مؤمنان متفرق راه به جایی نخواهند برد + فیلم
کد خبر: 4206031
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۲
باران حکمت/ 21

مؤمنان متفرق راه به جایی نخواهند برد + فیلم

محسن اسماعیلی در قسمت بیست و یکم درس‌گفتار «باران حکمت» گفت: این دستور خدای متعال است که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید. اگر قرار است مومن باشیم باید با هم مومن باشیم چون مومنان متفرق، راه به جایی نخواهند برد.

نهج‌البلاغه متن سخنانی است که ۱۴۰۰ سال قبل بر زبان امیرالمومنین علی(ع) جاری شده است و هر چه از تاریخ صدور آن فاصله می‌گیریم چون گنجینه‌ای گرانبها، ارزش و درخشش بیشتری پیدا می‌کند و عجیب اینکه قدمت این بیانات از به‌روز بودن و کاربردی بودن آنها کم نکرده است؛ گویی همین روزها حکیمی بر فراز منبر رفته برای انسان امروز سخن گفته است.
 
محسن اسماعیلی؛ استاد حقوق دانشگاه تهران که سال‌ها به پژوهش در نهج‌البلاغه مشغول بوده است، در درس‌گفتارهایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، تولید شده است به بیان نکات پندآموز و حکیمانه از نهج‌البلاغه و برای زندگی امروز پرداخته است.
 
فیلم و متن قسمت بیست و یکم این درس‌گفتار در ادامه می‌آید.
 
 
در برنامه‌های گذشته مروری سریع بر یکی از وصیت‌های تکان‌دهنده و انسان‌ساز حضرت علی(ع) در بستر شهادت داشتیم که فرمود آیا مایلید سفارش‌های من را در این لحظات بشنوید؟ ایشان فرمود اولاً غیر خدا را در دل ساکن نکنید. ثانیاً در عمل بکوشید پا جای پای پیامبر خدا بگذارید و سنت او را در زندگی خودتان احیا کنید. سنت پیامبر(ص) به معنای سبک زندگی رسول خداست. حضرت علی(ع) فرمود ببینید پیامبر(ص) چگونه همسر‌داری و همسایه‌داری می‌کرد و رفتار وی با رفیق، رقیب و دشمنش چگونه بود، شما هم همانگونه عمل کنید.
 
مگر پیامبر الگوی جاودانه ما نیست، حضرت فرمود به سنت او در عمل پایبند باشید که سنت رسول خدا و توحید، دو ستون اصلی رستگاری و دو چراغ مهم برای هدایت هستند سپس فرمود: تا موقعی که دستتان در دست یکدیگر است و دلهایتان با یکدیگر پیوند دارد، تفرقه و اختلاف در میان شما جایی ندارد و هیچ کس قادر به آسیب رساندن به شما نیست.
امت اسلامی از روزی آسیب‌پذیر شد که گرفتار تفرقه و دشمنی میان خود شد.
اگر توحید و سنت پیامبر(ص) باشند ولی با هم نباشیم راه به جایی نمی‌بریم. این دستور خدای متعال است که همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید. اگر قرار است مومن باشیم باید با هم مومن باشیم چون مومنان متفرق، راه به جایی نخواهند برد.

 

انتهای پیام
captcha