پیشنهادات استاندار فارس برای جلب مشارکت مردم در جهش تولید
کد خبر: 4206604
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰

پیشنهادات استاندار فارس برای جلب مشارکت مردم در جهش تولید

محمدهادی ایمانیه با اشاره به نامگذاری سال 1403 به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، به ارائه پیشنهادات و راهکارهایی برای جلب مشارکت مردم در بحث جهش تولید پرداخت.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارسمحمدهادی ایمانیه، استاندار فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، ضمن تبریک فرارسیدن سال نو با اشاره به نامگذاری سال 1403 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» اظهار کرد: شعار امسال دو فراز دارد یکی موضوع جهش است که به معنای حرکت تند و جدی است و باید متفاوت از حرکت‌های دیگر باشد.

وی با یادآوری اینکه رشد تولید هم در شعار سال گذشته وجود دارد، افزود: رهبر معظم انقلاب همواره بحث مشارکت مردم را مدنظر دارند و تأکید دارند که هیچ کاری در کشور به سامان نمی‌رسد مگر با مشارکت مردم.

ایمانیه در این زمینه به ارائه راهکارهای برای افزایش مشارکت مردم در زمینه جهش تولید پرداخت و گفت: یکی از موانع اصلی جهش تولید، کمبود سرمایه برای تولیدکنندگان است. پیشنهاد می‌شود به جز بانک‌ها که گاهی اوقات مؤسسات اقتصادی و تولیدکنندگان را معطل وام از بانک‌ها می‌کنند، امسال حرکت همه‌جانبه‌ای توسط مردم انجام شود. گاهی سرمایه‌های خرد مردم می‌تواند حرکت‌های بسیار جدی را در کشور ایجاد کند.

استاندار فارس با یادآوری اینکه این استان دارای پنج میلیون نفر جمعیت است، تصریح کرد: اگر به پول‌های خرد این جمعیت اتکا کرد می‌توان حرکت‌های بزرگی در بحث جهش تولید ایجاد کرد که قطعاً این مسئله تأثیر مستقیمی هم در رونق اقتصادی در استان خواهد داشت.

وی بیان کرد: پیشنهاد دیگر راه‌اندازی تعاونی‌های تأمین سرمایه است. همیشه تعاونی‌ها در بحث تولید بوده است، اما تعاونی تأمین سرمایه در کنار تعاون تولید می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. این کار سرمایه‌ها را جمع کرده و موجب جهش تولید با مشارکت مردم می‌شود.

ایمانیه افزود: موضوع مهم دیگر بحث شراکت است به خصوص برای تولیدکنندگان. کارخانه‌هایی که راکد یا نیمه‌راکد هستند امسال مقداری از اینکه شریک نمی‌پذیرند دست بردارند و این‌گونه نباشد که بگویند فقط خودمان باشیم. اگر بحث شراکت‌پذیری رخ دهد و چند نفر افراد قابل اعتماد و امین را شریک خودشان کنند، تا مؤسسه یا کارخانه تعطیل یا نیمه تعطیل را جهش دهند. این یک راهکار ساده و میان‌بر خوبی است.

استاندار فارس بحث دیگر را مباحث زیرساختی دانست و افزود: یکی از مواردی که مانع تولید در استان بوده است بحث مشکلات زیرساخت‌های آب، برق و گاز است که در این مسئله مشارکت مردم بسیار می‌تواند کمک‌کننده باشد البته دولت هم باید کمک کند. به‌عنوان مثال سال گذشته یکی از مؤسسات پیشنهاد داد اگر دولت کمک کند می‌تواند پنجره دو جداره رایگان برای چهار هزار واحد مسکونی ایجاد کند به شرطی که گاز صرفه‌جویی شده از این کار را به آن مؤسسه دهند. این کار بار مالی روی دوش ملت نمی‌گذارد و صرفه‌جویی هم دارد و به  نظر یک کار عاقلانه و منطقی است، اما نیاز است که بروکراسی‌های پیچیده اداری در این زمینه حل شود که لازم است امسال برای رفع این مشکل گام‌های بیشتری برداشته شود گرچه این کار استانی نیست و باید در سطح کشور حل شود.

