی برگزار شد.

وی نهاد‌های مردمی را عقبه نظام دانست و افزود: در دوره کرونا بخشی از مؤسسات ما تعطیل شدند ولی ما تاکنون موفق به دیدار با شما نشدیم.

لزوم اختصاص اعتبار قرآنی از فصل 5

کریم‌نژاد تصریح کرد: پیشنهاد دارم از فصل ۵ اعتبارات ردیف اعتباری برای اتحادیه‌ها در نظر گرفته شود. همچنین بند تبصره ۱۸ برای موضوع اشتغال و بیمه فعالان قرآنی در نظر گرفته شود و ضمن مکاتبه با وزیر ارشاد در موضوع بیمه قرآنیان استان مازندران ویژه دیده شود.

در ادامه سعید قربانی، مشاور قرآنی استاندار مازندران با بیان اینکه از معاونت برنامه بودجه اعتباری تاکنون برای فعالان قرآنی اختصاص نیافته است، گفت: زمانی که مقام معظم رهبری برای قرآنیان وقت می‌گذارند به دنبال آن نماینده ولی فقیه در استان نیز زمانی برای اهالی قرآن اختصاص می‌دهند، بنابراین لازم ست تا استانداری نیز به تأسی از رهبری اوقاتی را برای شنیدن دغدغه‌های قرآنیان اختصاص دهند.

وی افزود: موضوع جلسات کرسی تلاوت حفظ قرآن که جزو مطالبات رهبری است در استان رها شده است و ما نیازمند فرصت اختصاصی هستیم تا مطالبات‌مان را در شورای توسعه قرآنی مطرح کنیم.

در پایان این نشست سید‌محمود حسینی‌پور، استاندار مازندران گفت: توفیق شد که شما قرآنیان عزیز را که چراغ راه هدایت جامعه هستید دیدار کنیم، قطعاً نشست قرآنی امشب، برترین و مهمترین جلسه بنده حقیر در طول دوان استانداری‌ام در مازندران است.

وی افزود: به روح پرفتوح امام(ره) سلام و درود می‌فرستیم، امامی که به ما عزت داد و فرصت بهره‌مندی از نورانیت قرآن را برای بشریت ایجاد کرد و امروز این محافل قرآنی که در بالاترین جایگاه اجرایی استان مازندران برگزار شد، مدیون امام (ره) و شهدا هستیم و از این بابت خدا را شاکریم.

استاندار مازندران ضمن تقدیر از حضور قرآنیان در این مراسم و نیز تشکر از سعید قربانی مشاور استاندار افزود: در این جمع قرآنی حرفی برای گفتن ندارم من آمدم از شما چیزی یاد بگیرم و خودم را کوچکتر از آن می‌دانم که بتوانم در این جمع نورانی حافظان، قاریان عرضی داشته باشم.

حسینی‌پور با بیان اینکه جامعه‌ای که در آن نورانیت قرآن وجود داشته باشد آن جامعه کمترین بزه‌های اجتماعی را دارد، تصریح کرد: یکی از مهمترین آثار قرآن در جامعه ایجاد امنیت است؛ بنابراین هر جایی چراغ قرآن روشن باشد، آنجا امن‌ترین مکان است و من این دستاورد قرآن را به عینه در بین محلات قرآنی حس کردم و با استعلامی که از نیروی انتظامی داشتم مؤید این مهم بود.

وی افزود: بمباران ناهنجاری‌های استکبار جهانی برای دور کردن جوانان از مفاهیم قرآنی و اهل بیت(ع) و نیز انجام بزرگترین جنگ سایبری دشمنان با فرهنگ یک ملت چیزی نیست ک بتوان انکار کرد و ما شاهد هستیم آنجا که قرآن حاکم باشد امن‌ترین منطقه ماست و امروز در جامعه به شدت نیازمند ترویج فرهنگ قرآن هستیم. اینکه حضرت امام(ره) فرمودند: تربیت باید تربیت قرآنی باشد؛ نشان از نگاه عمیق ایشان بود، زیرا ما به تحقیق دریافتیم هر زمانی دچار شکست و نارسایی شدیم از آموزه‌های قرآنی دور بودیم.

استاندار مازندران با بیان اینکه داشتن «تخصص قرآنی» ماورای تخصص عادی در جامعه است، گفت: امروز رهبران زیادی در دنیا هستند که شاید از نگاه دنیایی رهبرانی سرآمد باشند، اما مقام معظم رهبری مورد توجه همه رهبران دنیاست و اینکه رئیس‌جمهور روسیه در سفر به ایران در محضر رهبر معظم انقلاب بیان می‌کند؛ من به عشق شما به ایران آمدم و بدون استثنا همه سخنان شما (رهبر) بعد از سخنرانی‌تان به صورت ترجمه شده بر روی میزم است و در ادامه تازگی و آرامبخش بودن را دو ویژگی سخنان رهبری ذکر می‌کند، همگی حکایت از تمایز مقام معظم رهبری با دیگر رهبران دنیاست، چراکه او آموخته مکتب اهل بیت(ع) و کلام الهی و عالم به امور معنوی است.

وی بیان کرد: ما امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به ترویج فرهنگ قرآن داریم، به دلیل اینکه شیطان با همه ابزار‌های روز به جان انسان‌ها افتاده و ما باید از آحاد ایران عزیزمان که شهید حاج قاسم سلیمانی این کشور را حرم نامیده، پاسداری کنیم.

حسینی‌پور با اشاره به آرامش مردم غزه در شب عملیات سپاه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اسرائیل غاصب گفت: ان‌شاءالله با توفیق الهی این دشمنان را نابود کرده و در رکاب مقام معظم رهبری پرچم اسلام را به دست صاحب عصر و زمان(عج) برسانیم. 

استاندار مازندران با بیان اینکه باید قداست قرآن با حمایت از توسعه و ترویج قرآن در جامعه حفظ شود، اظهار کرد: از مدیرکل آموزش و پرورش در‌خواست می‌کنم بستر‌سازی کنند تا ما بتوانیم از جامعه قرآنی‌مان برای ارتباط بیشتر آنها با مدارس بهره‌مند شویم.

ایجاد کمیته قرآنی در استانداری مازندران

وی با بیان اینکه مطالب و درخواست‌های قرآنیان را نکته‌برداری کردم و از طریق مشاور قرآنی موضوعات‌تان را پیگیری کنید، افزود: در کارگروه فرهنگ اجتماعی، یک کمیته قرآنی ایجاد شد که امیدواریم با حضور عملیاتی قرآنیان، فعال شود.

حسینی‌پور اظهار کرد: در حمایت از قرآنیان به‌ویژه کسانی که حافظ کل قرآن هستند، چنانچه علاقه به شغل دولتی داشته باشند، حمایت می‌کنیم تا در آنجا مشغول شوند تا آن دستگاه اجرایی از فروغ معنوی حافظان قرآن بهره‌مند شوند.

وی گفت: حافظ قرآن جزو نخبگان معنوی جامعه به‌شمار می‌رود و ان‌شاء‌الله و به برکت حضور معنوی تک تک قرآنیان، جامعه ما قرآنی شود و جوانان از آسیب‌ها محفوظ بمانند.

 
انتهای پیام
captcha