پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی قانونی و هوشمندانه بود + فیلم
کد خبر: 4211382
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۲
حقوقدان بحرینی در وبینار ایکنا:

پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی قانونی و هوشمندانه بود + فیلم

باقر درویش تصریح کرد: حمله‌ای که در پاسخ به اقدام رژیم صهیونیستی در نقض آشکار قوانینی بین‌المللی و عرف بین‌المللی در حمله به اشخاص، منافع و کنسولگری ایران صورت گرفت، از نظر تصمیم‌گیری، طراحی، اجرا و در نظر گرفتن واکنش‌ها، تصمیمی آگاهانه، حکیمانه و هوشمندانه بود.

به گزارش ایکنا، وبینار بین‌المللی «وعده صادق؛ اقتدار ایرانی و تنبیه متجاوز» یکشنبه، دوم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۱ صبح به صورت برخط بر بستر آپارات برگزار شد.

عباس خامه‌یار؛ معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب، باقر درویش؛ رئیس انجمن حقوق بشر بحرین، شیخ یوسف قاروط؛ نماینده مجلس اعلای شیعیان لبنان در سوئد و صلاح فحص، نماینده جنبش امل لبنان در تهران در این وبینار سخنرانان حاضر در این وبینار بودند.


بیشتر بخوانید:


باقر درویش؛ رئیس انجمن حقوق بشر بحرین طی سخنانی در این وبینار تصریح کرد که عملیات نظامی وعده صادق ایران علیه مواضع دشمن صهیونیستی، اقدامی دیپلماسی، سیاسی، صحیح و قانونی بوده که مدت‌ها در حوزه دیپلماسی و در قانون بین‌المللی و حقوق بشر مغفول مانده و اکنون بکار گرفته شده است. در ادامه ویدئوی سخنرانی باقر درویش را مشاهده می‌کنید:

 

مشروح سخنان باقر درویش از این قرار است: 

برادران و خواهران برگزارکننده این وبینار درود خداوند بر شما باد.

در حقیقت صحنه کنونی که همه شاهد آن بودند، لحظه‌ای که تصمیم برای حمله به رژیم صهیونیستی از جانب جمهوری اسلامی در ایران گرفته شد، حمله‌ای که در پاسخ به اقدام این رژیم در نقض آشکار قوانینی بین‌المللی و عرف بین‌المللی در حمله به اشخاص، منافع و کنسولگری ایران صورت گرفت، این صحنه بدون شک برای ما به عنوان ملت‌های این منطقه که جنایت‌های این رژیم نامشروع علیه سرزمین‌های اشغالی فلسطین و منافع ملت‌های منطقه دیده‌ایم، شادی‌آفرین بوده است. بدون شک ما از این پاسخ و این تصمیم ایران در استفاده از حق دفاع مشروع بعد از تجاوزهای اسرائیلی حمله ایران احساس شادی کردیم و سپاسگزار آن بودیم. این اقدام از نظر تصمیم‌گیری، طراحی، اجرا و در نظر گرفتن واکنش‌ها، تصمیمی آگاهانه، حکیمانه و هوشمندانه بود.

از سوی دیگر این اقدام، عملی مشروع و قانونی بود؛ نخست اینکه ضد رژیمی انجام شد که در طول دهه‌ها بدترین جنایت‌ها را در حق ملت فلسطین و ملت‌های منطقه روا داشته است، همچنین می‌توان به تجاوزات صورت گرفته در لبنان و دیگر کشورها اشاره کرد. بیش از شش ماه است که این رژیم تجاوز وحشیانه علیه ملت فلسطین را ادامه می‌دهد و طی حملاتی زیرساخت‌های غیرنظامی، بیمارستان‌ها، کودکان و زنان را هدف قرار گرفته و هزاران تن را قربانی کرده است.

موضوع دیگر اینکه در ماده 51 منشور سازمان ملل متحد به روشنی بر حق هر دولتی برای پاسخ به تجاوز و استفاده از حق دفاع مشروع تأکید شده است و از این‌ر و در فضای دیپلماسی بین‌المللی نمی‌توان این تصمیم را خلاف قوانین بین‌المللی توصیف کرد و آن را غیر قانونی خواند. از این‌ رو شاهد تخطئه نیت‌ها و حمله به سیاست‌های جمهوری اسلامی درباره رژیم اشغالگر و از این دست هستیم ولی آنها نمی‌توانند این تصمیم ایران را غیرقانونی بخوانند چرا که همان‌طور که روشن است و در رسانه‌ها نیز منتشر شده، وزارت خارجه ایران نیز بر آن تأکید کرده و به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز اعلام شده است: این اقدامات دیپلماسی و سیاسی، صحیح و قانونی بوده و این تدابیر رسمی در حوزه دیپلماسی که در قانون بین‌المللی و حقوق بشر مغفول مانده اکنون بکار گرفته شده است.

در نتیجه تصمیم ایران به این پاسخ تصمیمی صددرصد مشروع و اقدامی شجاعانه و خردمندانه بوده است، چرا که سکوت در برابر این رژیم به معنای تجاوزهای بیشتر علیه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است. از سوی دیگر مسئولیت پیامدهای این وضعیت کاملاً بر عهده ایالات‌ متحده و رژیم صهیونیستی است. چرا که این پاسخ قانونی در وضعیتی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی بدترین جنایت‌ها را علیه مردم فلسطین انجام می‌دهد و به جمهوری اسلامی ایران نیز حمله می‌کند چرا که حمله به کنسولگری حمله به سرزمین اصلی ایران محسوب می‌شود؛ و همچنین نباید فراموش کرد که این رژیم سابقه حمله به دیگر اشخاص ایرانی از جمله دانشمندان هسته‌ای و اندیشمندان ایرانی برجسته و ترور آنها را نیز در کارنامه جنایات خود دارد و همچنین قصد ترور و قتل شماری از شخصیت‌های ایرانی را چه در سوریه و در ایران و در دیگر کشورها داشته است.

در نتیجه جای هیچ سخنی در مشروعیت و قانونی بودن این عملیات نیست. این تصمیم صد درصد قانونی بوده است و جامعه مدنی در کشورهای مختلف باید از ملت فلسطین حمایت کرده و از دولت‌ها و احزابی که از ملت فلسطین حمایت می‌کند، از جمله جمهوری اسلامی ایران، پشتیبانی کنند.

 این دیدگاه، موضعی تاریخی است که در خاطره افتخارآمیز امت اسلام ثبت خواهد شد؛ ساعت‌هایی که شاهد این پاسخ بر فراز سرزمین‌های اشغالی بودیم و صحنه‌های افتخارآمیز بر فراز مسجدالاقصی را نظاره‌گر بودیم انشاءالله روزی می‌آید که شاهد پایان این رژیم نامشروع باشیم.

در پایان تبریک فراوان را خدمت جمهوری اسلامی و ملت آن تقدیم می‌کنیم که چنین اقدام شجاعانه‌ای را انجام داد و انشاءلله شاهد پایان این رنج انسانی مهیبی باشیم که ناشی از حمله و تجاوز به این باریکه و ملت‌های منطقه است. سپاسگزارم و درود خداوند و برکات او بر شما باد.

انتهای پیام
captcha