وی اظهار کرد: در بحث آب، استفاده از بازچرخان آب هم در کارخانه‌ها و هم در شبکه‌های لوکال و موضعی که بازچرخان آن در فضای سبز استفاده شود، یا جلوگیری از هدررفت آب از دیگر مواردی است که باید در بحث زیرساخت‌ها به آن توجه داشته باشیم. شاید 20 تا 30 درصد آب آشامیدنی آب ما در شهرهای قدیمی مثل شیراز به دلیل پوسیدگی لوله‌ها هدر می‌رود. طبق تبصره 3 قانون کسانی که در بحث استفاده از آب پرمصرف هستند، باید پول بیشتری دهند که این پول هم صرف بازسازی شبکه پوسیده می‌شود.

ایمانیه یکی دیگر از مواردی که مردم می‌توانند در بحث جهش تولید نقش مهمی ایفا کنند را بحث اصلاح الگوی کشت عنوان کرد و افزود: اگر کشاورزان و مراکز تحقیقاتی کمک کنند که به جای کشت برنج در مناطقی که دچار کم آبی هستند، کشت‌های دیگر که نیاز به آب کمتر داشته باشد، انجام دهند، ما می‌توانیم ضمانت کنیم که محصولات آنان را پیش خرید کرده و حتی با آن‌ها قرارداد ببندیم که نگران فروش محصولاتشان هم نباشند. در این زمینه هم مشارکت مردم داریم و هم جهش تولیدی که مدنظر است محقق می‌شود.

وی بر ضرورت توجه به این مسئله به خصوص در مناطقی که دچار کم آبی هستند، تأکید کرد و افزود: مردم می‌توانند با کاهش مصرف گاز، برق و آب نقش مهمی در جهش تولید ایفا کنند. طی دو سال گذشته دولت سیزدهم دولت هیچ‌گاه برق و گاز خانگی را در بحران‌ها قطع نکرد گرچه این تصمیم از یک طرف خوب و از طرفی دیگر به برخی صنایع آسیب زد چون دولت مجبور بود برای حفظ برق و گاز خانگی، در بحران‌ها برق و گاز برخی صنایع بزرگ را کم یا حتی در مواقع اضطرار قطع کند لذا مردم می‌توانند از سبک زندگی پرمصرف دست بردارند تا در جهش تولید نقش ایفا کنند.

استاندار فارس نقش شرکت‌های دانش‌بنیان را در این زمینه یادآور شد و افزود: یکی دیگر از راهکارها این است که شرکت‌های دانش‌بنیان را بسیج کنیم تا کمک کنند با افزودن تجهیزاتی به خودروها مصرف بنزین آنان را پایین آورد یا اینکه مصرف برق لوازم خانگی را کاهش دهد و حتی این کار را می‌توان با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در کارخانجات هم انجام داد تا مصرف آن‌ها کاهش یافته و به جهش تولید کمک کند.

وی با بیان اینکه در این زمینه هم می‌توانیم با کمک بنیادهای علوی، برکت و بسیج مشارکت گسترده مردم را در مباحث مشاغل خانگی و صنایع دستی داشته باشیم تا جهشی در تولیدات این نوع مشاغل داشته باشیم، گفت: بعد از تعطیلات نوروز تلاش می‌کنیم تا مکانیزمی برای ارائه پیشنهادات برای کمک به جهش تولید در استان فعال کنیم تا هر کسی هر ایده و فکری دارد در این زمینه ارائه داده و ما از این ایده‌ها استفاده کنیم.

استاندار فارس با تصریح اینکه در این زمینه از ظرفیت دستیاران مردمی‌سازی هم استفاده خواهیم کرد که البته تمام فرمانداران استان هر کدام یک دستیار مردمی‌سازی برای خودشان منصوب کرده‌اند، بر ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت هیئات مذهبی، سمن‌ها و گروه‌های مقاومت در راستای جهش تولید تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha