لزوم گسترش زمینه کنشگری زنان با احداث اماکن ویژه
کد خبر: 4204605
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹
زهرا شمس احسان مطرح کرد:

لزوم گسترش زمینه کنشگری زنان با احداث اماکن ویژه

عضو شورای شهر تهران گفت: شهر باید به عنوان یک بستر فیزیکی با ویژگی‌های حوزه زن و خانواده منطبق شود؛ هدف ما جداسازی نیست، اما لازم است، فضاهای ویژه بانوان بستری برای کنشگری زنان باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، زهرا شمس‌احسان، عضو شورای شهر تهران در گردهمایی فعالان فرهنگی، فراغتی و هنری مراکز متخصص زنان در باغ کتاب تهران با اشاره به اهمیت موضوع و نقش زنان گفت: یک جامعه، محصول زیست مشترک زنان و مردان است؛ اگرچه این موضوع روشن است، اما تحقق آن مشخص نیست و عملی نشده است و زنان به وضوح فرصت و امکان حضور در عرصه‌های مشارکت اجتماعی را نداشتند.

وی با بیان اینکه یکی از موانع حضور بانوان در جامعه مؤلفه زیستی و جغرافیایی است، افزود: در حالی که انقلاب اسلامی حامل گفتمان سومی برای بانوان بوده که هم خانواده محور باشند و هم سرنوشت خوبی داشته باشند؛ همواره بر این باور بوده که زنان بایستی امکان قابل توجهی در اجتماع داشته باشند و تأثیرشان در جامعه احساس شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در ادبیات و گفتمان انقلاب اسلامی، زنان در یک هیبت انسانی با برخی تبادل‌ها لازم است زمینه را برای تعالی خود، خانواده و جامعه‌شان  دنبال کنند، اما در این مسیر جامعه در یک فضای زیست و کنش، فضا را به شیوه مردانه صورت‌بندی مي‌کند که در نتیجه خلأ زنان به یک انگاره تبدیل می‌شود. احساس عدم اعتماد به نفس ناشی از صورت بندی‌های تک‌جنسیتی و احساس ناامنی در برخی فضاها مانند حمل و نقل باعث مشکلات جامعه بانوان شده است در این راستا تلاش شده که در یک فرصت کوتاه‌مدت حمایت از زنان را در قالب یک‌سری فضاها و زیرساخت‌ها به وجود بیاوریم.

شمس‌احسان با بیان اینکه بخش بانوان مدیریت شهری تصمیمات خود را با تأسی از مشکلات زنان گرفته است گفت: برای مرتفع شدن این مشکلات، مکان‌های ویژه‌ای را برای این قشر جامعه فراهم شده تا در این مکان‌ها مطالبه‌گری و کنشگری اجتماعی صورت بگیرد. تمام تلاش ما باید بر این نکته معطوف شود که شهر به عنوان یک بستر فیزیکی با ویژگی‌های حوزه زن و خانواده منطبق شود؛ هدف ما جداسازی نیست، اما لازم است فضاهای ویژه بانوان بستری برای کنشگری زنان باشد.

فرهنگ، مبنایی‌ترین موضوع هر جامعه

مریم اردبیلی، مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با اشاره به جایگاه فرهنگ و زیرساخت فرهنگی پایتخت اظهار کرد: فرهنگ، مبنایی‌ترین موضوع هر جامعه است و مانند اتمسفر نیاز الزامی زندگی است. وقتی از فرهنگ خانواده صحبت می‌کنیم، یعنی همان اتمسفری که در بین خانواده وجود دارد‌؛ همان فضای مناسبات، تعاملات، سبک زندگی و سلوک که اعضای خانواده با هم تجربه می‎کنند و به شکوفایی‌های خاصی می‌رسند.

وی همچنین با اشاره به نیاز اکنون جامعه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری تصریح کرد: شاید در جوامع قدیم در مقایسه با اکنون آنچنان به زیر ساخت فرهنگی و هنری نیاز نبود؛ در جوامع قدیم ارتباطات و تعاملات انسانی با توجه به فضای کوچکشان زیاد و نزدیک‌تر بود و مردم  شناخت بیشتری نسبت به هم داشتند و فرهنگ به صورت طبیعی در آن فضا شکل می‌گرفت.

اردبیلی ادامه داد: هر چه شهرها و فضاهای زندگیمان بزرگ‌تر شد و ساختمان‌ها و سازه‌ها، بخش بزرگی از شهر را تصاحب کردند، تعاملات کم‌رنگ‌‎تر و احساس نیاز انسان‌ها به داشتن مکان‎هایی برای مشارکت فرهنگی و هنری بیشتر حس شد. در سی سال اخیر در همه جای دنیا خصوصاً در کلانشهرها، احداث زیرساخت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی متناسب با نیاز آن جامعه به شدت رو به افزایش بوده است.

