ویژه‌نامه اینترنتی ماه رمضان به‌روز شد
کد خبر: 4205077
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰

ویژه‌نامه اینترنتی ماه رمضان به‌روز شد

ویژه‌نامه اینترنتی ماه مبارک رمضان با عنوان «ضیافت الهی» با محتوای متنوع به‌روز شد.

ویژه‌نامه اینترنتی ماه رمضان به‌روز شدبه گزارش ایکنا؛ ویژه‌نامه اینترنتی «ضیافت الهی» با عناوین متنوع شامل «آداب ماه مبارک رمضان»، «ماه مبارک رمضان در سیره بزرگان»، «ماه مبارک رمضان در سیره امام خمینی(ره) و کلام رهبری»، «ماه مبارک رمضان در فرهنگ‌ها و جهان اسلام»، «حفظ دستاورد‌های ماه مبارک رمضان»، «سرمایه رمضان و همت بلند در عید فطر»، «سیمای روزه‌داران در قرآن»، «سفره بهشتی، غذای آسمانی»، «تفسیر سوره قدر» و «دانستنی‌هایی از قرآن» منتشر شد.

در مقدمه این ویژه‌نامه آمده است؛ خداوند همیشه سفره خود را پهن کرده است و ما مهمان او هستیم و در این دو زمان و زمین ما را هم به ضیافت دعوت کرده است، هم در ماه مبارک رمضان فرمود؛ شما جزء ضیوف الرحمان هستید. پیامبراکرم (ص) نیز فرمودند: «تمام کتاب‌های آسمانی، در ماه رمضان نازل شده‌اند. ماه رمضان، بهترین ماه خدا است».

در رمضان، مؤمنان با «یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصّیام» به مهمانی خداوند دعوت شده‌اند و این مهمانی ویژگی‌هایی دارد: میزبان، خداوند است و مهمانان را شخصاً دعوت کرده است، وسیله پذیرایی، شب قدر، نزول قرآن، فرود آمدن فرشتگان، استجابت دعا، لطافت روح، و دوری از دوزخ است. زمان پذیرایی، ماه رمضان است که به گفته روایات، اول آن رحمت، وسط آن مغفرت و آخر آن پاداش است. چگونگی پذیرایی، شب قدر به گونه‌ای است که در آن نیاز یک سال مهمانان تأمین می‌شود و زمین با نزول فرشتگان در شب قدر مزین می‌شود.

غذای این ماه، غذای روح است که برای رشد معنوی لازم است، نه غذای جسم. لطف غذای این مهمانی، آیات قرآن است که تلاوت یک آیه‌ی آن در ماه رمضان، همچون تلاوت تمام قرآن در ماه‌های دیگر است. این مهمانی، هیچ گونه همخوانی و شباهتی با مهمانی‌های دنیوی ندارد. خداوندِ عالِم، غنی، خالق، باقی، عزیز و جلیل، میزبان انسان‌های جاهل، فقیر، فانی، مخلوق و ذلیل می‌شود و می‌گوید: «من دعایتان را مستجاب می‌کنم و برای هر نفسی که در ماه رمضان می‌کشید، پاداش تسبیحی عطا می‌کنم».

در «آداب ماه مبارک رمضان» نیز می‌خوانیم؛ در کتاب شریف وسائل الشیعه برای اخلاق روزه‌دار در ضمن روایت مفصلی می‌خوانیم: «روزه‌دار باید از دروغ، گناه، مجادله، حسادت، غیبت، مخالفت با حق، فحش و سرزنش و خشم، طعنه و ظلم و مردم‌آزاری، غفلت، معاشرت با فاسدان، سخن‌چینی و حرام‌خواری، دوری کند و نسبت به نماز، صبر و صداقت داشته و به یاد قیامت توجه خاص داشته باشد»؛ بنابراین شرط حضور در این مهمانی، فقط تحمل گرسنگی نیست.

ارسالی***** ویژه‌نامه اینترنتی ماه رمضان به‌روز شد

درباره «فرهنگ ماه رمضان» نیز آمده است؛ ماه مبارک رمضان آداب، رسوم و شرایط خاص خود را دارد که آن را از بقیه ماه‌های سال متمایز می‌کند. با این همه مسلمانان مناطق مختلف جهان و به ویژه کشور‌های اسلامی در این ماه متناسب با فرهنگ‌های خود، هر کدام آداب و رسوم خاص دارند تا به بهترین شکل ممکن از فضیلت این ماه بهره ببرند. مراسمی که از کشوری به کشور دیگر و حتی از شهری به شهر دیگر تفاوت دارد.

مسلمانان هند در ماه رمضان مساجد و گلدسته‌ها را با چراغ تزیین می‌کنند و در آن‌ها کلاس‌های قرآنی برگزار می‌کنند. در این ایام مساجد مملو از نمازگزار می‌شود. سفره‌های افطار و سحر مسلمانان هند با غذا‌های خاصی به نام «غنجی» همراه است که از برنج، گوشت، آب و مواد دیگر درست می‌شود. سحرخوان نیز در هند نقش برجسته‌ای دارد که پیش از نماز صبح، مردم را از خواب بیدار و با به پایان رسیدن ماه رمضان از آن‌ها هدیه دریافت می‌کند. در دهه آخر ماه رمضان سنت اعتکاف برگزار و بر شب قدر تأکید بسیاری می‌شود. آن‌ها در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برای فاتحه خواندن اموات به قبرستان می‌روند. در شب قدر نیز عده‌ای از جوانان به کوچه‌ها و خیابان‌ها می‌روند و در‌های خانه‌ها را زده و آن‌ها را برای احیای ماه مبارک رمضان صدا می‌کنند و قداست این ماه را یادآور می‌شوند.

ویژه‌نامه اینترنتی «ضیافت الهی» را از اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha