نی‌ریزی‌ها شنبه اول سال به قدمگاه حضرت خضر نبی‌الله می‌روند
کد خبر: 4206966
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲

نی‌ریزی‌ها شنبه اول سال به قدمگاه حضرت خضر نبی‌الله می‌روند

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز گفت: مردم شهرستان در اولین شنبه سال جدید پس از اذان صبح در قدمگاه خضر نبی‌الله می‌روند و مراسم خاصی را در این محل اجرا می‌کنند.

قدمگاه حضرت خضر نبی‌الله، نی ریزبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، حمیدرضا هادی، رئیس میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز گفت: یکی از آداب‌ورسوم مردم شهر نی‌ریز حضور در قدمگاه خضر نبی‌الله در این، شهر است و مردم شهرستان در اولین شنبه سال جدید پس از اذان صبح در قدمگاه خضر نبی‌الله می‌روند و مراسم خاصی را در این محل اجرا می‌کنند.

وی افزود: در این برنامه که هرسال در ایام نوروز و در شنبه اول سال اجرا می‌شود، مردم شهرستان با حضور در قدمگاه خضر پول، کیف پول، مواد غذایی و ... خود را تبرک می‌کنند و برکت را به خانه خود می‌برند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نی‌ریز افزود: یکی دیگر از این برنامه‌ها دعا کردن برای سبز بخت شدن جوانان با دوختن چادر کوچک با پارچه و بچه‌دار شدن زوج‌ها با بریدن و دوختن بلوز کوچک و پربرکت شدن مال و اموال با دوختن کیسه کوچک و گذاشتن پول درون آن است که نهایتاً با جا پای خضر آنان را متبرک کرده و برای برکت یک سال به خانه خود می‌برند.

هادی بیان کرد: قدمگاه خضر در درون شهر نی‌ریز به‌عنوان یک مکان متبرک و جا پای بزرگی روی سنگ حک‌شده که اعتقاد دارند خضر اینجا رد شده و جا پای آن مانده و حتی اعتقاد دارند اگر کسی صبح زود به این قدمگاه بیاید احتمال دارد خضر را ببیند.

وی گفت: این اعتقاد در بین مردم شهرستان سال‌های سال ادامه داشته و به‌عنوان یکی از آثار ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha