عملیات «وعده صادق» معادله بازدارندگی را تقویت کرد
کد خبر: 4211198
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۷
تحلیلگر لبنانی:

عملیات «وعده صادق» معادله بازدارندگی را تقویت کرد

عملیات وعده صادق که طی آن اهدافی در رژیم صهیونیستی به طور مستقیم از ایران مورد حمله گرفت، موجب دگرگونی معادلات درگیری شده و معادله بازدارندگی را تقویت کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از العهد، جهاد حیدر، تحلیلگر سیاسی لبنانی در یادداشتی به بررسی عملیات وعده صادق پرداخته است. از نگاه او جمهوری اسلامی ایران توانست با انجام عملیات وعده صادق معادلات قدرت در منطقه را دگرگون و معادله بازدارندگی جدیدی ایجاد کند. 

حیدر در این یادداشت تصریح می‌کند: جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به حمله اخیر رژیم صهیونیستی به کنسولگری خود در سوریه به روشی که دستگاه اطلاعاتی دشمن برآورد کرده بود، خودداری کرد. برآورد دشمن حاکی از آن بود که پاسخ از طریق یکی از متحدان ایران و یا از طریق یکی از گروه‌های محور مقاومت و بدون ردپایی واضح از سوی ایران صورت خواهد گرفت.  اما رهبری ایران اصرار داشت که پاسخ از خاک ایران علیه دشمن انجام شود و این امر را غافلگیر کرد و محاسبات آن را اشتباه گرفت.

از نگاه این تحلیلگر لبنانی هدف ایران از طریق این واکنش تقویت قدرت بازدارندگی و خنثی کردن معادله‌ای بود که رژیم صهیونیستی با ترور فرماندهان در داخل کنسولگری ایران سعی در ایجاد آن داشت و در نتیجه این معادله حمله به قلمرو حاکمیتی جمهوری اسلامی را عادی کند و این حملات را با هیچ  هزینه‌ای ادامه دهد. اما  ایران توانست از خلال شیوه پاسخ سازوکار این عملیات، تسلیحات مورد استفاده و  اماکن هدف قرار داده شده، این معادله را خنثی کرده و به دستاوردهای زیادی نائل شود. از مهمترین این دستاوردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ایران با این پاسخ نمونه‌ای از ماهیت و میزان واکنش خود به هرگونه هدف حمله مجدد به خاک خود را به سران رژیم صهیونیستی نشان داد. واقعیت این حمله نشان داد: ایران که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری خود چنین پاسخی در چنین سطحی داده است، در صورت حمله مستقیم به خاک خود چه واکنشی نشان خواهد داد. عملیات وعده صادق تصوری روشن در ذهن سران رژیم صهیونیستی از پاسخ ایران به هرگونه حمله‌ای به خاک خود ایجاد کرد.   
  • ایران موفق به برقراری معادله بازدارندگی شده است، موضوعی که ویژگی‌های آن با گذشت زمان، اقدامات عملی و اهداف تعیین شده بیشتر مشخص خواهد شد.
  • ایران همچنین توانست بدون اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی را  به واکنش فوری و در نتیجه ایجاد یک جنگ بزرگ وادار کند، به اهداف خود رسیده و پیام خود را به دشمن برساند. 
  • ایران در «نبرد اراده‌ها» در برابر آمریکا و رژیم اشغالگر برنده شد چرا که با وجود تمام فشارها و پیشنهادات مطرح شده، پس از حمله به کنسولگری و پیش از آغاز عملیات وعده صادق، در نهایت  به حمله رژیم صهیونیستی پاسخ داد.
  •   ایران ضربه مهلکی به این نظریه رژیم صهیونیستی وارد  کرد که حضور و پاسخ ایالات متحده، ایران را از واکنش باز می‌دارد چرا که ایران بیم دارد ارتش آمریکا  اینگونه تأسیسات راهبردی ایران را تهدید کند. 
  • ایران موفق شد تهدید ناشی از وضعیتی که پس از حمله به کنسولگری این کشور در دمشق ایجاد شد، به فرصتی برای تغییر مناسبات و معادلات منطقه تبدیل کند و معادلات موجود را به سود خود تغییر دهد. 
  •   ایران اگرچه از بخش کوچکی از توانایی‌های خود استفاده کرد، اما موفق شد، محدودیت‌های دشمن صهیونیستی را به روشنی آشکار سازد. چرا که این رژیم در برابر حمله ایران از آمریکا درخواست کمک کرد و چند کشور دیگر نیز در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی به کمک رژیم صهیونیستی شتافتند.   

به گفته جهاد حیدر، با توجه به موارد فوق، امروز وجهه دشمن که پس از هفت اکتبر 2023 تخریب شده بود، بیشتر تخریب شده است و دشمن که سخت به دنبال آن بود که این وجهه خود را ترمیم کند اکنون انتخاب چندانی پیش رو ندارد. ایران موفق شده است که دشمن را در مقابل دو گزینه راهبردی قرار دهد: این دو گزینه عبارت است از: پاسخ متناسب به حمله نظامی مستقیم به ایران، یا خودداری از این گزینه و جستجوی گزینه‌های جایگزین.

در مورد گزینه پاسخ نظامی، آمریکا به رژیم صهیونیستی هشدار داده است که ایران با موج جدیدی از حملات موشکی و پهپادی پاسخ خواهد داد و ماهیت و حجم این پاسخ  چندین برابر بیشتر از آنچه خواهد بود که در موج اول شاهد آن بودیم.

همچنین در مورد گزینه دوم، امتناع رژیم صهیونیستی از پاسخ متناسب به معنای پذیرش معادله بازدارندگی تعیین شده توسط ایران است، مبنی بر اینکه حمله به خاک و حاکمیت این کشور امکان ندارد و با پاسخ مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی مواجه خواهد شد.

به گفته حیدر، اگر دشمن گزینه‌های جایگزین امنیتی یا نظامی را در مقابل هر یک از طرف‌های محور مقاومت انتخاب کند، این امر مؤید عدم تمایل رژیم صهیونیستی از اتخاذ گزینه نظامی مستقیم علیه ایران و ناتوانی این رژیم در ایجاد تغییر در معادله‌ای است که ایران با استفاده از  موشک و پهپاد ایجاد کرده است.

انتهای پیام
captcha