لزوم ایجاد بستری برای کنشگری زنان در فضاهای ویژه

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده با بیان اینکه زیرساخت فرهنگی و هنری، آینده شهر ما را رقم خواهد زد تصریح کرد: در زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، شهروندان و خانواده‌ها نقش مستقیم و اثرگذار ویژه‌ای دارند؛ البته این زیرساخت‌ها نیاز به یک اقتضائات خاص دارد که یکی از مؤلفه‌های آن «زنانه» بودن است.

اردبیلی ادامه داد: نظریه‌های قدیم مدیریت اقتصادی و کسب و کار، منبع محور بود، اما اکنون به جای دیدگاه مبتنی بر منابع یا دیدگاه مبتنی بر رقابت؛ فضا اینگونه شده که با توجه به نیاز مشتری، احساسات و تجربه او، بسته‌ای هم‌افزا که چند نیاز و احساسات او را یکجا فراهم کند، تهیه می‌شود. با توجه به رعایت این نکات معنی بسته خدمات، سود مشترک و هم‌افزایی در ایجاد اتمسفر فرهنگی و هنری‌، معنی‌دار می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در زنانه بودن مخاطبان، تجربه‌مان خاص است باید تمام مراکز بانوان که به شهروندان در حال خدمت‌رسانی هستند تجربه‌هایشان را به اشتراک بگذارند و سپس تعیین کنند که نیاز شهروند چیست؟

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران با بیان اینکه ساخت شهربانوها در تهران اقدام بسیار خوبی بوده است که از دهه 80 آغاز شده تصریح کرد: در نیمه اول سال 90 تعداد زیادی شهربانو ساخته شد. با توجه به گذشت زمان و اقتضائات آن دوره، طراحی شهربانوها صورت گرفت؛ اکنون دهه هفتادی‌ها نیز به گروه مادران شهر افزوده شده‌اند، نیازمندی‌های آنان، سهم‌شان از جهان، درک آنها از محیط پیرامون و تجربه زندگی مادران دهه هفتادی کاملاً با مادران متولد دهه 50 متفاوت شده است.

وی تصریح کرد: باید برای تغییرات اجتماعی و تغییر نسل‌ها و اینکه شهربانوها را به‌روز کنیم، آماده باشیم تا با پیری و فرسودگی در این مکان‌ها روبرو نشویم و اگر به‌روزرسانی انجام نگیرد به مرور این مکان‌ها منسوخ می‌شوند و رونق خود را از دست خواهند داد. برای اینکه مکان‌ها و فضاهای زنان شهرمان همیشه به‌روز باشند لازم است که جلسات متعددی در بازه‌های زمان متعددی برای هم فکری، مشارکت بانوان و اشتراک تجربه‌های افراد با توجه تخصصشان در حوزه زنان برگزار شود.

اردبیلی با تأکید بر این مهم که اگرچه باید  اولین تمرکزمان بر موضوعات کارآفرینی و خلق فضای متناسب با نیازمندی مخاطب مبتنی بر مخاطبان خاص پیرامونی محله و منطقه باشد گفت: حتماً باید نگاهی به آینده و فضاهای فرامنطقه‌ای هم داشته باشیم‌. آمار امسال نشان می‌دهد، هفت میلیون نفر از این زیرساخت‌ها استفاده کرده‎اند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد نوآوری مداوم در زیر ساخت‌ها، گفت: امروز نوآوری یک اتفاق و رویداد نیست، بلکه نوآوری در زندگی‌مان به یک روند تبدیل شده است، همه افراد این نیاز را حس می‌کنند و در محیطی قرار می‌گیرند که نوآوری وجود داشته باشد. چون در شهردخت‌ها نوآوری وجود دارد، این فضا برای دختران نوجوان جذاب است.

مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران افزود: چگونگی مولد و بهسازی فضاهای شهری یکی از برنامه‌های مهم مدیریت شهری است؛ یعنی به جای ایجاد زیرساخت جدید تمام تلاشمان مولد و تبدیل و بهسازی فضاهای اصلی شهر است. تمامی هفت شهردختی که در شهر تهران فعال است ناشی از همچین انگاره‌ای است.

اردبیلی تصریح کرد: در طول دو سال گذشته تلاش بسیار شد که مولدسازی و بهسازی زیرساخت‌ها صورت بگیرد. در آستانه سال نو اعلام می‌‏کنیم که با تصویب اعتبار بالغ بر 500 میلیارد، نهضت بهسازی زیرساخت‌های ویژه بانوان در سال آینده ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
captcha